شناسهٔ خبر: 65898698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

داراب شهر مزين به نام امام حسن مجتبی (ع)

برگزاری جشن سالروز ولادت کریم اهل بیت در داراب

داراب شهر امام حسن (ع) به مناسبت میلاد کریم اهل بیت، غرق در نور و شادی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، با توجه به نام گذاری شهر داراب به نام امام حسن محتبی (ع) مراسم جشنی در مصلی نماز جمعه با حضور آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و مردم، همراه با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و سخنرانی برگزار شد. تقدیر از خیران نیک اندیش، رونمایی از سرود دختران حسنی و توزیع افطاری، شربت و شیرینی همزمان با مراسم جشن امام حسن مجتبی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

حجت السلام خسروی امام جمعه داراب،  علت مشهور شدن این شهر به نام امام حسن مجتبی (ع) را جایگاه خاص این شهر در صلح نامه امام حسن (ع) با معاویه اعلام کرد و گفت: در بند ۴ عهد نامه امام حسن (ع) با معاویه بیان شده که خراج مردم داراب به دلیل این که به حلال بودن نزدیک‌تر است سهم امام حسن مجتبی (ع) شود و آن امام بزرگوار خراج دارابگرد (داراب کنونی) را به بازماندگان شهدای جمل و صفین اختصاص دادند.

وی ادامه داد: شیخ راضی آل یاسین هم در کتاب صلح امام حسن (ع) با ترجمه رهبر معظم انقلاب درباره شهر داراب و توجه امام حسن (ع) به این شهر مطالبی را بیان می‌کند. علاوه بر این در کتاب‌های الکامل فی تاریخ، خورشید رمضان، بحارالانوار، علی الشرایع، فتوح البلدان، تاریخ ابن خلدون و تاریخ طبری درباره داراب و نقش آن در عهد نامه امام حسن با معاویه مطالب متنوعی نوشته اند.

امام جمعه داراب یکی دیگر از دلایل مشهور شدن داراب به شهر امام حسن (ع) را وجود آرامگاه دحیه کلبی انصاری نماینده امام حسن (ع) در داراب اعلام کرد و افزود: دحیه کلبی انصاری یکی از شش صحابه پیامبر (ص) بوده که قبل از دیگران به دین اسلام روی آورد و در همه جنگ‌ها به جز بدر همراه پیامبر بود.

در سال ۴۱ هجری قمری ، دحیه کلبی انصاری که مسئول جمع آوری خراج بود از طرف امام حسن (ع) به شهر دارابگرد فرستاده شد و آرامگاه این صحابه بزرگوار  هم اکنون در کنار شهر دارابگرد در ۶ کیلومتری شهر داراب قرار دارد.

 

<div id="video-display-embed-code_10948920"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4192273/10948920?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما