شناسهٔ خبر: 65877052 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سال گذشته

۹ هزار پرونده در تعزیرات حکومتی کردستان رسیدگی شد/کم‌کاری اتاق اصناف در نظارت بر بازار

سنندج- ایرنا- مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان گفت: سال گذشته ۹ هزار و ۷۴۲ پرونده تخلف مربوط به کالا و خدمات، بهداشت و درمان و قاچاق کالا و ارز در استان تشکیل و حکم آنها صادر شد.

صاحب‌خبر -

حسین رحیمیان روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ در حوزه کالا و خدمات، ۶ هزار و ۹۴۱ پرونده تشکیل شد که ۳۱۹ مورد آن مربوط به اتاق اصناف بود.

وی به وجود ۹۶ هزار واحد صنفی فعال و دارای پروانه در استان اشاره داشت و افزود: برای این تعداد پرونده تشکیل شده در بخش کالا و خدمات، بیش از ۵۹۱ میلیارد ریال محکومیت مالی اعمال شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان ادامه داد: در سنندج در بخش تخلفات کالا و خدمات، سه هزار و ۶۲۴ فقره پرونده، کامیاران ۱۸۷ پرونده، بیجار ۴۵۷پرونده، بانه ۴۱۵ پرونده، مریوان ۲۷۱ پرونده، قروه ۷۸۵، سقز ۵۸۵، سروآباد ۱۲۴ پرونده، دیواندره ۲۵۹و دهگلان نیز ۲۳۴ پرونده تشکیل شد.

رحیمیان یادآور شد: در حوزه بهداشت و درمان نیز سال قبل، ۳۴۵ پرونده تشکیل شد که بیش از هفت میلیارد و ۷۶۳ میلیون ریال جریمه داشت.

وی ادامه داد: در این حوزه نیز، در سنندج ۶۳ پرونده، کامیاران ۲۵ پرونده، بیجار ۸۰، بانه ۶، مریوان ۱۲۸، قروه ۱۸ پرونده، سقز ۱۷ فقره، سروآباد یک مورد، دیواندره ۲ پرونده و دهگلان نیز پنج پرونده تخلف تشکیل شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان، تعداد پرونده های قاچاق کالا را در سال گذشته ۲ هزار و ۴۵۶ مورد اعلام کرد و گفت: برای این تعداد پرونده، بیش از هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال محکومیت مالی صادر شد.

رحیمیان افزود: در بحث قاچاق کالا و ارز هم، در سنندج ۳۵۱ پرونده، کامیاران ۲۸ پرونده، بیجار ۱۵۴، بانه ۸۵۵، مریوان ۶۱۵، قروه ۱۱۸ پرونده، سقز ۱۲۱، سروآباد ۱۹۴ و دهگلان ۲۰ پرونده تخلف تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه میزان وصولی از محکومیت های مالی پرونده ها ۱۲۰ میلیارد ریال بوده است، بیان کرد: سال گذشته کارشناسان این اداره کل از ۱۵۰ آرایشگاه زنانه سطح استان بازدید و با واحدهای صنفی متخلف برخورد شد.

پلمب ۱۵ واحد صنفی متخلف

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان به طرح نظارتی ویژه نوروز و ماه رمضان از ۱۵ اسفند تا ۲۱ فروردین امسال اشاره داشت و گفت: ۲۰۶ اکیپ در ۱۵ روز اول اجرای طرح، از هزار و ۱۸ واحد صنفی بازرسی کردند.

رحیمیان با اشاره به پلمب ۱۵ واحد متخلف در این طرح، اضافه کرد: در نتیجه بازرسی ها، برای ۳۹۲ واحد متخلف با محکومیت مالی بیش از ۵۴ میلیارد ریال پرونده تشکیل شد.

وی تعداد تخلف های مربوط به سنندج را در این طرح، ۱۵۶ مورد با بیش از یک میلیارد و ۱۷ میلیون ریال محکومیت مالی اعلام کرد.

لزوم ورود جدی اتاق اصناف برای برخورد با تخلفات

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان از عملکرد اتاق اصناف در بحث نظارت بر بازار و معرفی واحدهای متخلف به تعزیرات انتقاد کرد و افزود: در ۱۵ روز اول طرح نوروزی، اتاق اصناف سقز فقط ۲ پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی معرفی کرده که جای تامل است.

رحیمیان تاکید کرد: بهترین راه برای نظارت بر عملگرد اصناف، همان اتاق اصناف است که امیدواریم امسال همت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در شهرستان های استان به دلیل کمبود نامزد برای ریاست، اتحادیه تشکیل نمی شود، بر لزوم ساماندهی اتاق اصناف و اتحادیه ها و نظارت فرمانداران در این زمینه تاکید کرد.

رحیمیان به این هم اشاره کرد که اتاق اصناف وظیفه دارند واحدهای صنفی بدون پروانه و مجوز را شناسایی و به اماکن نیروی انتظامی معرفی کنند که البته در این حوزه نیز کم کاری می شود.

تنها مرجع رسیدگی به تخلفات بازار و اصناف تعزیرات است

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان اظهار کرد: رسیدگی به تخلفات گران‌فروشی، کم‌فروشی و تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، درج نکردن قیمت، اخفا و امتناع از عرضه کالا، صادر نکردن فاکتور، اجرا نکردن ضوابط قیمت‌گذاری، اجرا نکردن تعهدات واردکنندگان و تولیدکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی، نداشتن پروانه کسب یا بهره‌برداری، فروش اجباری، اعلام نکردن موجودی و قرار دادن کالا در اختیار افراد غیر واجد شرایط برای فروش، از مهمترین وظایف تعزیرات حکومتی است.

رحیمیان ادامه داد: تعزیرات حکومتی دستگاه رسیدگی کننده به تخلفات اقتصادی، بازار و توزیع کالا و خدمات است. ۱۷ ارگان وظیفه بازرسی، کشف تخلف، تشکیل پرونده و ارسال آن به تعزیرات حکومتی را دارند.

وی تاکید کرد: بازرسان دستگاه ها اجازه جریمه و اعمال قانون واحد صنفی یا خدماتی متخلف را ندارند و در صورت انجام، دچار تخلف شده و با آنان برخورد می شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان افزود: تنها مرجع در بحث رسیدگی به تخلفات بازار و اصناف، تعزیرات است و این کار به صورت تخصصی در شعب این دستگاه انجام می شود.

نظر شما