شناسهٔ خبر: 65892488 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آیفون 16 پرو مکس در برابر گلکسی S24 اولترا؛ آیا پرچمدار اپل از پس کهکشانی سامسونگ بر خواهد آمد؟

tomsguide

صاحب‌خبر -

کمتر از شش ماه تا رونمایی از آیفون 16 پرو مکس اپل باقی مانده است. آیا این گوشی قادر خواهند بود گلکسی S24 اولترا سامسونگ را به زانو درآورد؟

هر دو گوشی آیفون 15 پرو مکس و گلکسی S24 اولترا در حال حاضر در شمار بهترین گوشی های پرچمدار دنیا به شمار می‌روند که جدیدترین و بهترین دستاوردهای اپل و سامسونگ را به کاربران ارائه می‌کنند. با این وجود تفاوت زمانی حدود شش ماهه بین رونمایی از پرچمداران این دو کمپانی باعث می‌شود که هریک از گوشی‌های اپل یا سامسونگ با پرچمدار نسل بعدی رقیب مقایسه شود.

در دنیای گوشی‌های اندرویدی گلکسی اس 24 اولترا فعلا بی‌رقیب است و اگرچه محصولات دیگری مثل وان پلاس 12 در برخی جنبه‌ها بهتر از S24 Ultra هستند، اما قابلیت‌های سخت افزاری و امکانات کلی پرچمدار سامسونگ آن را به‌طور کلی بالاتر از پرچمداران رقیب قرار داده است. با این وجود اخبار و شایعاتی که از خانواده آیفون 16 و خصوصا مدل‌های پرو و پرو مکس آن منتشر شده گویای آن است که اپل قصد دارد تغییرات مهمی را در پرچمداران سال 2024 خود ایجاد کند.

مقایسه iPhone و Galaxy مقایسه iPhone و Galaxy

با این مقدمه امروز سعی داریم ضمن مقایسه دو گوشی آیفون 16 پرو مکس و گلکسی S24 اولترا، نقاط ضعف و قوت هریک در برابر دیگری را بررسی کرده و در خصوص انتخاب بهترین گوشی پرچمدار سال 2024 به جمع‌بندی برسیم.

مقایسه مشخصات فنی آیفون 16 پرو مکس و گلکسی S24 اولترا

پیش از این که جزئیات دو پرچمدار اپل و سامسونگ را با جزئیات بیشتر با یکدیگر مقایسه کنیم بد نیست نگاهی کوتاه به مشخصات فنی هردوی آن‌ها داشته باشیم.‌ البته باید توجه کرد که مشخصات فنی iPhone 16 Pro Max هنوز به تایید رسمی اپل نرسیده و ممکن است شاهد تغییراتی در آن باشیم.

جدول زیر مشخصات فنی این دو گوشی را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

گوشی سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا اپل آیفون 16 پرو مکس
صفحه نمایش
  • 6.8 اینچی با رزولوشن +QHD
  • پانل امولد با نرخ رفرش متغیر 1 تا 120 هرتز
  • 6.8 اینچی اولد
  • نرخ رفرش متغیر 1 تا 120 هرتزی
تراشه کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 اپل A18 پرو
رم 12 گیگابایت 8 گیگابایت
حافظه داخلی
  • 256 گیگ
  • 512 گیگ
  • یک ترابایت
  • 256 گیگ
  • 512 گیگ
  • یک ترابایت
باتری 5000 میلی آمپر ساعتی 4676 میلی آمپر ساعتی
دوربین پشت
  • دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی (f/1.7)
  • تله فوتو 50 مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری پنج برابری، f/3.4
  • تله فوتو 10 مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری سه برابری، f/2.4
  • فوق عریض 12 مگاپیکسلی، f/2.2
  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی
  • تله فوتو 12 مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری پنج برابری
  • فوق عریض 48 مگاپیکسلی
دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی، f/2.2 12 مگاپیکسلی
شروع قیمت 1300 دلار 1200 دلار

طراحی و صفحه نمایش iPhone 16 Pro Max در برابر Galaxy S24 Ultra

ظاهر گلکسی اس 24 اولترا بسیار شبیه به نسل پیشین خود است و در آن شاهد لبه‌های تیز و قاب پشتی صاف و مینیمالی هستیم. صفحه نمایش این گوشی 6.8 اینچی بوده و از پانل‌های فوق‌العاده باکیفیت امولد بهره خواهد برد. از سوی دیگر، چهار لنز دوربین این گوشی که به صورت عمودی زیر یکدیگر چیده شده‌اند نیز به‌صورت بیرون‌زده در قسمت بالا و سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، جایگاه اختصاصی قلم اس پن نیز دیگر ویژگی طراحی این گوشی به شمار می‌رود که بسیار مینیمال و شیک در قسمت پایین دستگاه واقع شده است. البته مساله بوی بد قلم S Pen گوشی گلکسی اس 24 اولترا مساله جدیدی است که مدتی‌ست مورد بحث صاحبان و علاقمندان این گوشی قرار گرفته؛ هرچند که سامسونگ اعلام کرده این مساله کاملا طبیعی بوده و مشکل خاصی از این بابت وجود نخواهد داشت!

آیفون 16 پرو مکس گلکسی S24 اولترا آیفون 16 پرو مکس گلکسی S24 اولترا

از سوی دیگر، آیفون 16 پرو مکس نیز همان‌طور که از نامش پیداست بزرگترین آیفون سال 2024 اپل خواهد بود که بر اساس برخی شایعات صفحه نمایشی 6.9 اینچی خواهد داشت. این افزایش اندازه صفحه نمایش آیفون از 6.7 اینچ به 6.9 اینچ به تایید بسیاری منابع معتبر رسیده که می‌تواند به منزله صحت آن تلقی شود. از طرف دیگر برخی رندرهای منتشر شده از این گوشی نیز به احتمال کاهش حاشیه‌های صفحه نمایش iPhone 16 Pro Max نسبت به نسل قبلی اشاره دارند و تعدادی دیگر نیز آن را محصولی کشیده‌تر از قبل توصیف کرده‌اند.

در گجت نیوز بخوانید:
آیفون 16 پرو اپل و همه اخبار و شایعات پیرامون این گوشی پرچمدار؛ از تراشه A18 Pro تا دوربین تله فوتو جدید آیفون ۱۶ پرو مکس با تکیه بر این قابلیت ها گلکسی اس ۲۴ اولترا را شکست خواهد داد آیفون ۱۶ و همه اخبار و شایعات پیرامون این گوشی پرچمدار اپل

در این میان اخبار متعددی در خصوص مشخصات ظاهری خانواده آیفون 16 پرو اپل به گوش می‌رسد که هریک توصیف خاصی از مشخصات ظاهری آن ارائه می‌دهند. از جمله این اخبار می توان به طراحی متفاوت ماژول دوربین پشت تا حضور کلید اختصاصی شاتر روی آن اشاره کرد. با این وجود برای آگاهی از جزئیات دقیق طراحی نسل آتی iPhone Pro Max باید منتظر انتشار رندرهای بیشتر از آن ماند.

عملکرد فنی آیفون 16 پرو مکس در برابر گلکسی اس 24 اولترا

بر خلاف مدل‌های استاندارد و پلاس گلکسی اس 24 که در مناطق مختلف دنیا از تراشه‌های اگزینوس یا اسنپدراگون بهره می‌برند، تمامی مدل‌های گلکسی S24 اولترا به چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 مجهز شده است. همچنین در کنار این تراشه قدرتمند نیز 12 گیگ رم تعبیه شده که عملکرد فنی شگفت‌انگیزی را برای پرچمدار جدید سامسونگ به ارمغان آورده است. جدول زیر عملکرد فنی گوشی Galaxy S24 Ultra و iPhone 15 Pro Max در بنچمارک‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

گوشی گلکسی اس 24 اولترا آیفون 15 پرو مکس
تست پردازنده گیک بنچ 6 (تک هسته‌ای) 2300 2783
گیک بنچ 6 (چند هسته‌ای) 7249 6945
3DMark Wild Life Extreme Unlimited
  • امتیاز 5007
  • نرخ فریم 29.9
  • امتیاز 3481
  • نرخ فریم 20.8
رندر ادوبی پریمیر 42 ثانیه 24 ثانیه

همان‌طور که در جدول بالا قابل مشاهده است، آیفون 15 پرو مکس عملکردی نسبتا هم‌تراز با گلکسی اس 24 اولترا ارائه می‌کند. با این وجود بدون شک نسل بعدی این گوشی که به تراشه قدرتمند A18 Pro مجهز خواهد بود امتیازات کسب شده را به‌طور قابل توجهی ارتقا خواهد داد. البته ابعاد این پیشرفت فنی تراشه‌های آینده اپل هنوز مشخص نیست؛ اما استفاده از تکنولوژی ساخت سه نانومتری نویدبخش بهبود خیره‌کننده عملکرد فنی و کاهش مصرف شارژ است. در این خصوص یکی از افشاگران مطرح حوزه دستگاه‌های اپل ادعا کرده که عملکرد فنی آیفون 16 پرو در برخی زمینه‌ها حتی از مک بوک‌های اپل نیز سرتر خواهد بود!

در عین حال برخی بنچمارک‌های واقعی عملکرد تراشه‌های جدید اپل حاکی از بهبود جزیی قدرت آن در مقایسه با نسل قبل است. به عنوان مثال بر اساس امتیازات افشا شده از بنچمارک گوشی آیفون 16 پرو، عملکرد تراشه A18 Pro در آن تنها 10 درصد بهتر از چیپست A17 Pro به کار رفته در آیفون 15 پرو خواهد بود. در این خصوص دو نکته حائز اهمیت فراوانی است. نخست آن که تا زمان رونمایی سری آیفون 16 اپل حدود پنج ماه زمان باقی مانده است. بنابراین کوپرتینویی‌ها هنوز زمان فراوانی برای بهینه‌سازی تراشه‌های به کار رفته در پرچمدارانشان دارند. از سوی دیگر پیشرفت ده درصدی در عملکرد تراشه A18 Pro باعث خواهد شد که امتیازات آیفون 16 پرو مکس به 3061 و 7640 در تست‌های تک هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک بنچ برسد که هردو بالاتر از امتیازات کسب شده توسط گلکسی S24 اولترا خواهند بود!

مقایسه iPhone 16 Pro Max مقایسه iPhone 16 Pro Max

دیگر قابلیت اختصاصی جذاب و پر سر و صدای گلکسی اس 24 اولترا سامسونگ در سال جاری نیز استفاده گسترده از هوش مصنوعی Galaxy AI و ارائه قابلیت‌های فنی بسیار کاربردی مبتنی بر AI است. این گوشی قادر است به‌طور خودکار تصاویر کاربران را ویرایش کرده یا حتی تماس‌های آن‌ها را به‌صورت ریل‌تایم ترجمه کند. اپل البته هنوز به‌طور رسمی قدم در مسیر رونمایی از هوش مصنوعی اختصاصی خود و استفاده‌های گسترده از AI در پرچمدارانش نگذاشته است. با این وجود می‌توان انتظار داشت که به‌زودی شاهد معرفی قابلیت‌های جذاب هوش مصنوعی در آیفون‌های اپل باشیم. در این خصوص تمامی شواهد و قراین حاکی از آن هستند که کوپرتینویی‌ها قصد دارند انقلابی در زمینه هوش مصنوعی به راه بیندازند.

مقایسه دوربین گلکسی اس S24 اولترا و آیفون 16 پرو مکس

با وجود این که برخی پرچمداران جدید چینی تاج و تخت بهترین دوربین گوشی‌های موبایل را از گلکسی اس 24 اولترا گرفته‌اند، این گوشی همچنان در شمار بهترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی از نظر عکسبرداری و فیلمبرداری قرار دارد. ماژول چهارگانه دوربین این گوشی عملکردی بسیار عالی داشته و با ارائه انعطاف و گستردگی فراوان، تصاویری بسیار واضح، شفاف و باکیفیت با رزولوشن 200 مگاپیکسل می‌گیرد. علاوه بر این لنزهای تله فوتو این پرچمدار قدرتمند نیز با بزرگنمایی‌های نوری سه و پنج برابری تصویربرداری از فواصل دورتر را امکان‌پذیر کرده و جزئیات بصری فوق‌العاده‌ای را ثبت می‌کنند.

آیفون 16 پرو مکس گلکسی S24 اولترا آیفون 16 پرو مکس گلکسی S24 اولترا

با این وجود اگر قصد داشته باشیم دامنه بررسی خود را از گوشی‌های اندرویدی فراتر برده و تمامی گوشی‌های هوشمند دنیا را مورد بررسی قرار دهیم، احتمالا آیفون 15 پرو مکس گزینه اول بسیاری افراد برای عکسبرداری و فیلمبرداری خواهد بود. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که آیفون 16 پرو مکس نیز با پیشرفت‌های جزیی اما تاثیرگذاری که در لنزهای دوربین ایجاد خواهد کرد، ادامه‌دهنده همین روند فوق‌العاده اپل در نسل حاضر باشد.

اگر شایعات موجود در خصوص آیفون 16 پرو مکس و کیفیت ماژول دوربین آن صحت داشته باشند، این گوشی از همان دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی به کار رفته در نسل قبلی بهره خواهد برد. با این وجود برخی منابع به این نکته اشاره دارند که اندازه حسگر به کار رفته در این دوربین از 1/1.28 اینچ به 1/1.14 اینچ افزایش خواهد یافت تا کیفیت تصاویر ثبت شده در شرایط نوری نامناسب ارتقا یافته و قابلیت محو کردن پس‌زمینه در تصاویر این گوشی کیفیت بالاتری پیدا کند. در کنار این قابلیت، از جمله ویژگی‌های منحصربفرد نسل بعدی آیفون‌های حرفه‌ای اپل هم می‌توان به مبدل آنالوگ به دیجیتال 14 بیتی برای تبدیل بهتر داده‌ها و سیستم کنترل بهره دیجیتال (Digital Gain Control) برای کاهش نویز و بهبود دامنه دینامیک اشاره کرد که به ادعای برخی منابع آیفون 16 پرو مکس را به یک پرچمدار واقعی در بخش عکسبرداری تبدیل خواهد کرد.

قیمت و زمان عرضه

اگر سال 2020 و شیوع پاندمی کرونا را در نظر نگیریم، اپل طی دهه گذشته همواره گوشی‌های آیفون خود را در ماه سپتامبر هر سال رونمایی کرده است. بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که در سال 2024 نیز شاهد همین روند باشیم و پرچمداران اپل در همین ماه رونمایی و معرفی شوند.

با توجه به افزایش قیمت 100 دلاری سال گذشته، بعید به نظر می‌رسد که در سال جاری اپل بار دیگر تصمیم به افزایش قیمت آیفون‌هایش بگیرد. بنابراین احتمالا در سال 2024 هم شاهد رونمایی آیفون‌های پرو مکس اپل با شروع قیمت 1200 دلار خواهیم بود. با این وجود اگر انتظار عرضه پرچمداران اپل با قیمت پایین‌تری را دارید، احتمالا ناامید خواهید شد!

از سوی دیگر گلکسی S24 اولترا سامسونگ نیز در ماه ژانویه سال جاری روانه بازار شد و قیمت آن در نسخه پایه برابر 1300 دلار و در گران‌ترین نسخه به 1660 دلار رسید.

جمع‌بندی؛ آیا پرچمدار اپل از پس کهکشانی کم‌نقص سامسونگ برخواهد آمد؟

گلکسی S24 اولترا مسلما تا زمان عرضه آیفون 16 پرو مکس و حتی پس از آن جایگاه خود به عنوان یکی از بهترین گوشی های پرچمدار اندرویدی جهان را با قدرت حفظ خواهد کرد. به جز قیمت بسیار بالا، این گوشی تقریبا همه‌چیز را به‌جا، به‌موقع و به بهترین شکل به کاربران ارائه داده و با عملکرد استثنایی خود فرصت هر انتقادی را از کاربران سخت‌پسند و نکته‌سنج گرفته است.

گوشی اپل سامسونگ گوشی اپل سامسونگ

با این وجود روی کاغذ، آیفون 16 پرو مکس برنده رقابت میان پرچمداران سامسونگ و اپل در سال 2024 به شمار می‌رود. مزیت اصلی اپل نسبت به رقیب، بهینه‌سازی استثنایی سخت افزاری و نرم افزاری آیفون‌هایش است که کار را برای سامسونگ و دیگر پرچمداران اندرویدی بسیار سخت می‌کند. در عین حال مقایسه آیفون‌ها و گلکسی‌ها هیچ‌وقت صرفا محدود به مشخصات فنی نبوده و فاکتورهای متعددی در آن دخیل هستند. جزئیات بیشتر در خصوص مقایسه این دو گوشی را می‌توان با نزدیک‌تر شدن به زمان معرفی iPhone 16 Pro Max بهتر تحلیل کرد.

همچنین بخوانید:
۵ گوشی پرچمدار اندرویدی که می‌توانید به جای گلکسی اس ۲۴ اولترا خریداری کنید 7 دلیل برای خرید گلکسی اس 24 اولترا و 3 دلیل برای اینکه منتظر S25 Ultra بمانیم مقایسه سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا با آیفون ۱۵ پرو مکس؛ جدال بزرگان

 

نظر شما