شناسهٔ خبر: 65890698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میانگین ضریب اشغال مراکز اقامتی سمنان در سال گذشته ۶۰ درصد بود

سمنان - ایرنا - معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان گفت: میانگین ضریب اشغال زیرساخت‌های گردشگری استان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۰ درصد بود.

صاحب‌خبر -

مهدی قاسمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ضریب اشغال هتل‌های چندستاره استان سمنان مانند هتل جهانگردی ۱۰۰ درصد است.

وی با بیان اینکه چهار هزار و ۲۵۰ تخت ظرفیت زیرساخت‌های گردشگری استان سمنان در بخش‌های مختلف از جمله هتل‌ها، مهمانسراها، و اقامتگاه‌های بومگردی است، ادامه داد: ۶۶ رستوران بین راهی، ۳۴ دفتر خدمات مسافرتی، ۱۲۵ اقامتگاه بومگردی، ۲۳ هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر، ۱۱ مجتمع بین راهی و ۸۸ خانه مسافر زیرساخت‌های گردشگری در استان سمنان را تشکیل می‌دهد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان گفت: ظرفیت اقامتی آموزش و پرورش و زائرسراها نیز به ظرفیت اقامتی استان در نوروز افزوده می‌شود که بر این اساس ظرفیت اقامتی استان سمنان کافی است.

وی ادامه داد: وضعیت صنعت گردشگری در استان سمنان نیمه نخست سال ۱۴۰۲ مطلوب بود و با تلاش‌های انجام شده در معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری اقامت و ماندگاری مسافر در استان روبه افزایش است.

این مسوول با اشاره به شماره ظرفیت‌ها و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان سمنان، افزود: گردشگری از محورهای مهم توسعه استان است، اما برای رونق گردشگری باید بخش‌های مختلف همراهی کنند.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان گفت: رونق گردشگری فقط با تلاش این اداره‌کل محقق نمی‌شود و نیازمند عزم جمعی است.

برای اسکان مسافران و زائران در استان سمنان یکهزار و ۱۰۶ کلاس و ۱۳۲ مدرسه توسط آموزش‌وپرورش، ۱۲ زائرسرا توسط اوقاف و امور خیریه و ۲۵۵ واحد تأسیسات گردشگری اقامتی از جمله هتل، اقامتگاه سنتی، اقامتگاه بوم‌گردی، مهمان‌پذیر، خانه مسافر در ایام نوروز ۱۴۰۳ برای ارائه خدمات اقامتی فعال است.

ظرفیت رسمی اقامتی استان در گذشته هفت هزار نفر بود اما امسال به بیش از ۱۰ هزار نفر افزایش‌یافته است و در حوزه اسکان غیررسمی نیز استان ظرفیت اقامت بیش از ۲۰ هزار نفر را دارد و با احتساب ظرفیت اسکان اضطراریِ ۱۸ هزاری نفری شهرداری‌ها و ستاد بحران، در تعطیلات نوروزی آمادگی برای اسکان ۵۰ هزارنفر شب در استان سمنان مهیا است.

به منظور ارائه خدمات و راهنمایی گردشگران، مسافران و زائران ۷۴ پایگاه اطلاع‌رسانی در سطح استان توسط میراث فرهنگی، هلال‌احمر، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی در ورودی شهرها ایجادشده است.
در استقبال از بهار ۲۷ موزه استان شامل موزه‌های مردم‌شناسی، موزه آب، موزه‌های خصوصی و موزه‌های تاریخی و طبیعی، میزبان گردشگران و مسافران در استان سمنان هستند. برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی آیین‌ها و سنت‌های استان سمنان، ۲۰ نوروزگاه در سراسر استان با برنامه‌های آیینی، موسیقی محلی، و نوروزخوانی، به اجرای برنامه‌های متنوع گردشگری و فرهنگی به صورت روزانه می پردازند.

نوروز ۱۴۰۳ تعداد ۱۸ فروشگاه صنایع‌دستی و ۱۵ نمایشگاه صنایع‌دستی با ۲۰۰ غرفه در ورودی شهرها، درون شهرها، برخی هتل‌ها و نوروزگاه ها در ایام نوروز دایر است که ضمن معرفی و عرضه محصولات صنایع‌دستی استان رونق اقتصادی را برای هنرمندان به همراه دارد.

استان سمنان ۶۹ روستای هدف گردشگری و منطقه نمونه گردشگری دارد.

نظر شما