شناسهٔ خبر: 65892525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اسلام‌آبادغرب پایتخت جنگل‌های بلوط پذیرای مسافران نوروزی

قصرشیرین- ایرنا-  اسلام‌آباد غرب از شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه مشهور به پایتخت جنگل‌های بلوط ایران با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این روزها پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان اسلام آباد غرب دومین شهرستان پرجمعیت استان کرمانشاه با بیش از 150 هزار نفر سکنه است که در 100 کیلومتری غرب شهر کرمانشاه و همجوار با استان ایلام و شهرستان های، دالاهو و کرمانشاه است و به عنوان یک شهر تاریخی دوران های مختلف تاریخ را در خود دیده است.

این شهرستان از روزگاران گذشته تاکنون از پربارترین مراکز کشاورزی و فرهنگی غرب کشور شاهد رخدادهای تاریخی بسیاری بوده و طبق متون ثبت شده‌ «اصطخری» در «مسالک‌الممالک» و نیز تالیفات «حمداله مستوفی» نخستین بنای این سرزمین به دوران مادها بازمی‌گردد.

«مندلی» اولین نامی است که اسلام آباد غرب از دوران مادها تا زمان حکومت ساسانیان به آن شهرت یافت و در دوران اسلامی به «هارون‌آباد» تغییر نام و شهرت یافته است. شهری که بنای آن را به خلیفه‌ وقت عباسی «هارون‌الرشید»، در سال‌های ۱۴۸ تا ۱۹۳ هجری قمری، نسبت می‌دهند.

در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی شهر هارون آباد به شاه آباد تغییر نام یافت و این شهر یکی از مراکز ایلات بزرگ غرب کشور به نام ایل بزرگ کلهر قرار گرفت و در سال ۱۳۵۷ مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی به اسلام آباد غرب تغییر نام داد.

اسلام‌آبادغرب پایتخت جنگل‌های بلوط پذیرای مسافران نوروزی

طبق کاوش‌های انجام شده توسط «محمد کردوانی» در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی، شهر اسلام آباد غرب ارزش فراوانی به دلیل موقعیت استراتژی آن در جاده‌ خراسان دارا و به عنوان یک شاهراهی از دوران کهن تا به عصر حاضر، یک مسیر مواصلاتی برای دشت‌های «بین‌النهرین» و «خوزستان» با قلل مرتفع کوه‌های «زاگرس» و فلات ایران در نظر گرفته شده است.

شهرستان اسلام آباد غرب با قدمتی ۶ تا هفت هزار ساله، به لحاظ موقعیت ارتباطی نقطه اتصال چهار استان کرمانشاه، ایلام، لرستان و خوزستان است که قرار گرفتن در مسیر راه کربلا نیز اهمیت این شهرستان را ۲چندان کرده است.

شهر اسلام آبادغرب دارای آب و هوای معتدل و طبیعت این منطقه به لطف وجود سراب‌ها و جنگل‌های بلوط جذاب است که دیدن این مناظر و مناطق را برای هر گردشگر و شهروندی چشم نواز و لذت بخش کرده است.

طبق گفته باستان شناسان شهر اسلام‌آباد غرب در سال‌های متمادی قبل از میلاد، یکی از اصلی‌ترین مراکز تجاری بوده است.

مردم این شهرستان به زبان کُردی کلهری تکلم می کنند و اهالی این منطقه مسلمان و پیرو دین اسلام و مذهب شیعه هستند.

اسلام‌آبادغرب پایتخت جنگل‌های بلوط پذیرای مسافران نوروزی

وجود ۲۹۰ اثر تاریخی در شهرستان اسلام آباد غرب

شهرستان اسلام آباد غرب در مجموع ۲۹۰ اثر تاریخی دارد که از مهم ترین این آثار می توان تپه چغا گاوانه، آتشکده شیان، قلعه شیان، آتشکده میل میلگه، بنای ساسانی فیروزآباد شهرقیل منصوری نام برد.

تپه چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه با ارتفاعی حدود ۲۵ متر در وسط شهر اسلام آباد غرب بین خانه های مسکونی در شمال رودخانه برف آباد قرار دارد که ۹ قسمت از ۱۰ قسمت تپه ضمن خیابان کشی و خانه سازی از بین رفته است.

در کاوش های انجام شده در تپه ۲ طبقه مختلف پیدا شده که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال با هم اختلاف زمانی دارند و ساختمان هر ۲طبقه با خشت خام بنا شده و تنها بر حسب ضرورت گاهی از آجر برای کف اتاق ها و پلکان ها استفاده کرده اند، اتاق های طبقه اول وابسته به طبقه پایینی بود.

طبق ظاهر این بنا ساکنان طبقه اول با اندک دخل و تصرفی از اتاق های طبقه بالا استفاده کرده اند. از نظر اصول فنی ساختمان طبقه دوم پیشرفته تر از طبقه اول است. ساختمان با ۴۵ درجه انحراف در جهت شمالی – جنوبی پی ریزی شده، دیوارهای آن ها با روکشی از گچ است ولی در طبقه دوم در برخی از دیوارها به جای گچ رنگ قرمز را ترکیبی از گل اّخرا مورد استفاده قرار داده اند. در مرکز هر طبقه اتاق بزرگی با پنج درگاه ورودی وجود دارد. این اتاق ها در طبقه اول یک درگاه بیشتر وجود ندارد.

در مرکز تپه یا شهر باستانی که محل سکونت حاکم یا سلطان بود حفاری صورت گرفته است زیرا یک عدد تیغه مفرغی با خط میخی بابلی در قسمت شرقی تپه در طبقه اول به دست آمده که روی آن «کاخ دای» نوشته شده است که کلمه دای آخر نام صاحب کاخ است.

گویا قسمت غربی این تپه مرکز کارهای اداری و صنعتی و قسمت شرقی محل سکونت بوده است. ساکنان طبقه اول دو کوره سفالگری احداث کردند که در نوع خود قابل توجه است. در کف یکی از اتاق ها تعدادی لوح گلی با خط میخی بابلی بدست آمده تعدادی از آنها حرارت دیده و تعدادی هم خام بودند.

در اتاق مذکور مجسمه سفالی حیوانی شبیه گرگ به طول ۴ سانتیمتر و مجسمه سفالین کوچک دیگری احتمالاً کریشنا به طول ۷ سانتیمتر و یک پیکان مفرغی به طول ۶ سانتیمتر و یک آویز طلا به نقش خورشید و یک مهر استوانه ای با سه ردیف خط میخی بابلی مربوط به هزاره دوم ق. م پیدا شده که بر روی آن نقش زنی با لباس چین دار بلند و کلاه مدور که در برابر یکی از خدایان ایستاده و خدای مزبور دارای لباس بلند و بر روی چهار پایه نشسته است.

اسلام‌آبادغرب پایتخت جنگل‌های بلوط پذیرای مسافران نوروزی

صنایع دستی اسلام آباد غرب

موج بافی (رختخواب پیچ)، قالی بافی، چیخ بافی، نمد مالی، موزائیک کاری، معرق کاری، منبت، گیوه بافی و طراحی فرش از مهمترین صنایع دستی مردم این منطقه است.

اسلام‌آبادغرب پایتخت جنگل‌های بلوط پذیرای مسافران نوروزی

آتشکده شیان

این آتشکده در سه کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان، بخش حمیل، شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده که در سال ۱۳۸۴ توسط هیأتی از سوی سازمان میراث فرهنگی با هدف نجات بخشی از آثار تاریخی محدوده سد مخزنی شیان مورد کاوش قرار گرفت.

آتشکده مورد بحث به ابعاد ۵/۱۴ × ۵ / ۱۴ متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده و این چهارتاقی همانند سایر چهارتاقی های هم عصر خود از چهار پایه مکعب مستطیل جدا از هم تشکیل شده که در زمان خود تاق هایی از ۲ سو آن ها را به یکدیگر مرتبط کرده و گنبدی مدور اجزاء این مجموعه را به هم پیوند داده است.

در محل تلاقی اجزای داخلی این پایه ها، گوشه هایی به طول و عرض متوسط ۷۰ سانتیمتر ایجاد شده که در سطوح بالاتر، در داخل آن ها گوشوارهی پایه گنبد قرار گرفته است، در داخل فضای چهارتاقی، سکویی به ابعاد ۱۵/ ۳ × ۱۵/۳ متر، تعدادی پایه ی گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه های گچی وجود دارد.

در حد فاصل پایه ها، ورودی هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می شوند.

در ضلع شمالی این چهارتاقی، اتاقی به ابعاد ۵/۱۴ × ۷۵/۳ قرار دارد، به عقیده کاوشگر این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است.

آتشکده میل میله گه

چهارتاقی معروف به میل میله گه در روستای سیاه سیاه میله گه باباخان از توابع دهستان حومه جنوبی بخش مرکزی شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده است.

این چهار تاقی به فاصله ۱۰۰ متری شرق روستای مذکور و بر فراز پشته ای کم ارتفاع از سنگ های ماسه ای، مشرف به زمین های کشاورزی پست اطراف ساخته شده است. این چهار تاقی یکی از آتشکده های دوره ساسانی است که همانند بسیاری از آتشکده های آن زمان با مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است.

چهارتاقی مذکور که هسته اصلی باقی مانده از بنای بزرگتری است، متشکل از چهار جرز سنگی در ابعاد مختلف است که پیرامون آن را راهرو طوافی احاطه کرده است. در داخل این آتشکده سکویی جهت قرار گرفتن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی قرار دارد که در نوع خود منحصر به فرد هستند.

اسلام‌آبادغرب پایتخت جنگل‌های بلوط پذیرای مسافران نوروزی

روستای سراب هرسم هدف گردشگری شهرستان اسلام آباد غرب

روستای سراب هرسم در ۳۵ کیلومتری شهر اسلام آباد غرب و ۹۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده و دارای آب و هوای معتدل و خشک است.

مردم روستای سراب هرسم به زبان کُردی و گویش زنگنه سخن می گویند و مسلمان و پیرو مذهب تشیع هستند که این روستای بسیار زیبا با جاذبه های طبیعی و جذاب در دامنه ی کوهستان واقع شده است.

فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه گاه مناظر بدیع و شورانگیز است که در ۱۵ کیلومتری روستا، بنای زیارتگاهی موسوم به امامزاده حسن وجود دارد، اطراف این بنا بسیار سرسبز و زیبا است.

سراب شرف آباد

سراب شرف آباد اسلام آبادغرب یک چشمه طبیعی است که اکنون با ساختمان ها و فنس ها و دیوارهای سنگی محاصره شده یکی از زیبا ترین مناطق تفریحی اسلام آباد غرب است و وجود درختان سرسبز متراکم هر مسافری را به خود جذب کرده است.

اسلام‌آبادغرب پایتخت جنگل‌های بلوط پذیرای مسافران نوروزی

گلال سیاه

ارتفاعات جنوبی شهر اسلام آبادغرب موسوم به (گلال سیاه) پوشیده از جنگل های با ارزش بلوط و کوهستان های زیبایی است، زمینه فعالیت های گردشگری را در منطقه فراهم آورده که این طبیعت زیبا از گردنه قلاجه اسلام آبادغرب تا بخش گواور از توابع شهرستان گیلانغرب، هرساله در فصل های بهار، تابستان و پاییز پذیرای گردشگران بومی و غیربومی زیادی است.

آثار مذهبی

از آثار مذهبی تاریخی این منطقه نیز می توان به امامزاده حسن (ع)، امامزاده عباسعلی (ع)، امامزاده علی اکبر(ع)، امامزاده قاضی الکیا(قاضیوند) اشاره کرد.

صنایع دستی

از صنایع دستی شهرستان اسلام آباد غرب می توان به موج بافی (رختخواب پیچ)، قالی بافی، چیخ بافی، نمد مالی، موزاییک کاری، معرق کاری، منبت، گیوه بافی و طراحی فرش اشاره کرد.

نظر شما