شناسهٔ خبر: 65859930 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دست امارات روی گلوگاه راهبردی قفقاز

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس مطلبی با عنوان دست امارات روی گلوگاه راهبردی قفقاز با خرید ۶۰٪ سهام بندر تفلیس گرجستان منتشر کرد و نوشت:

شرکت «گروه بنادر ابوظبی» از امضای قرارداد با شرکت «اینوِکو» Inveco برای خرید ۶۰٪ سهام بندر خشک تفلیس در گرجستان خبر داده است که بنابه این قرارداد، شرکت اماراتی ۶۱ میلیون درهم (۱۶.۵ میلیون دلار) در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود تا سه‌ماهه چهارم سال عملیات اجرایی آن آغاز شود.

این پروژه که درحال حاضر متعلق به شرکت‌های اینوکو و ویلهلمسن Wilhemsen است، یک مرکز لجستیکی بزرگ به شمار می‌آید که به صورت استراتژیک در امتداد کریدور میانی (TITR) قرار دارد و در واقع یک مسیر تجاری است که مراکز تولیدی در غرب آسیا را به بازارهای مصرف در اروپای شرقی متصل می‌کند و از مجموعه بنادر دریایی و خشک قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه بهره می‌گیرد.

این پروژه دریای خزر را به دریای سیاه که مشرف به کریدور میانی است متصل می‌کند و شامل تعدادی تاسیسات یکپارچه است که با توجه به قرار گرفتن در قلب منطقه صنعتی فرودگاه تفلیس، از قابلیت‌های لجستیکی بسیار خوبی برخوردار است.

پیش‌بینی شده کار توسعه این بندر در ۳ فاز تکمیل شود و پس از آن، ظرفیت پروژه به ۲۸۶ هزار کانتینر برسد.

«کریدور میانی» The Middle Corridor، کوتاه‌ترین مسیر تجاری بین آسیا و اروپا به شمار می‌آید؛ که حدود ۷ هزار کیلومتر امتداد دارد و می‌توان در سفری بین ۱۰ تا ۱۵ روزه آن را طی کرد.

مهرماه ۱۴۰۲ نیز، صدراعظم آلمان، و سران کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از توافق برای توسعه کریدور میانی با هدف اتصال اروپا به آسیای میانه و گسترش روابط اقتصادی خبر داده بودند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما