شناسهٔ خبر: 65856660 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

معاون اول رئیس جمهور تشریح کرد

برنامه دولت در امنیت غذایی؛ از تنوع مبادی واردات تا هاب غذا

مخبر معاون اول رئیس جمهور ۳ برنامه کلان دولت در حوزه امنیت غذایی را «تنوع مبادی واردات کالاهای اساسی و شیوه تسویه ارزی آن»، «تبدیل ایران به هاب غذا با استفاده از ظرفیت صنایع داخلی» و «مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش کالاهای اساسی کشاورزی» عنوان کرد و افزود: تهاتر نفت و کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ اجرایی شد و در محموله های جدید بیش از ۱۴ درصد صرفه جویی ارزی در واردات به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مسیر اقتصاد محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، برنامه‌ها و اقدامات دولت در حوزه امنیت غذایی را تشریح کرد. محمد مخبر گفت: در حوزه امنیت غذایی، با تمرکز بر سه مؤلفه «تحریم ناپذیر»، «مستقل» و «یکپارچه»، سه برنامه کلان «تنوع مبادی واردات کالاهای اساسی و شیوه تسویه ارزی آن»، «تبدیل ایران به هاب غذا با استفاده از ظرفیت صنایع داخلی» و «مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش کالاهای اساسی کشاورزی» از ابتدای سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفته و در سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

تهاتر نفت و کالای اساسی؛ صرفه جویی ارزی ۱۴ درصدی

معاون اول رئیس جمهور با تشریح اقدامات مربوط به حوزه امنیت غذایی گفت: با هدف اصلاح شیوه تسویه ارزی واردات کالاهای اساسی جهت کاهش هزینه‌های ارزی واردات و قطع وابستگی آن به نظامات مالی کشورهای تحریم کننده، الگوی تهاتر نفت و کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ اصلاح و برای یک میلیارد دلار هدفگذاری شد.

وی افزود: تاکنون ۳ مرحله تهاتر در این بازه هدفگذاری شده به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون دلار انجام شده و در پی آن بالغ بر ۷۳۰ هزار تن ذرت و ۵۱۰ هزار تن کنجاله وارد کشور شده است. تهاتر برای ۵۰۰ میلیون دلار باقیمانده در حال اجرا بوده و در محموله‌های جدید بیش از ۱۴ درصد صرفه جویی ارزی در واردات به همراه داشته است.

تنوع مبادی واردات از طریق انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور

معاون اول رئیس جمهور گفت: در راستای کاهش هزینه‌های واردات غذای اساسی، مشابه برنامه‌ای که در حوزه تهاتر نفت و کالای اساسی انجام شد، مصوبه تهاتر اوره و کالای اساسی پس از بررسی‌های متعدد تدوین شده و آماده ابلاغ و اجراست.

مخبر یادآور شد: اجرای این مصوبه می‌تواند بیش از ۱۰ درصد هزینه واردات کالای اساسی را کاهش دهد، درآمد صادراتی کشور را افزایش داده و امکان توسعه صادرات و ارزآوری را با کشورهای طرف همکاری فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد ما در این حوزه، تنوع مبادی واردات و شیوه تسویه ارزی آن از طریق انطباق نقشه ارزی و تجاری است.

تبدیل ایران به هاب غذا با استفاده از ظرفیت صنایع داخلی

مخبر ادامه داد: به منظور فعال‌سازی هاب غذا با محوریت ایران در منطقه، برنامه‌ای تدوین شده که محورهای اصلی آن عبارت است از «ورود موقت کالاهای اساسی از جمله گندم و دانه‌های روغنی»، «فرآوری با استفاده از ظرفیت‌های خالی تولیدی کشور» و «صادرات محصولات نهایی فرآوری شده». در این زمینه مصوباتی تدوین شده که در سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین در همین راستا، برنامه حمایت از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی در زنجیره محصولات کشاورزی در تعامل با این شرکت‌ها نیز تدوین شده و به زودی عملیاتی خواهد شد.

مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش کالاهای اساسی

معاون اول رئیس جمهور در تشریح برنامه سوم دولت در امنیت غذایی گفت: در زمینه ساماندهی اقتصاد زنجیره‌های اصلی کالاهای اساسی و یکپارچه سازی آن از جمله گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی نیز برنامه‌هایی در سال ۱۴۰۲ تدوین شده که می‌تواند بیش از ۱۵ درصد هزینه‌های دولت را کاهش دهد و در عین حال، فرصت توسعه صنایع این زنجیره‌ها، رشد تولید با محوریت بخش خصوصی و صادرات و ارزآوری را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ کشاورزی

نظر شما