شناسهٔ خبر: 65878592 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشکیل ۳۱ کارگروه تخصصی نخبگان آذربایجان شرقی/ ابرچالش تبریز و آذربایجان زلزله است

تبریز- ایرنا- رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۶ نخبه عضو این بنیاد در استان هستند، گفت: برای سازماندهی نخبگان، ۳۱ کارگروه تخصصی در استان تشکیل داده ایم، اما مهمترین چالش تبریز و منطقه آذربایجان زلزله است که در این خصوص نیز وارد شده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یوسف زندی روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی و تشریح فعالیت های یکساله این بنیاد و برنامه های پیش روی آن، اظهار کرد: این کارگروه‌ها در حوزه‌های مختلف مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، حقوق و صنعت تشکیل شده‌ و در راس همه کارگروه ها استادان دانشگاهی و فعال و افرادی که دستی در آتش دارند، قرار دارند.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های بزرگ بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی تکمیل نبودن بانک اطلاعاتی بود که از شهریور ماه گذشته، پایش در رده های دانش آموزی، دانشجویی، استادان و غیره را آغاز و اطلاعات جامعی از آنها جمع آوری و ثبت کردیم.
زندی با بیان اینکه اگر پرچمدار حرکت در جامعه، نخبگان آن جامعه باشند به طور یقین اثربخشی بیشتر می‌شود، افزود: استفاده از ظرفیت ها و توانایی های نخبگان در عرصه های مختلف، جامعه را به سمت توسعه و رشد می برد.

پنجمین کنفرانس بین المللی مقاوم سازی امسال یا اوایل سال آینده در تبریز برگزار می‌شود

زندی به برگزاری رویدادهای مشخص جهانی در تبریز اشاره کرد و گفت: این رویدادها برای استفاده از خرد جمعی داخلی و خارجی برنامه ریزی و برگزار می شود که نمونه آن رویداد بین‌المللی فضا و زمان با حضور دانشمندان ژاپنی در تبریز و تهران بود که بیش از ۵۰ نفر از اساتید برجسته ژاپنی در این رویداد حضور یافتند.

از سال ۱۶ هجری تا به امروز بیش از ۱۱۰ زلزله مهیب در کشور اتفاق افتاده که ۳۰ درصد آنها در تبریز بوده و بیشتر آثار تاریخی را از بین برده است اما بناهای ارزشمندی همچون مسجد کبود (گوی مسجید)، بازار سرپوشیده و خانه‌های قدیمی به رغم همه زلزله‌ها همچنان پابرجا مانده‌اند

وی به اهمیت برگزاری این رویدادها اشاره کرد و گفت: شاخص بزرگ معماری تبریز، بازار سرپوشیده آن و خانه‌های تاریخی است، از سال ۱۶ هجری تا به امروز بیش از ۱۱۰ زلزله مهیب در کشور اتفاق افتاده که ۳۰ درصد آنها در تبریز بوده و بیشتر آثار تاریخی را از بین برده است اما بناهای ارزشمندی همچون مسجد کبود (گوی مسجید)، بازار سرپوشیده و خانه‌های قدیمی به رغم همه زلزله‌ها همچنان پابرجا مانده‌اند که هویت تبریز، آذربایجان و ایران را یدک می‌کشند.
زندی ادامه داد: بر این اساس برای استفاده از دانش فنی و انتقال تجربیات کشورهای مختلف در مقابله با زلزله، پنجمین کنفرانس بین المللی مقاوم سازی به میزبانی تبریز برگزار می شود که هدف اصلی آن استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی تمام کلان شهرهای تاریخی است.

شهرداران ۱۶۰ کلان شهر تاریخی که از ایران تبریز و اصفهان جزو آن هستند در این کنفرانس حضور خواهند یافت ضمن اینکه ۲۰۰ تا ۲۵۰ فعال اقتصادی نیز در حاشیه این کنفرانس در تبریز حضور می یابند


وی افزود: شهرداران ۱۶۰ کلان شهر تاریخی که از ایران تبریز و اصفهان جزو آن هستند در این کنفرانس حضور خواهند یافت ضمن اینکه ۲۰۰ تا ۲۵۰ فعال اقتصادی نیز در حاشیه این کنفرانس در تبریز حضور می یابند تا از ظرفیت‌های اقتصادی آنها در توسعه شهری استفاده شود.

تشکیل ۳۱ کارگروه تخصصی نخبگان آذربایجان شرقی/ ابرچالش تبریز و آذربایجان زلزله است

سیستم هشدار سریع ژاپنی سه تا ۲۵ ثانیه قبل از زلزله اطلاع رسانی می کند/ ابرچالش تبریز و آذربایجان زلزله است

زندی، ابرچالش تبریز و آذربایجان را زلزله عنوان کرد و گفت: گسل شمال تبریز فعال است و همواره این شهر را تهدید می‌کند، یکی از توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی که در کشور ژاپن وجود دارد کاهش خسارت زلزله با بکارگیری دانش فنی است و انتقال دانش فنی سیستم هشدار سریع که سه تا ۲۵ ثانیه قبل از زلزله هشدار می دهد می تواند برای تبریز و دیگر شهرهای ایران که روی گسل توسعه یافته اند مفید باشد.

انتقال دانش فنی سیستم هشدار سریع که سه تا ۲۵ ثانیه قبل از زلزله هشدار می دهد می تواند برای تبریز و دیگر شهرهای ایران که روی گسل توسعه یافته اند مفید باشد.

وی اضافه کرد: همچنین جداگر های لرزه‌ای که در ستون های بناها به کار برده می‌شود از دیگر دستاوردهای علمی ژاپنی ها در مقابله با زلزله است که انتقال حرکت زمین به ساختمان را تا یک دهم کاهش می دهد و موجب جلوگیری از تخریب های گسترده می شود.

زندی همچنین از موفقیت ژاپنی‌ها در اسکان سریع بعد از حوادث طبیعی از جمله زلزله خبر داد و گفت: در رویداد بین المللی فضا و زمان که سال گذشته در تبریز برگزار شد ژاپنی ها این طرح را که بسیار کم هزینه است ارایه کردند.

آیین نامه جداگرهای لرزه ای در مرحله اخذ مجوز است

رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی به تدوین آیین نامه مربوط به جداگرهای لرزه‌ای اشاره کرد و گفت: تدوین این آیین نامه در مراحل پایانی و اخذ مجوز قرار دارد و یکی از ضروریات شهرسازی در ایران است که امیدوارم زودتر به نتیجه برسد.

زندی افزود: اجرای این آیین نامه در شهرسازی به ویژه در شهرهایی مثل تبریز، تهران و اهواز که روی گسل قرار دارند ضروری است.
وی ادامه داد: البته ژاپنی‌ها نیز خواهان برخی دانش‌های فنی از ایران همچون بتن زیر آبی هستند و اگر مسئولان همراهی کنند این تبادل دانش و انتقال آن، ظرف یک سال آینده امکان‌پذیر است.

اجرای طرح بورسیه صنعتی برای تامین نیروی کار ماهر واحدهای تولیدی

زندی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های بنیاد نخبگان، حمایت از آنها و سطح بندی اختراعات و اتصال به بدنه صنعت است، گفت : یکی از مشکلات اساسی صنایع در آذربایجان شرقی فرسوده بودن ماشین آلات است که تاکنون فکری برای آنها نشده است و همین موضوع به رغم پایین بودن قیمت نیروی کار و انرژی در کشور، بهره‌وری را به شدت پایین آورده است.
وی به اجرای طرح بورسیه‌های صنعتی در بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و افزود: در این طرح بنیاد ملی نخبگان از افرادی که بتوانند این بورس را بگیرند در سال اول ۷۵، در سال دوم ۵۰ و در سال سوم ۲۵ درصد حمایت می‌کند و نیروی کار ماهر را که نیاز بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی است تحویل می‌دهد.
وی ادامه داد: باید صنایع را مجاب کنیم تا از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کنند اما متاسفانه در تبریز که یک شهر صنعتی است این طرح به هزار و یک دلیل جا نیافتاده است.

بنیاد نخبگان در اجرای بورسیه صنعتی و دیگر طرح های تحقیقاتی، مشکل اعتباری ندارد
زندی گفت: بنیاد نخبگان در اجرای بورسیه صنعتی و دیگر طرح های تحقیقاتی، مشکل اعتباری ندارد و با حضور آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی در راس این بنیاد، که فردی نخبه و تلاشگر است آماده اجرای صد درصدی این طرح هستیم ضمن اینکه بخش خصوصی نیز می‌تواند با مشارکت در این طرح نیروی کار فعال و ماهر مورد نیاز خود را در آینده به راحتی تامین کند.
وی افزود: در دفترچه کنکور سال گذشته بورسیه بنیاد نخبگان در دانشگاه صنعتی سهند گنجانده شد که ظرفیت آن ۴۰۰ نفر بود که امیدوارم این ارقام با استقبال واحدهای صنعتی دولتی و خصوصی، بیشتر و بیشتر شود.

تسهیلات ماده ۱۶ و ۱۸ از طریق بنیاد نخبگان نیز قابل دریافت است

رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی به تسهیلات پرداختی به نخبگان و حمایت از طرح های آنها اشاره کرد و گفت: تسهیلاتی که از طریق تبصره ماده ۱۶ و ۱۸ برای اشتغالزایی در نظر گرفته شده و از سوی معاونت اقتصادی و اداره کار پرداخت می شود از طریق این بنیاد نیز قابل پرداخت و دریافت است.

زندی افزود: سقف تسهیلات از طریق این تبصره، ۴۰ میلیارد ریال است اما در صورتی که طرح توسعه ای از سوی متقاضی ارایه شود تا هزار میلیارد ریال نیز قابل پرداخت است.

وی با بیان اینکه تخصص با بازار کار در جامعه ما فاصله زیادی دارد، گفت: برای کاهش این فاصله در جامعه، بنیاد نخبگان کارگروه خلاق صنایع را تشکیل داده‌ و به دنبال این است که از ظرفیت عظیم نخبگان در یک فرایند جمعی استفاده کند.

وی اضافه کرد: فلسفه بنیاد نخبگان، جریانسازی نخبگی به معنی واقعی در جامعه است و در این راستا از ظرفیت کارگروه‌های تخصصی به معنی واقعی استفاده خواهیم کرد تا جریان نخبگی به جایگاه اصلی خود در جامعه برسد.
زندی همچنین ابراز امیدواری کرد با روی کار آمدن مدیریت جدید در استان، هماهنگی‌های لازم برای استفاده از ظرفیت نخبگان در تمام حوزه‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا سپردن امور به نخبگان، جامعه را به نوعی بیمه می کند.
رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی همچنین خواستار توجه به مطالبات نخبگان و شنیدن مشکلات آنها از سوی مسئولان شد و گفت: اگر مسئولی کم کاری کند یا حوصله شنیدن درد و دل‌های افراد نخبه را نداشته باشد آن وقت شاهد فرار نخبگان خواهیم بود که تبعات زیادی برای جامعه دارد.
زندی، عدم شناسایی نخبگان واقعی و جولان دادن نخبگان غیرواقعی را از چالش‌های بنیاد نخبگان عنوان کرد و گفت: درصدد هستیم با فعال‌تر کردن کارگروه ها و استفاده از ظرفیت علمی نخبگان، کمبودها را برطرف کنیم.

نظر شما