شناسهٔ خبر: 65900225 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سال جهش تولید با مشارکت مردم_۱۲

«جهش تولید در دیمزارها» بستر «مشارکت مردم» در بخش کشاورزی

فاطمه امیر احمدی

مجری طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: یکی از بسترهای مشارکت مردم در بخش کشاورزی در اراضی دیم بوده که جهش تولید در دیمزارها از ۳ سال قبل آغاز شده و دستاوردهای خوبی به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کشاورزی در کشور مربوط به بخش خصوصی بوده و سرمایه گذاری بیشتر از سوی بهره برداران انجام می‌شود. علیرضا مهاجر، معاونت امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی و مجری طرح جهش تولید در دیمزارها درباره مشارکت مردم در جهش تولید محصولات کشاورزی به مهر گفت: یکی از بسترهای این مشارکت در اراضی دیم بوده که جهش تولید در دیمزارها از ۳ سال قبل آغاز شده و امسال وارد سال چهارم خود شد.

وی با بیان اینکه این طرح تا کنون دستاوردهای خوبی به همراه داشته است، افزود: امروز می‌توانیم ادعا کنیم تقریباً تمام محصولات کشاورزی توسط مردم انجام می‌شود و دولت کمترین نقش را در این بخش برعهده دارد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی بیشتر نقش هدایتگری و برنامه‌ریزی را عهده دار است و با تأمین نهاده‌های کشاورزی یا خرید محصولات تلاش می‌کند تا تولید دچار بحران نشود.

مجری طرح جهش تولید در دیمزارها با بیان اینکه ۸ فروردین نخستین برداشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مناطق گرمسیر کشور انجام شد، اظهار کرد: یکی از نکات مهم در جهش تولید با مشارکت مردم در حوزه کشاورزی مساحت اراضی است. امروز با فوت صاحب زمین، وراث آن را بین خود تقسیم می‌کنند و همین امر منجر به خرد شدن اراضی کشاورزی شده و سرمایه گذاری در آن را مقرون به صرفه نمی‌کند.

مهاجر اضافه کرد: پیاده سازی سیستم آبیاری نوین، اصلاح بذر و حرکت به سوی کشاورزی به روز زمانی شدنی است که این اراضی تجمیع شده و کشت در مقیاس بالا انجام شود. از این رو، مسؤولان امر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید ترتیبی اتخاذ کنند که از خرد شدن بیشتر اراضی جلوگیری شود.

معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از سوی بخش خصوصی و مردم زمانی رشد خواهد کرد که بهره‌وری افزایش یافته و سود آن نصیب کشاورز شود. تلاش داریم در طرح جهش تولید در دیمزارها به این هدف جامه عمل بپوشانیم.

نظر شما