شناسهٔ خبر: 65869983 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا گزارش می‌دهد؛

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل‌مَل برای کودکان

تهران - ایرنا - بوستان لاله تهران، این روزها و به مناسبت ماه مبارک رمضان، رنگین‌کمانی از اقوام، خانواده‌ها و فرزندان، ورزش، آشپزی و دور هم بودن‌هایی از جنس موسیقی را در خود جای داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، از نخستین روز ماه مبارک رمضان، بوستان لاله تهران همه ظرفیت‌های خود را بکار گرفته است تا از گروه‌هایی میزبانی کند که نشاط، شادمانی، شور و شوق و لذت در کنار هم بودن را برای خانواده‌ها رقم می‌زند. از بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا تن‌پوش‌های عروسکی مربوط به اقوام مختلف ایران زمین، مسابقه آشپزی، برنامه‌هایی جذاب و مفرح برای کودکان و نوجوانان تا نمایش‌های کودکانه، بندبازی، جام گل کوچک و بازی‌های زورخانه‌ای، نقالی و سیاه‌بازی تدارک همنشینی نوروز و ماه مبارک رمضان در بوستان لاله است.

لذت بازی‌های رایانه‌ای در کنار فرزندان

یکی از بخش‌هایی که در گوشه‌ای از بوستان لاله، خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان را میزبانی می‌کند، بازی‌های رایانه‌ای و کافه بازی است.

محمدعلی مقوم مسوول کمیته استان‌های انجمن ورزش‌های الکترونیک کشور گفت: با همکاری این انجمن و شهرداری تهران در سالن بازی‌های الکترونیک جشنواره مردمی آرمان، فضایی فراهم شده تا خانواده‌ها بتوانند همراه با فرزندان خود اوقات خوبی را داشته باشند.

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل مَل برای کودکان

وی با اشاره به برگزاری مسابقات حرفه‌‎ای بازی‌های الکترونیک در هفته نخست رمضان و اعلام نفرات برتر این مسابقات افزود: در رشته‌های اف.سی ۲۴ و ای.فوتبال ۲۰۲۴، تعداد ۸۰۰ نفر نام نویسی کردند که به نفرات اول تا سوم هر رشته جوایزی تعلق می‌گیرد.

برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی بازی‌های الکترونیک در دهه سوم رمضان

مقوم خاطرنشان کرد: در ۱۰ روز پایانی ماه رمضان هم، مسابقات انتخابی تیم ملی برای اعزام به ریاض و روسیه برگزار می‌شود. سایت باز است و علاقه‌مندان می‌توانند ثبت‌نام کنند که جایزه نقدی خوبی هم به نفرات برتر این مسابقات اعطا می‌شود.

در تلاشیم فرهنگ‌سازی کنیم و بگوییم بازی‌های رایانه‌ای هم اثرات مثبت دارد و تبدیل به ورزش شده است

وی یادآوری کرد: والدین و فرزندانشان تا ۱۴ فروردین می‌توانند با حضور در این فضا به صورت رایگان از امکانات موجود بهره‌مند شوند و در تلاشیم فرهنگ‌سازی کنیم و بگوییم بازی‌های رایانه‌ای هم اثرات مثبت دارد و تبدیل به ورزش شده است. بیش از ۱۰ سال است که بازی‌های رایانه‌ای مانند دیگر رشته‌های ورزشی مسابقات آسیایی و جهانی دارد.

مقوم گفت: برنامه کافه بازی هم در این فضا ضبط شده که برای ایام عید در شبکه دو در حال پخش است؛ هم مسابقات مرحله نخست پوشش داده شده و هم مسابقاتی که بین هنرمندان برگزار شد. نفرات برتر مسابقات هم که با حضور هنرمندانی چون امیر زندگانی، نیما شاهرخ‌شاهی، امیرمحمد متقیان، شهاب عباسی و محمد خواجوی و برخی کمدین‌ها برگزار شد، معرفی شدند.


دورهمی اقوام در جشن رمضان

در بخش دیگری از برنامه‌های عیدانه و جشنواره رمضانی در بوستان لاله، هنرمندانی با پوشیدن تن‌پوش‌های عروسکی، ضمن معرفی اقوام و قومیت‌های مختلف در کشور، همدلی مردم را به نمایش عموم گذاشته‌اند.

میثم رمضانی بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون گفت: یک سری عروسک‌های اقوام ایران زمین دور هم جمع شده‌اند که به مردم نشان دهند و ثابت کنند با هر قومیتی که هستیم، همدل، یکرنگ و یک‌دست هستیم. این عروسک‌ها از لرستان، کردستان، شمال ایران، اردبیل، تبریز و دیگر نقاط کشور هستند که می‌خواهند همدلی مردم ایران و اقوام را به تمام دنیا ثابت کنند.

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل مَل برای کودکان

وی افزود: دو عروسک غول‌پیکر - ننه جون و آقا جون- لباس سبزی بر تن دارند که نشان دهنده آمدن عید نوروز و تبریک این عید به مردم و میهمانان بوستان لاله است.

به گفته رمضانی، دو گروه هشت نفره تن‌پوش‌هایی از تمام اقوام بر تن دارند که تا پایان ماه رمضان پذیرای خانواده‌های ایرانی هستند.

هم آشپزی هم جایزه

خانواده‌ها می‌توانند به بوستان لاله بیایند تا ضمن آشپزی و ارائه دست‌پخت غذاهای ارزان و کم‌هزینه، نه تنها آموزش ببیند که حتی جایزه هم ببرند.

رامین کرم‌یزدی تهیه‌کننده برنامه آشپزشو گفت: این یک برنامه ۲۵ قسمتی است که قرار است در هر قسمت طریقه پخت و تهیه یک غذای محلی که در فضای ماه رمضان در شهرستان‌ها استفاده می‌شود آموزش داده شود.

وی افزود: به غیر از آموزش، بخش مسابقه هم داریم که آماده‌سازی غذا بین دو گروه دو نفره است که با هم رقابت می‌کنند. یک چالشی هم برای گروه‌ها دیده شده است.

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل مَل برای کودکان

به گفته او، از مجموع امتیازها، ۸۰ امتیاز مربوط به سرآشپز، ۱۵ امتیاز مربوط به چالش و دو ۵ امتیازی هم برای مجریانی است که نظر می‌دهند.

این برنامه هر روز از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه از شبکه نسیم پخش می‌شود و تا عید فطر ادامه دارد.

هدف این برنامه آموزش غذاهای ساده و محلی است و سعی کردیم غذاهایی آموزش دهیم که هزینه بالایی ندارند. غذاهایی که در عین ارزان بودن برای مردم جذاب هم باشند

کرم‌یزدی گفت: هدف این برنامه، آموزش غذاهای ساده و محلی است و سعی کردیم غذاهایی آموزش دهیم که هزینه بالایی ندارند. غذاهایی که در عین ارزان بودن برای مردم جذاب هم باشند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت، دو گروه که بیشترین امتیاز را کسب کنند، مورد تقدیر قرار می‌گیرند. اگر هم‌ امتیاز باشند موارد دیگری در اعطای جوایز دیده شده است.


مل مل به بوستان لاله آمده است

محمود سلامیان تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «مل مل» گفت: از ابتدای ماه رمضان جشنواره شهر رمضان در بوستان لاله برگزار شده که مل مل یکی از آیتم‌های اصلی بخش مادر و کودک است. هر شب یک برنامه به مدت ۶۰ دقیقه با حضور دو کاراکتر اصلی شامل مل مل و عروسک بزباش داریم که فرشاد حسن‌پور اجرای آن را بر عهده دارد و محور ما فضائل اخلاقی و کودک شهروند نمونه است.

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل مَل برای کودکان

وی افزود: این آموزش‌ها، هر شب در قالب نمایش و موضوعات طنز، به بچه‌ها داده می‌شود. همچنین چندین ترانه که مل مل خوانده برای بچه‌ها پخش و با حضور آنها و برخی شب‌ها با حضور والدین مسابقه‌ای برگزار و جوایزی به برندگان داده می‌شود.

سلامتیان گفت: این فضائل مربوط به ماه رمضان و کودک شهروند نمونه است که به موضوعات شهروند و شهرداری مربوط می‌شود. عموم کسانی هم که در برنامه شرکت دارند خانواده‌ها به همراه فرزندانشان هستند.

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل مَل برای کودکان

جیگر، کلاه‌قرمزی و جشن رنگ‌ها

البته در کنار این برنامه، اجرای دیگری هم داریم؛ جیگر و کلاه‌قرمزی؛ میثم رمضانی مدیر گروه هنری آوین گفت: دور هم کارنمایشی انجام می‌دهیم و در کنار بچه‌های مل مل، آرش کلهر و عمو عرفان مجری توانمند به همراه من که نقش پچل را داریم میزبان خانواده‌ها هستیم.

همچنین سمیه طرفه دبیر جشنواره کودک گفت: جشنواره‌های متعددی اعم از رنگ‌ها، خلاقیت، نقاشی، قصه‌ها و سفره افطار تدارک دیده شده که کودکان می توانند لحظات خیلی خوبی را رقم زده و تجربیات خوبی را داشته باشند. سرود و نمایش هم برای بچه‌ها برگزار می‌شود.

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل مَل برای کودکان

بیا لاله گل کوچک بازی کن

مسابقات گل کوچک ویژه ماه رمضان یکی دیگر از برنامه‌هایی است که این روزها خانواده‌های ایرانی به‌ویژه تهرانی می‌توانند با حضور در بوستان لاله ساعات خوشی را پشت سر گذاشته و با حالی خوبی به خانه‌های خود برگردند.

نقالی با طعم چای زغالی

بهروز رضائیان پیمانکار سازمان ورزش در این باره گفت: جشنواره‌ای تفریحی ورزشی برنامه‌ریزی شده که شامل ورزش‌های همگانی، کودک و نوجوان، رادیو نمایشگاه و آیین‌های سنتی است. چایخانه سنتی از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه تا ۲۴ از میهمانان و روزه داران در زمان افطار پذیرایی می‌کند؛ در چایخانه سنتی به سبک قدیم نه تنها نقالی می‌کنند که خانواده‌ها سیاه‌بازی می‌بینند و چای زغالی می‌نوشند.

وی اظهار داشت: گروه خیمه شب‌باز، نقالی، پرده‌خوانی، سیاه بازی و تیم زورخانه‌ای هر کدام ساعت برنامه اجرا می‌کنند و در لابلای برنامه‌ها از میهمانان با چایی پذیرایی می‌کنیم.

در چایخانه سنتی به سبک قدیم نه تنها نقالی می‌کنند که خانواده‌ها سیاه‌بازی می‌بینند و چای زغالی می‌نوشند

رسول آذرسرا دبیر ستاد جشنواره مردمی آرمان درباره برنامه‌ها و اهداف پیش رو در بوستان لاله در ماه رمضان گفت: در کشورهای مسلمان و همسایه، ماه مبارک رمضان را با جشن شروع می‌کنیم و مقداری فاصله ما با این جشن خیلی زیاد شده است. نسل جدید خیلی نتوانسته‌اند با ماه رمضان ارتباط برقرار کنند و ما با تنوع محتوایی و زیستی زمینه مقاربت نسل جدید با جشن رمضان را ایجاد کردیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به تقارن دو بهار طبیعت و ماه مبارک رمضان، مجاب شدیم جشنواره شهر رمضان را برای نخستین بار اجرا کنیم. مهم، انتخاب لوکیشن بود که خانواده‌ها بتوانند در آسان‌ترین شکل ممکن خود را به محل برگزاری جشن برسانند که به همین سبب بوستان لاله انتخاب شد.

آذرسرا اظهار داشت: جشنواره مردمی آرمان رویداد ستاد جشنواره‌های شهرداری تهران است که ما جنس آن را کاملا مردمی کردیم و جشنواره رمضان زیر مجموعه جشنواره آرمان است.

یک لوگو شهرداری هم نگذاشتیم

وی گفت: ما یک لوگو یا نشان از شهرداری هم نگذاشتیم تا مردم راحت‌تر به جشنواره بیایند. بوستان لاله هم زیست عجیبی دارد و از همه نوع قشری به این مکان می‌آیند. برای خانواده‌ها، کودکان، نوجوانان و افراد بزرگسال انواع ذائقه‌ها دیده شده است.

آذرسرا توضیح داد: برنامه مل مل را با شبکه کودک گفت و گو کردیم که در بوستان لاله اجرا دارد. بازی های الکترونیکی کافه باز هم با شبکه دو هماهنگ شده که با فاصله ۲۴ ساعته از شبکه پخش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث ورزش سراغ گل کوچک رفتیم، با شبکه ورزش هماهنگ شدیم و فصل بازی های گل کوچک راه انداختیم. در جام رمضان گل کوچک، از هر صنفی در جام رمضان اعم از هنرمندان، ورزشکاران و روحانیون حضور داشتند.

آذرسرا گفت: جشنواره آشپز شو را با شبکه نسیم هماهنگ کردیم و علاوه بر غذاهای سنتی ایرانی، افطاری‌های استان‌ها و کشورهای همسایه از جمله عراق، پاکستان را هم به رقابت گذاشتیم.

گذر غذاهای سنتی ، سوغات و صنایع دستی

جشن رمضان گذری دارد به نام گذر غذاهای سنتی؛ از استان‌های مختلف کشور؛ سوغاتی‌های مناطق و غذاهایی که به دست زنان و مردان ایرانی در محل تهیه شده و در دسترس حاضران قرار می‌گیرد.

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل مَل برای کودکان

همسفره شو

دبیر ستاد جشنواره مردمی آرمان می‌گوید: برنامه همسفره را نیز برای ترویج سفره‌داری در شهر و کشور با شبکه افق هماهنگ کردیم که هر روز یک سفره‌دار در سطح شهر تهران معرفی می‌شود.

هوش مصنوعی و آیه‌های سوره ابراهیم

در کنار عروسک‌های هفت سین و اقوا، جشنواره قرآنی ابراهیم که جوان‌پسند و با مدل امروزی است از طریق هوش مصنوعی و کار جهانواره (متاورس) برگزار شده تا به دنبال سوره اسراء، این بار بازدیدکنندگان با آیات سوره ابراهیم نیز آشنا شوند.

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل مَل برای کودکان

مردم با رادیو ارتباط خوبی گرفتند

دبیر ستاد جشنواره مردمی آرمان با اشاره به اجرای برنامه رادیو از ساعت ۱۹ و ۳۰ تا ساعت ۲۱ با همکاری رادیو ایران از استقبال خوب مردمی خبر داد و گفت: همچنین سعی کردیم هر روز یکی از اقوام را دعوت کنیم تا در حوزه‌های موسیقی فولکلور اجرا داشته باشند.

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل مَل برای کودکان

وی افزود: گروه بندباز معروف در مازندران هم به تهران دعوت شده‌اند تا اجرا کنند و استقبال خوبی نیز از آنها به عمل آمد.

و شهری برای بازی بچه‌ها

دبیر ستاد جشنواره مردمی آرمان همچنین درباره شهر بازی گفت: در این فضا، بازی‌های ورزشی و زورخانه‌ای نیز تدارک دیده شده است.

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل مَل برای کودکان

کنسرت‌های رایگان برای خانواده‌ها

وی در عین حال به دعوت از هفت خواننده برای حضور در جشن رمضان در بوستان لاله خبر داد که تعدادی از آنها در شب‌های گذشته روی استیج رفته‌اند؛ علی لهراسبی، امید جهان، حمید عسگری، فریدون آسرایی ، امید حاجیلی، امیر عظیمی خواننده‌هایی هستند که به صورت رایگان برای مردم اجرا می‌کنند و می‌خوانند.

رنگین‌کمان اقوام، خانه و خانواده در بوستان لاله/ اجرای مَل مَل برای کودکان

بوستان لاله برای شب‌های قدر چه برنامه‌ای دارد؟

دبیر ستاد جشنواره مردمی آرمان گفت که در شب‌های قدر نیز از گروه‌های تعزیه برتر برای حضور در آیین‌ها دعوت شده است. سمنوپزان، شله‌زردپزان و مداحی نیز از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده است.

او اظهار امیدواری کرد در روزهای آتی شاهد جمعیت بسیاری برای حضور در بوستان لاله باشیم که می‌تواند زمینه‌ساز برگزاری چنین برنامه‌هایی در دیگر استان‌ها هم باشد.

نظر شما