شناسهٔ خبر: 65900635 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز:

ایرانیان خارج کشور می‌توانند برای دریافت «جایزه نوبل ایرانی» ثبت‌نام کنند+ فیلم

تهران- ایرنا- مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: ایرانیان خارج از کشور که تابعیت ایرانی دارند با داشتن شرایط عمومی می‌توانند برای دریافت «جایزه نوبل ایرانی» در سامانه این بنیاد ثبت‌نام کنند.

صاحب‌خبر -

حیدر ارشدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: ایرانیان متقاضی که در خارج از کشور زندگی می کنند و همچنان تابعیت ایرانی دارند، اگر شرایط عمومی لازم را برای دریافت جایزه البرز دارند پس از ثبت نام در پایگاه اینترنتی البرز و تایید و انتخاب هیات داوران وارد عرصه با سابقه‌ترین جایزه علمی کشور موسوم به جایزه نوبل ایرانی شده و به رقابت خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه متقاضیان بنا به دارا بودن شرایط هر بخش می‌توانند نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند، اظهار داشت: امروزه شاهد اتفاقی هستیم که ۶۲ سال پیش زنده یاد حسینعلی البرز آن را بر اساس سه محور کاهش آلام بشری، اعتلای نام ایران در جامعه جهانی و ارتقاع رفاه زندگی انسانی هسیتم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های به انجام رسیده سال ۱۴۰۳ شاهد دو برگزاری ۲ رویداد بزرگ فرهنگی با عنوان همایش ملی نخبگان در اردیبهشت ماه و آیین قدردانی از برترین های دانش آموزان، طلاب، دانشجویان، مخترعات و فن آوران در آبان ماه بزگرار خواهد شد.

ارشدی ادامه داد: جایزه ویژه البرز(نوبل ایرانی) همه ساله با هدف ترویج و ترغیب نوجوانان، جوانان، اندیشمندان، دانش آموزان و نخبگان علوم مختلف طی آیینی به منتخبین این رویداد بزرگ فرهنگی در سطح کشور اهداء می شود.

ایرانیان خارج کشور می‌توانند برای دریافت «جایزه نوبل ایرانی» ثبت‌نام کنند

وی گفت: از سال ۱۳۵۰ تاکنون آیین اهدا ۶۱ دوره جایزه ویژه البرز معروف به جایزه نوبل ایرانی برگزار شده است. در ادوار مختلف این جایزه اندیشمندان، پژوهشگران، نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و دینی معرفی و برگزیده شده اند.

ارشدی افزود: برگزیدگان شصت و دومین دوره جایزه البرز در عرصه دانشمندان ۵۰۰، دانشمندان جوان ۳۰۰، دنشجویان پزشکی و غیر پزشکی و طلاب ۱۰۰ و مخترعان ۱۵۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

ایرانیان خارج کشور می‌توانند برای دریافت «جایزه نوبل ایرانی» ثبت‌نام کنند

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: شصت و دومین آیین اهداء جایزه نوبل ایرانی که در ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، گفت: در این آیین ۱۳۸ نخبه در عرصه های علوم مختلف برای دریافت جایزه نوبل ایرانی در بخش علمی این دوره با حضور داوران در قالب 8میز تخصصی با هم به رقابت خواهند پرداخت.

ایرانیان خارج کشور می‌توانند برای دریافت «جایزه نوبل ایرانی» ثبت‌نام کنند

مرحوم حسینعلی البرز تمام اموال حتی جسد خود را وقف کرد

«حسینعلی البرز» فرزند (مرتضی البرز آشتیانی، ضیاء الدوله) از واقفین خیراندیش بود که تا آخرین نفس اموال و زندگی و حتی وجودش را وقف ارتقا علمی ایران و ایرانی کرد.

مرحوم حسینعلی البرز مؤسس بنیاد فرهنگی البرز است که به سبب تنوع اقداماتش در سال های قبل از تأسیس بنیاد و سپس تمرکز فعالیتها در این بنیاد، می‌باید با هدف معرفی الگوهای موفقی از واقفین خیراندیش، ایشان را به عنوان چهره ماندگار وقف علمی به جامعه معرفی نمود.

شادروان حسینعلی البرز درسال ۱۲۸۵ شمسی در تهران و در یک خانواده خوشنام متولد شد. در دو سالگی مادرش را از دست داد و در سن ۷ سالگی وارد مدرسه قزاقخانه که در آن زمان روس ها تأسیس کرده بودند، شد، تا آخرین نفس زندگی خود، اموال و زندگی خویش را وقف ارتقا علمی ایران و ایرانی کرد.

وی که از فارغ التحصیلان مدرسه قزاقخانه بود الزاماً می بایست به خدمت ارتش در می آمد و از آنجایی که حسینعلی البرز تمایلی به ورود در ارتش نداشت با رضایت پدر تغییر رشته داده و وارد کالج البرز شد.

در آنجا البرز با بهره مندی از هوش سرشار و استعداد بالایی که داشت خیلی زود با زبان انگلیسی آشنا شد. در کالج البرز یکی از استادان زبان انگلیسی که ریاست کالج را نیز به عهده داشت فردی بود به نام ساموئیل جردن که با سخت کوشی، رفتار مؤدبانه و گفتاری همراه با ادب و مهربانی، تأثیرات فراوانی بر زندگی البرز گذاشت به طوری که البرز در خاطرات و مثال هایش بسیار از ایشان یاد می کرد و کتابخانه دکتر جردن را نیز به یاد ایشان در دانشگاه پلی تکنیک تأسیس نمود.

مرحوم البرز در سال ۱۳۰۴ شمسی با اخذ دیپلم از کالج البرز فارغ التحصیل شده و با تسلط کامل به زبان انگلیسی به عنوان مترجم وارد وزارت مالیه (دارایی فعلی) شد. پس از مدتی به سبب بیماری برونشیت و تجویز پزشک به خوزستان منتقل گردید، اما خواسته های نامشروعی که خوانین محل در باب نحوه پرداخت مالیات داشتند، او را از خدمت در وزارت مالیه منصرف ساخت و به تهران بازگشت و پس از مدتی به عنوان منشی شعبه اول به استخدام وزارت عدلیه درآمد. فساد اداری حاکم بر مشاغل دولتی از یک سو و مشکلات معیشتی از سوی دیگر، البرز را مجبور به کناره گیری از کار دولتی کرد.

وی در اولین اقدام خود در مناقصه های مربوط به تهیه زنجیر برای محوطه جلوی اولین ساختمان بانک ملی در خیابان فردوسی شرکت و برنده شد و درآمد حاصل از آن را سرمایه فعالیت اقتصادی خود نمود. وی با کار شبانه روزی و تلاش طاقت فرسا در مدت سه سال دارای یازده نمایندگی رادیو، موتورسیکلت، دوچرخه، گرامافون، صفحه و غیره از کارخانجات اروپایی گردید.

بدین ترتیب عملاً البرز بدون ارث مادی از پدر و صرفاً با تکیه بر توان و تعهد شخصی بنیاد البرز را تاسیس کرد و ضمن معرفی خود به عنوان یکی از پنجاه کنش گر اقتصادی ۱۵۰ سال اخیر ایران، توانست سرمایه قابل توجهی رابرای خود رقم بزند.

در سال ۱۳۱۰ بنا به درخواست پدر که آرزوی ازدواج تنها پسرش را داشت با بانویی خداشناس به نام فخرالزمان فرزند محمد حسین منگنه، ازدواج کرد و حاصل این ازدواج سه فرزند دختر به نام های ودیعه، طلیعه و منیژه بود که البته آنان نیز افرادی خیّر و دارای تحصیلات عالیه در ایران و خارج کشور بودند، به طوری که بارها مرحوم البرز از فرزندان خود با افتخار یاد کرده است.

البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی با تأسیس و وقف بنیاد فرهنگی البرز با هدف کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی، از طریق اعطای “جایزه بنیاد البرز” توانست روح والای خود را در انجام اقدامات خیر و ماندگار متعدد در مابقی سال های حیاتش ارضاء کنند.

نظر شما