شناسهٔ خبر: 65895262 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خراسان جنوبی رکورددار دادگاه‌های علنی برخط شد

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری خراسان جنوبی گفت: دادگستری خراسان جنوبی با برگزاری ۴۷ دادگاه‌های علنی برخط رکورددار این دادگاه‌ها در کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به نقل از روابط عمومی دادگستری خراسان جنوبی، عباس اسماعیلی، اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های کلان قوه قضاییه و در راستای اصل 165 قانون اساسی (برگزاری محاکمات به صورت علنی) این دادگستری اقدام به برگزاری دادگاه با موضوعاتی کرده است که جنبه عمومی داشته و عامه مردم با آن سروکار دارند تا جلوه‌ای از اصل 165 قانون اساسی محقق شد.

وی با اشاره به روند برگزاری دادگاه علنی برخط در دادگستری استان گفت: به منظور حداکثر استفاده از دانش، تجربه و تخصص قضات تجدیدنظر در مرحله اول پرونده‌های ارجاعی به شعب محاکم دادگاه تجدیدنظر استان مدنظر بوده و در اولویت برگزاری قرار می‌گیرند.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری خراسان جنوبی گفت: به منظور بهره‌گیری بیشتر اساتید و دانشجویان از برگزاری دادگاه‌ها سعی می‌شود پرونده‌های دارای وکیل یا نماینده حقوقی باشند انتخاب شود.

اسماعیلی افزود: با توجه به ضرورت حفظ حریم و حرمت اشخاص پرونده قبل از اطلاع رسانی بدواً با برقراری ارتباط تصویری توسط مدیردفتر شعبه دادگاه با اصحاب پرونده و تشریح کامل موضوع مبنی بر اینکه دادگاه به صورت مجازی و علنی با پخش کامل به صورت تصویرطرفین پرونده برای مخاطبین ذکر شده و موافقت اصحاب پرونده موضوع صورتجلسه پس از اخذ و درج امضای الکترونیک طرفین صورتجلسه ضم پرونده می‌شود.

وی گفت: پس از تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ آن به طرفین موضوع برگزاری دادگاه علنی طی مکاتبه همراه با پوستر مربوط و نحوه ورود به دادگاه که کاربری ارسال شده صرفاً برای همان روز می‌باشد به دانشگاه‌ها، ادارات دولتی مرتبط با موضوع و اصناف جهت ابلاغ به علاقمندان در سطح استان و کشور اقدام می‌شود.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان با بیان اینکه در روز‌های برگزاری دادگاه قاضی  شعبه بدواً درخصوص خواسته مطروحه توضیحاتی را ارائه می‌کند، گفت: با شروع دادگاه تصویر کامل محیط اتاق، اشخاص حاضر و هم چنین صفحه سمپ همراه با تایپ همزمان اظهارات طرفین برای مخاطبین قابل رؤیت است.

اسماعیلی گفت: در تازه‌ترین اقدام دادگستری استان به منظور اشاعه هرچه بیشتر دادگاه‌های علنی برخط و استفاده بیشتر از ظرفیت، دانش و تجربیات کارکنان قضایی، علاوه بر مرکز استان اقدام به برگزاری دادگاه‌های علنی در حوزه‌های قضایی کم برخوردار و مرزی استان مانند شهرستان‌های درمیان، نهبندان و سایر شهرستان‌های استان کرده است.

انتهای پیام/ 252

نظر شما