اظهارات جدید رئیس بخش گیمینگ Microsoft، فیل اسپنسر (Phil Spencer)، به کاهش رشد و پیشرفت صنعت بازیهای کنسولی اشاره دارد.
صنعت ویدیو گیم طی چند سال اخیر تغییرات متعدد و تاثیرگذاری را پشت سر گذاشته است؛ از امکان تجربه اشتراکی بازیها گرفته تا افزایش سرسامآور هزینه تولید بازیهای AAA و کنسولهای بازی (آن هم بدون افت قیمت) که در مجموع باعث شده گیمینگ به یک تفریح پرخرج و هزینهبر تبدیل شود.
با این وجود، باید این نکته را هم در نظر گرفت که صنعت کنسولهای بازی با رشد بازار رایانههای شخصی و گوشیهای هوشمند، تا حدودی تضعیف شده و در مسیر کوچکتر شدن قدم برمیدارد. یکی از کسانی که در رابطه با این مسئله نگرانی خود را ابراز کرده، فیل اسپنسر است. طی مصاحبهای طولانی با رسانه Polygon، اسپنسر اذعان داشت که با گذر زمان، کسب و حفظ بودجه برای تولید بازیهای ویدیویی سختتر شده؛ چرا که امروزه، صنعت بازی به عنوان یک صنعت ریسکی شناخته میشود.
مهمترین چیزی که در حال حاضر و درباره این صنعت ذهنم را درگیر کرده، کمبود رشد آن است؛ چون با صنعتی سروکار دارید که پیشبینی شده تا سال آینده، از لحاظ تعداد بازیکنان و درآمدهایش کوچکتر خواهد شد. همچنین شرکتهای بزرگ و ناشرانی هستند که هر ساله موظفند اطلاعاتی را راجع به پیشرفت و سودآوری خود در آن سال به سرمایهگذاران ارائه دهند [چه کسی قرار است روی شرکتی سرمایهگذاری کند که برایش سودآوری نخواهد داشت؟]. درنهایت، بخشی که قرار است تقاص این کاهش رشد را پس بدهد، بخش هزینهها خواهد بود؛ چرا که در صورت عدم رشد قسمت درآمد، راهی جز کاهش هزینهها برای حفظ میزان سود شرکت وجود نخواهد داشت.
فیل اسپنسر در ادامه توضیح میدهد نمیتواند هدایت پلتفرمی را بر عهده بگیرد که نه تنها سودآور نیست، بلکه منجر به زیان نیز میشود. این مسئله به سادگی قابل انجام نیست. این بحران در جای جای صنعت بازیهای ویدیویی ملموس است؛ به طوری که این روزها شاهد اخبار متعددی از تعدیل نیرو در شرکتها و استودیوهای بازیسازی هستیم. با این حال، رشد صنعت چیزی است که باید در اولویت قرار بگیرد تا سازندگان و توسعهدهندگان هم بتوانند با فعالیت در این صنعت، زندگی خوب و شغل مناسبی داشته باشند.
کار ما تجارت است. من این را بارها گفتهام. من هم وظیفه دارم یک بیزینس سودآور و در حال رشد را در داخل Microsoft هدایت کنم. ما در حال حاضر در این موقعیت هستیم؛ اما وضعیت در سایر بخشهای این صنعت لزوماً خوب نیست. خود من دوستانی دارم که شغلشان را از دست دادهاند. نمیخواهم این صنعت جایی باشد که کسی نتواند با اطمینان خاطر وارد آن شده و فعالیت خود را آغاز کند. به همین دلیل، همیشه به این فکر میکنم که چطور میتوانیم این صنعت را به سوددهی برگردانیم؟
فیل اسپنسر میگوید این یکی از دلایلی است که منجر به عرضه تعدادی از بازیهای انحصاری ایکس باکس روی پلتفرمهای رقیب آن شد؛ اقدامی که میتواند قدمی در راستای رشد صنعت بازی قلمداد شود. از نظر او، این تنها راهی است که در حال حاضر میتواند به رشد صنعت بازیهای ویدیویی ختم گردد. از این طریق، ایکس باکس به جای جذب بازیکنان و کاربران کاملاً جدید، سراغ جذب بازیکنان پلتفرمهای دیگر از جمله پلی استیشن و نینتندو میرود. اسپنسر میداند که انجام چنین کاری قرار نیست به مذاق طرفداران ایکس باکس خوش بیاید؛ اما اظهار دارد هر تصمیمی که گرفته میشود، در راستای بهتر شدن ایکس باکس خواهد بود. وی اشاره دارد که نسل جدید نوجوانان هم عدم دسترسی به یک سری بازی خاص (آن هم به علت انتخاب یک پلتفرم به خصوص) را غیرمنطقی خواهند دانست.
این زاویه دید که ایکس باکس فقط یک دستگاه است که به تلویزیون وصل میشود، چیزی نیست که بتوان در نسل جدید جوانان مشاهده کرد؛ چرا که هیچ چیز دیگری برای آنها اینطور نیست. بعضی از آنها گوشی آیفون دارند و برخی دیگر اندروید، اما بازیها و چیزهای دیگر کاملاً یکسان هستند. تمام چیزهایی که نیاز دارند، به سادگی در دسترسشان است. در نتیجه با جذب مخاطبان بیشتر از نسل جدید، دیدگاه ما هم نسبت به ایکس باکس اینطور خواهد بود: «ایکس باکس پلتفرمی است که در آن میتوانیم بازیهای فوقالعادهای را تجربه کنیم».
برای دریافت اطلاعات بیشتر در آینده با ما همراه باشید.
نظر شما