شناسهٔ خبر: 65900639 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در موزه هنرهای معاصر چه ببینیم (۴)؛

پیمایش روی کُره‌ای از هنر میخی تا معاصر

تهران- ایرنا- مجسمه کروی آرنالدو پومودورو یکی از آثار دیدنی موزه هنرهای معاصر تهران است که راه خود را از هنر میخی به هنر معاصر پیموده است، این موزه شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه مهم هنر نوگرا در دنیاست که در ایام نوروز می‌تواند مقصد گردشگری مسافران نوروزی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا موزه هنرهای معاصر تهران دارای کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌مالیسم، مفهومی، و فوتورئالیسم است.

گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از مهمترین و غنی ترین اموال عمومی ایران محسوب می‌شود. میانگین قیمت آثار این گنجینه حدود ۵ میلیارد دلار قیمت‌گذاری شده است ؛ اما بعضی‌ها تا ۱۰ میلیارد دلار هم تخمین زده‌اند. این موزه در حال حاضر یکی از واحدهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

اثر مجسمه «کره» آرنالدو پومودورو (Arnaldo Pomodor) هنرمند ایتالیایی در محوطه بیرونی موزه هنرهای معاصر مجاور خیابان کارگر شمالی نصب است. سه اثر از وی در ایران وجود دارد که یکی در مقابل موزه هنرهای معاصر، دیگری در کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران و مورد دیگر مقابل پارکینگ پارک ارم تهران قرار دارد.

پیمایش روی کُره‌ای از هنر میخی تا معاصر آرنالدو پومودورو (Arnaldo Pomodor) هنرمند ایتالیایی

اثر برنزی این هنرمند واقع در موزه هنرهای معاصر نمادی از کره زمین است، این مجسمه از سال ۱۹۷۷ در اختیار موزه هنرهای معاصر تهران قرار گرفته و در محوطه بیرونی موزه نصب شده است. جنس این مجسمه، برنز و پتینهٔ طلا است و ۱۵۶ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

علاقه او به نور باعث شده است که مجسمه‌های هندسی‌اش بیشتر برای نصب در فضاهای باز و عمومی ساخته شوند.

مجسمه «کره» آرنالدو پومودورو یکی از شاخص‌ترین آثار دوره‌های کاری این هنرمند به حساب می‌آید و به تعبیر او نمادی از کره زمین است.

این مجسمه دی‌ماه ۱۳۹۳ با همکاری موزه هنرهای معاصر، سفارت ایتالیا در ایران، بنیاد فیض‌نیا و بنیاد پومودورو غبارروبی شد. مرمت و غبارروبی این مجسمه که نمادی از اهمیت به محیط زیست و پاک نگه داشتن زمین بود، جزو برنامه‌های موزه هنرهای معاصر برای ارتباط با هنر دنیا محسوب می‌شد.

نصب شدن این مجسمه در فضای باز با تمام محاسنی که دارد، اثر هنری را در معرض آلودگی‌های پایتخت شلوغ ایران قرار داده و بر همین اساس، فعالیت‌های موزه برای ترمیم، نگهداری مناسب و غبارروبی از آنیکی از شاخص‌ترین آثار دوره‌های کاری این هنرمند به حساب می‌آید و به تعبیری نمادی از کره زمین است و به همین منظور پروژه غبار روبی زمین از یک سو سعی دارد با نگاهی استعاره‌ای و نمادین به این اثر شاخص تاکیدی بایشد به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده ادامه داشته باشد.

پیمایش روی کُره‌ای از هنر میخی تا معاصر مراسم مرمت و غبارروبی مجسمه آرنالدو پومودورو

این هنرمند به واسطه خلق تندیس‌های کروی و ستونی شهرت زیادی دارد. هنر او از دیدگاه زیبایی‌شناختی از هنر میخی الهام می‌گیرد و توانایی‌های این هنرمند وام گرفته از دوره رنسانس در ایتالیا است.ساختار به هم پیوسته در عین حال، شکافته‌شده جزو ویژگی‌های آثار پومودورو است. مجسمه‌های او با شکل‌های هندسی دچار نوعی شکستگی و خوردگی در نمای خود هستند که شکلی متفاوت و جذاب به آن‌ها می‌دهد.

معمولاً اشکال هندسی بخصوص شکل‌های کروی را به یک‌دست و صاف بودن سطح‌شان می‌شناسند، اما پومودورو با ایجاد شکاف و بریدگی در سطح مجسمه‌هایش، آنها را متمایز و سعی می‌کند، آنچه را که در ذهن دارد، با ایجاد خلاقیت در شکل‌دهی به این مجسمه‌ها، به مخاطب نقش بسزایی دارد.

برخی از آثار این هنرمند در موزه واتیکان، کالج ترینیتی در دوبلین، مقر سازمان ملل در نیویورکلل در نیویورک، موزه هیرشبورن و باغ مجسمه در واشینگتن دی سی، مدرسه علوم دینی مسیحیت در ایندیاناپولیس، موزه دیانگ در ساندر سان فرانسیسکو، و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، دانشگاه تل آویو یافت. از آثار مهم وی که در ایران وجود دارد، یکی در مقابل موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند.

اکنون بنیادی به نام این هنرمند و با نظارت او در میلان فعالیت می‌کند که هدفش حفظ و نگهداری آث، دیگری در کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران و مورد دیگر مقابل پارکینگ پارک او در سرم تهران قراسر جهان استدارد.

آرنالدو پومودورو مجسمه ‌ساز و هنرمند ایتالیایی در سال ۱۹۲۶ در شهر مورچیانو ایتالیا به دنیا آمد. وی در حال حاضر در میلان ایتالیا زندگی می‌کند.

موزه هنرهای معاصر موزه در سال ۱۳۵۶ در امیرآباد تهران بنا شد. بنای موزه را کامران دیبا در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرد. موزه‌ی هنرهای معاصر تهران از معدود موزه‌های تهران است که از ابتدا به‌عنوان موزه طراحی‌شده و ساختمان آن متناسب با کاربرد موزه‌ای است.

در گنجینه دائمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگهداری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آنها، دارای ارزش استثنایی هستند. از جمله آثار مهم موزه، می‌توان به کارهای شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، و جاکومتی اشاره کرد.

موزه هنرهای معاصر تهران همچنین مالک مجموعه بسیار مهم و جامعی از هنر نوگرا و معاصر ایران است.

نظر شما