شناسهٔ خبر: 65865638 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۰۰ تن ماهی خاویاری و ۷۶۰ کیلو خاویار در آستارا تولید می شود

آستارا - ایرنا - رئیس اداره شیلات شهرستان آستارا گفت: سالانه بیش از ۱۰۰ تن:ماهی خاویاری در شهرستان آستارا تولید و عرضه می شود.

صاحب‌خبر -

میر آرمین واعظی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: در شهرستان آستارا سه مزرعه تولید ماهیان ازون برون وجود دارد که در مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار متر مربع به تولید ماهیان خاویاری می پردازند.

وی افزود: در این مزارع سالانه بیش از ۱۰۰ تن ماهی ازون برون تولید می شود که در این خصوص آستارا در سطح استان دارای رتبه است.

رئیس اداره شیلات شهرستان بندری آستارا با بیان اینکه شیلات عامل توسعه ‌آینده کشور در بحث امنیت غذایی و اشتغال است، ادامه داد: آستارا در میان شهرستان های استان در زمینه شیلات و آبزی پروری پیشرو است.

واعظی تصریح کرد: همچنین سالانه بیش از ۷۶۰ کیلو گرم خاویار در مزارع پرورش ماهی ازون برون تولید می شود که در صدد افزایش این مقدار هستیم.

وی بیان کرد: بیش از ۸۰ هزار قطعه بچه ماهی در مزرعه های تولید ماهی خاویاری به آب انداخته شده است که امید است بتوانیم تولید این محصول که هم قابلیت صادرات دارد و هم به مصرف داخلی می رسد را افزایش دهیم.

ازون برون برخلاف سایر موجودات اندمیک ایران به دلیل ارزش اقتصادی بسیار بالا در خطر انقراض قرار گرفته و گرچه پرورش آن در محیط‌های دیگر هم مناسب بوده و موفقیت‌های خوبی هم حاصل شده اما صید غیرقانونی آن در دریا و آلودگی آب‌های رودخانه‌ای و خزر از جمله دلایل اصلی قرارگیری آن در معرض خطر انقراض در محیط طبیعی است.

یکی از گونه‌های ماهیان خاویاری، تاس‌ماهی‌ها یا استروژِن‌هاست که به خاطر تولید خاویار ارزش اقتصادی بالایی دارد. «تیریج» نام اصلی این ماهی است که به اشتباه عموماً اوزون برون خوانده می شود؛ این ماهی بومی دریای خزر بوده و دریاچه از بزرگ‌ترین منابع ماهیان خاویاری از قبیل فیل‌ماهی - اوزون‌برون (درکون - چهارواش و سیترا به گویش گیلکی ستره) است.

این ماهی در دریای سیاه هم زیست می‌کند، اما حدود ۹۰درصد خاویار از دریای خزر تامین می‌شود.

اوزون‌برون یک ماهی مهاجر است و اغلب در رودخانه‌های گرم زندگی می‌کند، زیستگاه ماهی دارای بستر ماسه‌ای، شنی و رُسی است که می‌توانند به راحتی در آن حرکت کنند، این ماهی خانه خود را در ۵۰ تا ۳۰۰ متری عمق دریا می‌سازد، دمای آب هم باید بین ۴ تا ۲۷ درجه باشد.

تیریج خزر از نرم‌تنان تغذیه می‌کند، غذای این ماهی بیشتر از ۴۰ سانتی‌متر طول دارد، سگ‌ماهی و گاو ماهی غذای این ماهی است که گاهی طول آن‌ها به ۸۰ سانتیمتر می‌رسد.

شهرستان بندری آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت همجوار با استان اردبیل و جمهوری آذربایجان است؛ این شهرستان سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه دارد.

نظر شما