شناسهٔ خبر: 65895294 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

معرفی کتاب «گذری بر تاریخ پوستر»؛

جذابیت در پوستر برای بیان محتوا حائز اهمیت است

کتاب «گذری بر تاریخ پوستر» نوشتهٔ زهرا جمشیدی سرشت در دی‌ماه ۱۴۰۲ در نوبت اول با یک هزار نسخه و ۱۶۰ صفحه به قیمت ۱۲۰ تومان از انتشارات سرو سودا منتشر و روانه بازار کتاب شد.

صاحب‌خبر -

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «گذری بر تاریخ پوستر» نوشتهٔ زهرا جمشیدی سرشت در دی‌ماه ۱۴۰۲ در نوبت اول با ۱۰۰۰ نسخه و ۱۶۰ صفحه به قیمت ۱۲۰ تومان از انتشارات سرو سودا منتشر و روانه بازار کتاب شد.

کتاب «گذری بر تاریخ پوستر» با موضوع پوسترهای ایران همراه با متن و تصاویر رنگی و سیاه‌وسفید گردآوری شده است. این کتاب ۶ فصل به تعاریف و تاریخچهٔ هنری پوستر در ایران و همچنین به ماهیت و کاربرد پوستر ضمن ارائه و معرفی‌های پوسترهای مشهور از هنرمندان در این حوزه پرداخته است.

زهرا جمشیدی سرشت به‌عنوان نویسنده و پدیدآورندهٔ این کتاب با گذری در تاریخ پوستر به‌صورت مختصر همچنین به طراحی پوستر و فرآیند ورود حرفه گرافیک و در نهایت پوستر به ایران به‌صورت مقدماتی اما کامل پرداخته است.

در مقدمه‌ای این کتاب از زبان نویسنده می‌خوانیم: «طراحی گرافیک در برگیرندهٔ نوعی زبان است با دستور زمانی نامعین و به الفبای پوستر در حال گسترش ماهیت نامشخص قوانین آن بدان مفهوم است که فقط می‌توان آن‌ها را مطالعه کرد و آموخت. ما فقط زمانی یک اثر گرافیک را به‌درستی درک می‌کنیم که بتوانیم زبان آن را بفهمیم به همین منظور در این کتاب از پوستر و چگونگی پدیدارشدن آن در عرضه گرافیک بحث می‌شود.»

همچنین نویسنده در ادامه می‌گوید: «پوستر به‌عنوان یک ورق مستقل که تا نمی‌خورد و فقط یک سمت آن چاپ می‌شود ساده‌ترین رسانه طراحی گرافیک است.»

از آنجا که بهترین پوستر، پوسترهایی هستند که در آنها سه کیفیت محتوا، ارزشی هنری و کیفیت تبلیغاتی را به طور هم‌زمان دیده شود؛ بنابراین این کتاب با ضمن معرفی این سه کیفیت به بررسی ارزیابی آن‌ها به طور کامل و مجزا می‌پردازد. به نظر می‌رسد این کتاب ضمن آگاهی دادن به مخاطب ذیل این آیتم‌های گفته شده قصد بر این داشته از تعهدات گرافیست برای طراحی پوستر بگوید و مخاطب با تمام این موارد آشنایی کامل داشته باشد.

در فصل اول کتاب می‌خوانیم: «پوستر به معنی «چاپار» یعنی ارسال سریع آگهی و اعلان و لغت «پوستر» به معنای آگهی اعلان و دیوارکوب است. پوستر به معنای دیگر نظیر «آفیش» یا «پلاکات» نیز به کار می‌رود.»

از جمله اهداف مهم پوستر این است که باید توجه بینندگان را جذب کند و برای رهگذران جالب و دیدنی باشد به‌طوری‌که خواننده به طور مستقیم و سریع مطلب را درک کند و در ثانی پوستر باید در خلال یک پیام به‌صورت مختصر هدف خویش را به خواننده معرفی کند و ذهن بیننده را در جهت قصد و هدفش هدایت کند.

کتاب «گذری بر تاریخ پوستر» کتابی کامل برای هنرجویان و هنرورانی که قصد بر این داشته تا مقدمه‌ای از تاریخ پوستر و هنر پوستر را بیاموزند، مناسب و مورداستفاده خواهد بود.

کتاب «گذری بر تاریخ پوستر» نوشتهٔ زهرا جمشیدی سرشت در دی‌ماه ۱۴۰۲ در نوبت اول با ۱۰۰۰ نسخه و ۱۶۰ صفحه به قیمت ۱۲۰ تومان از انتشارات سرو سودا منتشر و روانه بازار کتاب شد.

برچسب‌ها:

نظر شما