شناسهٔ خبر: 65866540 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بررسی وضعیت زنان فلسطینی در جنگ غزه؛

این روزها غزه بدترین جای جهان برای «زن بودن» است

مطابق آمارها و گزارش‌های منتشر شده توسط نهادهای بین‌المللی، به دلیل حملات و جنایت های متعدد ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی، این روزها غزه بدترین جای جهان برای «زن بودن» است؛ با این وجود زنان مقاوم فلسطینی رنج زندگی را به امید فردای بدون اسرائیل به جان می‌خرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبر شوکه‌کننده شبکه الجزیره درباره جنایت صهیونیست‌ها در هتک حرمت زنان فلسطینی در بیمارستان شفای غزه، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت، اما این خبر اندکی بعد از وبگاه این شبکه حذف شد و همین اتفاق شائبه‌هایی در مورد صحت آن ایجاد کرد.

ماجرای روایت الجزیره از هتک حرمت زنان فلسطینی در بیمارستان شفا

اصل ماجرا به مصاحبه الجزیره با فردی به نام «جمیله الهسی» برمی‌گردد، او به عنوان شخصی که از نزدیک شاهد جنایت صهیونیست‌ها در بیمارستان شفاء بوده است در این مصاحبه به‌طور کلی از تجاوز نیروهای اشغالگر به زنان، ربودن آنها، گرفتن بچه‌هایشان و کشتن آن‌ها می‌گوید.

مدتی بعد شبکه الجزیره به دلایل نامشخص این خبر را از وبگاه و اکانت الجزیره در شبکه اجتماعی ایکس حذف کرد و بعد از آن بود که ابوهلاله، تهیه‌کننده سابق الجزیره در توییتی نوشت: «بر طبق تحقیقاتی که حماس انجام داده داستان تجاوز به زنان در بیمارستان شفا ساختگی بوده است.»

اگرچه «اسماعیل الغول»، خبرنگار الجزیره ساکن غزه در واکنش به روایت جمیله الهسی در حساب کاربری خود نوشت: «جمیله الهسی شهامت صحبت کردن را داشت در حالی که ده‌ها داستان گفته نشده باقی مانده است، زیرا این موضوع از نظر اجتماعی برای ما خطرناک و دشوار است. پیش از این داستان‌هایی از این دست را شنیده بودیم که در محله شیخ رضوان و منطقه پاسگاه نتزاریم اتفاق افتاده بود و تا امروز تعداد زیادی از دختران مفقود شده‌اند.»

این روزها غزه بدترین جای جهان برای «زن بودن» است

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد نبود امکان صحت‌سنجی در مورد روایت الهسی به دلیل شرایط محاصره بیمارستان شفا توسط ارتش اشغالگر اسرائیل که همچنان ادامه دارد، در نهایت سبب شد تا مسئولان الجزیره این خبر را حذف کنند، اما آنچه از آن مطمئن هستیم، وضعیت بسیار وخیم و دشوار زنان و دختران ساکن نوار غزه است که در گزارش‌های متعدد سازمان ملل نیز به آن پرداخته شده است.

علاوه بر این، پیش‌تر دکتر «علیا خان» عضو اتحادیه سازمان‌های امداد و مراقبت‌های پزشکی، گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از هتک حرمت زنان توسط نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از پزشکان و امدادگران حاضر در بیمارستان ناصر غزه روایت کرده بود که مطابق آن زنان مورد تجاوز قرار می‌گیرند، اما این موضوع منتشر نمی‌شود و هیچ‌کس در رسانه‌های غربی در این باره صحبت نمی‌کند.

گزارش‌های سازمان ملل در مورد وضعیت زنان غزه چه می‌گوید؟

آخرین گزارش رسمی سازمان ملل در مورد وضعیت زنان غزه، بیست‌ویکم مارس (دوم فروردین ۱۴۰۳) منتشر شد که در آن با اشاره به خطر «قحطی قریب‌الوقوع» به وضعیت وخیم بهداشت زنان پرداخته شده است. در این گزارش آمده است به دلیل نبود آب کافی حتی برای شرب، زنان امکان استحمام ندارند و به همین دلیل موهای خود را می‌تراشند.

علاوه بر این در یکم مارس، زنان سازمان ملل گزارش دادند که بیش از ۴ نفر از هر ۵ زن در غزه (۸۴ درصد) گفتند که خانواده آن‌ها نصف یا کمتر از غذاهایی را که قبل از هفتم اکتبر داشته‌اند می‌خورند و در حالی که مادران و زنان بزرگسال وظیفه تأمین غذا را بر عهده دارند، کمتر از سایرین غذا می‌خورند، نزدیک به ۹ نفر از هر ۱۰ زن گزارش دادند که دسترسی به غذا برای زنان سخت‌تر از مردان است.

همچنین مطابق گزارش بخش زنان سازمان ملل در پنجم مارس (پانزدهم اسفند ۱۴۰۲)، از زمان آغاز جنگ غزه بیش از ۹ هزار زن در اثر حملات رژیم اسرائیل به قتل رسیدند، بیش از ۱۹ هزار زن مجروح شدند، بیش از ۳ هزار زن همسر و پدران خود را از دست دادند و تبدیل به سرپرست خانوار شدند، روزانه ۳۷ مادر در غزه کشته می‌شوند و ۱۵۵ هزار زن در غزه باردار یا شیرده هستند که انتظار می‌رود ۵۵۰۰ زن در ماه آینده بدون وجود داروی بیهوشی و خدمات درمانی کافی زایمان کنند.

این روزها غزه بدترین جای جهان برای «زن بودن» است

گزارش سازمان ملل در مورد آزار جنسی زنان فلسطینی از سوی اشغالگران

بیست و هفتم فوریه (هشتم اسفند ۱۴۰۲) «ریم السالم»، گزارشگر سازمان ملل در امور خشونت علیه زنان، بار دیگر تأیید کرد که گزارش‌هایی درباره «تجاوز و تهدید به تجاوز جنسی» از سوی نیروهای اشغالگر صهیونیست در جریان بازداشت خودسرانه زنان و دختران فلسطینی از نوار غزه دریافت کرده است.

این مقام ارشد سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: ما گزارش‌هایی دریافت کردیم که دست کم دو زن در زندان‌های اشغالی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و دیگران به تجاوز تهدید شده‌اند، اما احتمال دارد شمار واقعی موارد خشونت جنسی بیشتر از این گزارش‌ها باشد.

ریم السالم در جریان سخنرانی خود نقض حقوق بشر گزارش شده علیه زنان و دختران در فلسطین را که در معرض محاصره و حملات شدید رژیم صهیونیستی قرار دارد، وحشتناک توصیف کرد. وی ادامه داد: گزارش‌هایی درباره قتل خودسرانه زنان و دختران فلسطینی در نوار غزه دریافت کرده‌ایم.

به گفته این مقام سازمان ملل، اسیران زن فلسطینی در اراضی اشغالی مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌گیرند و از غذا، دارو و اقلام بهداشتی محروم می‌شوند.

در بیانیه مشترکی که به امضای کارشناسان سازمان ملل رسیده است، آمده است: ما از گزارش‌هایی درباره اینکه زنان و دختران فلسطینی به‌عمد هدف قرار می‌گیرند و به‌طور فراقانونی در پناهگاه‌ها یا هنگام فرار قتل‌عام می‌شوند، شوکه شده‌ایم.

بیانیه صادر شده همچنین تأیید کرد که ادعاهای قطعی درباره نقض وحشتناک حقوق بشر علیه زنان و دختران در نوار غزه و کرانه باختری وجود دارد.

وی همچنین به بازداشت خودسرانه صدها زن فلسطینی از جمله مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و کارکنان بشردوستانه اشاره کرد.

این روزها غزه بدترین جای جهان برای «زن بودن» است ترجمه عنوان گزارش روزنامه گاردین: هیئت سازمان ملل می‌گوید که
ادعای تجاوز جنسی اسرائیل به زنان فلسطینی معتبر است.

کارشناسان سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل، بی‌طرف، جامع و مؤثر در مورد نقض حقوق زنان و دختران فلسطینی از جمله قتل، تجاوز و آزار جنسی از سوی رژیم صهیونیستی و همکاری این رژیم با تحقیقات شدند.

ریم السالم که در سال ۲۰۲۱ از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه منصوب شد، می‌گوید: خشونت و غیرانسانی جلوه دادن زنان، کودکان و غیرنظامیان فلسطینی، به طور کلی، به یک امر عادی تبدیل شده است.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود که بیست و ششم فوریه ارائه شد، گفتند: ما به‌ویژه از گزارش‌هایی درباره اینکه زنان و دختران فلسطینی بازداشت شده نیز مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، از جمله برهنه کردن و تفتیش از سوی نظامیان صهیونیست ناراحت هستیم. گزارش شد که دست‌کم دو زندانی فلسطینی مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند، در حالی که دیگران به تجاوز جنسی و خشونت جنسی تهدید شدند.

این روزها غزه بدترین جای جهان برای «زن بودن» است

۵۰ هزار زن باردار در بحبوحه تخریب سیستم سلامت غزه

سازمان ملل تخمین می‌زند که حدود ۵۰ هزار زن باردار در غزه زندگی می‌کنند و روزانه بیش از ۱۸۰ زایمان در بحبوحه تخریب سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه اتفاق می‌افتد، این بدان معناست که بسیاری از زنان در غزه بدون وجود داروهای لازم از جمله داروی بیهوشی، امکانات و محیط بهداشتی مناسب، مجبور به وضع حمل هستند و به همین دلیل جان بسیاری از این مادران و نوزادان هنگام زایمان از دست می‌رود.

به گزارش روزنامه گاردین در تاریخ بیست‌وهشتم فوریه (نهم اسفند ۱۴۰۲)، پزشکان هشدار داده‌اند که از هر پنج زن باردار که در یک کلینیک مرکزی غزه تحت درمان قرار می‌گیرند، یک نفر دچار سوءتغذیه است، زیرا کمبود سوخت و تجهیزات پزشکی آخرین بیمارستان فعال در شمال نوار غزه را بسته است.

گاردین به نقل از پزشکی در غزه می‌نویسد: از آنجایی که بیماری‌های عفونی در مناطق شلوغ گسترش می‌یابند و غذا کمیاب‌تر می‌شود، شاهد گرسنگی افراد بیشتری خواهیم بود، از جمله کارکنان بهداشتی که در تلاش برای کمک هستند، حتی خود من هر روز نگرانم که چیزی برای خوردن پیدا نکنم.

در حال حاضر طبق آمار سازمان ملل، تنها یک سوم بیمارستان‌های غزه حتی تا حدی کار می‌کنند و بیمارستان‌هایی که در حال فعالیت هستند نیز مملو از بیماران و کمبود تجهیزات هستند، علاوه بر این تقریباً تمام بیمارستان‌ها در شمال غزه به دلیل حملات اسرائیل از دایره خدمات خارج شده‌اند.

این روزها غزه بدترین جای جهان برای «زن بودن» است

امروز آمارها به ما می‌گوید به دلیل حملات و جنایت‌های متعدد ارتش رژیم صهیونیستی، غزه بدترین جای جهان برای «زن بودن» است؛ همه آنچه گفته شد، در کنار رنج عظیم از دست دادن فرزندان و عزیزان و آواره شدن از محل زندگی، داستان هر روز زندگی زنان غزه است، با این وجود، زنان مقاوم غزه همچنان رنج زندگی را برای رسیدن به فردای بدون اسرائیل به جان می‌خرند. روز گذشته در نهایت شورای امنیت سازمان ملل پس از گذشت شش ماه از آغاز جنایت صهیونیست‌ها در غزه و کشته شدن بیش از ۳۲ هزار نفر، موفق شد تا قطعنامه‌ای برای آتش‌بس موقت در ماه رمضان را به تصویب برساند، آتش‌بسی که اگرچه کافی نیست، اما برای رساندن کمک‌های ضروری به مردم غزه به‌ویژه زنان و کودکان، حیاتی است و حالا باید دید با وجود نادیده گرفتن تمام حقوق انسانی و قواعد بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی سرنوشت این قطعنامه به کجا می‌رسد.

نظر شما