شناسهٔ خبر: 65881214 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش ۴۰ درصدی اهدای خون در ماه رمضان؛

موجودی خون سیستان و بلوچستان همچنان در محدوده بحران

زاهدان- ایرنا- آمار مراجعه کنندگان سیستان و بلوچستان برای خون دهی نسبت به متوسط کشوری آن، بالاتر بوده اما چون نیاز خون در این استان به دلیل وجود بیماران تالاسمی بیشتر است سازمان انتقال خون در همه فصول سال با کمبود خون مواجه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کاهش میزان اهدای خون در ماه مبارک رمضان و همچنین فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروزی یکی از مشکلاتی است که سازمان انتقال خون همواره با آن مواجه هست، این در حالیست که مردم نوع دوست سیستان و بلوچستان امسال در هفته اول سال ۱۴۰۳ که با ماه مبارک رمضان مصادف شده، بیش از ۴۰ درصد نسبت به هفته اول سال ۱۴۰۲ بیشتر خون خود را اهدا کرده اند.

خون سالم یکی از نیازهای حیاتی برای مصدومان حوادث ترافیکی، مادران باردار، بیماران تالاسمی، بیماران هموفیلی و بیماران سرطانی است، در حال حاضر وجود سه هزار و ۳۰۰ بیمار تلاسمی ماژور و یک‌هزار و ۲۰۰ بیمار هموفیلی در سیستان و بلوچستان سبب شده این استان نیاز مبرمی به خون‌های اهدایی داشته باشد که با وجود افزایش اهدای خون از سوی مردم نوع دوست در این ایام با توجه به اینکه بیماران تالاسمی هر هفته یا هر ۲ هفته نیازمند دریافت خون هستند و از مصرف‌کنندگان همیشگی خون به شمار می‌روند استان همواره با کمبود ذخایر خونی مواجه است.

با توجه به اینکه مصرف خون در سیستان و بلوچستان به دلیل افزایش بیماران تالاسمی بسیار بیشتر از متوسط کشوریست لازم است مردم نوع دوست استان در ماه مبارک رمضان سازمان انتقال خون را بیشتر یاری کنندآمار اهدای خون معمولا در ماه مبارک رمضان به دلیل تصورهایی مانند باطل شدن روزه در صورت اهدای خون یا احتمال ضعف عمومی بدن کاهش پیدا می‌کند و موجب می‌شود مشکلاتی در تعداد ذخایر خونی به وجود آید، براساس استفتای انجام شده از مراجع تقلید اهدای خون موجب باطل شدن روزه نمی شود و همه افراد بالای ۱۸ سال بالای ۵۰ کیلوگرم وزن در صورت نداشتن بیماری های خاص و رفتارهای مخاطره آمیز می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند. از طرفی برای اینکه اهدای خون در روند روزه داری این افراد مشکلی ایجاد نکند، توصیه می‌شود افراد در ساعات ابتدایی صبح و همچنین بعد از افطار تا ساعت ۲۲ برای اهدای خون اقدام کنند.

باتوجه به نیاز شدید سیستان و بلوچستان به ذخایر خون در این روزها به دلیل تعطیلات نوروزی که ممکن است تصادفات جاده‌ای بیش از ماه‌های دیگر در استان رخ دهد برای ذخیره سازی مناسب خون و فراورده‌های خونی تلاش می‌شود، چرا که در غیر این صورت به احتمال زیاد با کمبود خون مواجه خواهیم شد به همین دلیل جهت رفاه مردم تمامی پایگاه های انتقال خون در استان از هفت صبح تا ساعت ۲۲ فعال هستند.

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ۲۰ درصد از خون های اهدایی در کشورمان به مصرف بیماران خاص نظیر عزیزان تالاسمی می رسد و کمبود خون و فرآورده‌های آن در استان‌های شمالی کشور مثل گیلان و مازندران و خراسان رضوی و استان‌های جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر ،هرمزگان و خوزستان بیشتر احساس می‌شود و مردم این استان‌ها باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون نشان دهند، اهدای خون باید با تصمیم آگاهانه و اهدای خون مسوولانه باشد.

موجودی خون سیستان و بلوچستان همچنان در محدوده بحران

نیاز به خون زمان خاصی نمی‌شناسد

یکی از اهداکنندگان خون زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تقریبا هر سه ماه برای اهدای خون به سازمان انتقال خون می‌آیم در ماه رمضان نیز اقدام به اهدای خون می‌کنم و تا کنون مشکلی برایم به وجود نیامده به همه افراد توصیه می‌کنم متناسب با شرایط و وضعیت خود در زمان روزه داری ساعتی را برای اهدای خون انتخاب کنند که کمترین مشکل برای آن ها به وجود آید.

علی بارانی بیان کرد: نذر دارم که هر سه ماه برای اهدای خون اقدام کنم ابتدا تصمیم داشتم تا در این ماه در شب‌های قدر خون اهدا کنم اما بر اساس توصیه کارکنان انتقال خون متوجه شدم که در اوایل ماه مبارک رمضان میزان اهدای خون کاهش شدیدی دارد در حالیکه در شب های قدر این کاهش جبران می شود به همین دلیل تصمیم گرفتم تا در اوایل این ماه برای ادای نذر مراجعه کنم.

وی از مردم خواست اهدای خون را به شب های قدر موکول نکنند چون نیاز به خون برای کسانی که دچار جراحت می‌شوند و یا به دلیل بیماری نیاز به خون دارند همیشگی است و زمان خاصی نمی‌شناسد.

یکی دیگر از اهداکنندگان خون زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شب گذشته که برای اهدای خون مراجعه کرده بودم متوجه کمبود شدید خون در استان با توجه به افزایش تقاضا شدم، از افراد واجد شرایط اهدای خون درخواست می کنم تا بعد از افطار با مراجعه به پایگاه های انتقال خون به بیماران کمک کنند.

صفا رمرودی افزود: اهدای خون مختص شب های قدر نیست و مردم در روزهای دیگر هم می توانند برای اهدای خون نذری با در نظر گرفتن شرایط جسمی خود با توجه به روزه دار بودنشان اقدام به اهدای خون کنند.

موجودی خون سیستان و بلوچستان همچنان در محدوده بحران

رشد ۵۷ درصدی اهدای خون بانوان در سیستان و بلوچستان

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پایگاه های انتقال خون استان در ماه مبارک رمضان فعال است امسال تلاش می‌شود مردم روزه دار بتوانند بهتر در امر اهدای خون مشارکت داشته باشند و به همین دلیل پایگاه های استان با افزایش ساعت کاری در ماه مبارک رمضان در تمام طول روز فعال است همچنین در شب های ماه مبارک رمضان خدمات برای مردم بیشتر می‌شود و در طول ماه مبارک رمضان صبح ها مردم با مراجعه به مرکز اصلی می توانند اهدای خون داشته باشند.

ابوالحسن صفدری با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ با مجموع ۵۵ هزار و ۳۳۵ اهدای خون در سیستان و بلوچستان به پایان رسیده است تصریح کرد: در این سال ۷۰ هزار و ۴۲۱ مراجعه به مراکز خونگیری سطح استان داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد همچنین بانوان در سال ۱۴۰۲ مشارکت ۷.۱۴ درصدی داشته‌اند.

وی افزود: در هفته اول سال ۱۴۰۳ که با ماه مبارک رمضان مصادف شده بود، از مجموع یک‌هزار و ۹۴ مراجعه به مراکز خونگیری سیستان و بلوچستان، تعداد ۸۷۲ اهدای خون به ثبت رسیده که بیش از ۴۰درصد نسبت به هفته اول سال ۱۴۰۲ افزایش داشته همچنین بانوان در این مدت نسبت به سال گذشته مشارکت ۶.۱۹ درصدی داشته‌اند که با وجود درصد مشارکت کمتر، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۷ درصدی اهدای خون بانوان را شاهد هستیم.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان نیاز به خون و فرآورده های خونی یک نیاز همیشگی است و اهمیت اهدای خون و استمرار آن در تمام ایام سال احساس می‌شود خاطرنشان کرد: بیماران و مصرف کنندگان دائمی خون همواره به خون سالم و کافی نیازمند هستند به همین دلیل مردم می‌توانند انتقال خون را برای مهیا کردن این ماده حیاتی یاری کنید.

وی تصریح کرد: با فرا رسیدن سال جدید که مقارن با ماه مبارک رمضان نیز شده مراجعات مردم به مراکز خونگیری سیستان و بلوچستان بسیار کاهش یافته به طوریکه موجودی خون در محدوده بحرانی قرار گرفته و این امر ممکن است تامین خون بیماران بستری در بیمارستان‌ها، بویژه بیماران تالاسمی که باید بصورت مداوم و منظم خون دریافت کنند را در بعضی از گروه‌های خونی با مشکل مواجه کند.

صفدری ادامه داد: به این منظور برای جبران این کاهش ذخایر از تمامی مردم استان و حتی مسافران نوروزی که به سیستان و بلوچستان سفر کرده‌اند درخواست داریم برای اهدای خون به مراکز خونگیری سطح استان که تا ساعت ۲۲ فعال‌اند مراجعه کنند.

همواره در ماه مبارک رمضان اهدای خون در همه استان‌های کشور کاهش پیدا می‌کند که امسال همزمانی این ماه با ایام تعطیلات نوروز بیش از سال‌های گذشته منجر به کاهش ذخایر خونی شده است توصیه می‌شود برای جلوگیری از به وجود آمدن هر نوع بحرانی در ذخایر خونی اگر روزه‌داران شرایط جسمی مناسبی دارند با صرف وعده غذایی مناسب و استفاده از مایعات بیشتر در وعده سحری برای اهدای خون اقدام کنند، مراکز اهدای خون استان در این ایام آماده پذیرش اهداکنندگان هستند.

نظر شما