شناسهٔ خبر: 65856464 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از آبگیری سد گلمندره تا درخشش کوراشکاران در هانگژو

بجنورد- ایرنا- خراسان‌شمالی در سال ۱۴۰۲ شاهد رویدادها و اتفاقات گوناگونی در حوزه های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و طبیعی بود که مروری بر آن خاطرات تلخ و شیرین زیادی را به تصویر می کشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سال ۱۴۰۲ نیز با تمامی رخدادهای تلخ و شیرینش سپری شد و اکنون که نگاهی به رویدادهای خراسان شمالی در این سال کهنه می اندازیم با ترافیک انبوهی از خبرها مواجه می‌شویم که برخی تلخ اما پربازدید، برخی‌ شیرین و برخی در دسته اخبار عادی جای می گیرد.

بسیاری از رویدادها و اتفاقات سال ۱۴۰۲ را به یاد نداریم اما آغاز اخبارش با تکمیل ظرفیت های اقامتی این خطه است و بحران های طبیعی هم پای ثابت خبرهای این استان شمال شرق کشور است.

پایان این کهنه سال نیز با مشارکت پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی پیوند می خورد به گونه ای که با وجود با همه تلخی های سال قبل و پیش بینی رسانه های معاند برای کاهش مشارکت در انتخابات، مردم خراسان شمالی با حضور ۵۵.۵ درصدی در پای صندوق های رای ثابت کردند که همچنان پای انقلاب و خواهان تداوم توسعه در این خطه هستند.

فروردین ماه: دمیدن روح تازه به کالبد گردشگری

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

خراسان شمالی سال نو را با ورود حجم وسیعی از گردشگران آغاز کرد به گونه ای که در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ ورود مسافران و گردشگران به استان ۱۸ درصد و میزان ماندگاری آنها نیز ۶۵ درصد افزایش یافت.

خراسان شمالی در سال‌های گذشته تنها محل عبور مسافران بود که با برنامه‌ریزی و هم افزایی دستگاه هایی اجرایی در جذب و ماندگاری گردشگران از معبر سفر به مقصد میانی سفر تبدیل شد.

پیش از این معمولا مسافران در این استان اقامت بسیار کوتاهی داشتند در حالی که در نوروز ۱۴۰۲، ۲ روز یا بیشتر اسکان یافتند.

با وجود احیای گردشگری، این ماه با خبر تلخ ۱۹ نفر کشته در تصادفات نوروزی پایان یافت به گونه ای از ۲۸۷ فقره در این بازه زمانی ۱۱ فقره منجر به فوت شد.

هشت اردیبهشت ماه: بجنورد ونیزی با هزاران دردسر

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری نقاط مختلف خراسان شمالی شاهد بارش های نسبتا خوبی بود اما آنچه شیرینی این رحمت الهی را به کام اهالی بجنورد تلخ کرد؛ آبگرفتگی معابر و در برخی موارد ورود آب به منازل در روستاها و حاشیه شهر بود.

بارندگی‌ های رگباری هشت اردیبهشت ماه موجب آبگرفتگی ۴۰۰ منزل مسکونی در نقاط حاشیه‌ای مرکز خراسان شمالی شد و بیشترین مشکل آبگرفتگی منازل نیز مربوط به منطقه حاشیه ای "محمدعلی پهلوان" بود.

در این بارش رگباری امدادگران به ۴۴۵ نفر از شهروندان و روستاییان گرفتار در حادثه بارندگی و آبگرفتگی امدادرسانی کردند و خسارت سیل از چهار شهرستان بجنورد، شیروان، مانه و سملقان و گرمه گزارش شد.

۲۷ اردیبهشت ماه: سفر رییس قوه قضاییه

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

رییس قوه قضاییه در جریان سفر روز چهارشنبه به خراسان شمالی که بدون تشریفات و از پیش تعیین نشده انجام شد به صورت میدانی و آسیب‌شناسانه از مراکز و مراجع قضایی بازدید کرد و این سفر پُرکار نویدبخش تحولات بیشتر بخش قضا در این خطه شد.

رییس دستگاه قضا در بدو ورود به خراسان شمالی ضمن سرکشی از بخش‌های مختلف زندان مرکزی بجنورد از نزدیک با مسائل و مشکلات مددجویان آن و کادر ندامتگاه آشنا شد و در ادامه با حضور در تالار دانشگاه آزاد بجنورد پای صحبت دانشجویان و تشکل های دانشجویی نشست و از نزدیک در جریان دغدغه های این قشر قرار گرفت.

وی همچنین به صورت چهره به چهره با تعدادی از مراجعان به گفت و گو پرداخت و در جریان مسایل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت و در همین راستا در چارچوب قوانین، دستورات مقتضی را صادر کرد.

۲۵ خردادماه: سفر کوتاه و توسعه محور وزیر کشور

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

خراسان شمالی در روزهای پایانی بهار شاهد حضور وزیر کشور بود، فرصتی که موجب شد با بررسی پروژه های ناتمام، گام‌های موثری برای توسعه این استان شمال شرق کشور برداشته شود.

«احمد وحیدی»، وزیر کشور ۲۴ خردادماه در سفری یک روزه از طرح های ناتمام خراسان شمالی بازدید و از نزدیک آخرین وضعیت طرح های توسعه محور استان را مورد بررسی قرار داد.

براساس اعلام مسوولان خراسان شمالی یکهزار و ۸۰۰ پروژه عمرانی ناتمام در استان وجود دارد که به علت کمبود اعتبار، بهره برداری از آن به تاخیر افتاده است اما در این میان کم آبی و تسریع در اجرای طرح های آبرسانی از مهمترین مسائل این خطه است.

۲۴ تیرماه: افزایش ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

مجموع ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی این استان با افتتاح نیروگاه جدید ۲۰ کیلوواتی بجنورد در ۲۴ تیرماه به ۲ هزار و ۷۰۰ کیلووات رسید.

برای ساخت این نیروگاه پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص داده شد و برای اجرای این سامانه ۸۰ پنل خورشیدی و یک دستگاه مبدل جریان مستقیم به متناوب نصب شد.

این سامانه در طول شبانه روز اقدام به تولید انرژی کرده و معادل ۲۰ درصد برق مصرفی این شرکت را تامین و مازاد تولید را به شبکه سراسری تزریق می کند.

مجموع ظرفیت تولید نیروگاه های تجدیدپذیر استان ۲ هزار و ۷۰۰ کیلووات است که ماهیانه بالغ بر ۶۰۰ هزار کیلووات ساعت انرژی برق تولید می کنند.

۲۷ تیرماه: روز غبارآلود بجنورد و تعطیلی ۲ روزه ادارات

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

براساس آمار محیط زیست خراسان شمالی، شاخص آلودگی هوای بجنورد روز سه شنبه ۲۷ تیر به عدد ۵۰۰ رسید که بر این اساس آلوده ترین شهر کشور شد.

تداوم این آلودگی موجب تعطیلی ۲ روزه ادارات به جز دستگاه های امدادی، خدمات رسان و بیمارستان ها شد.

کارشناسان بر این باورند که گرد و غبار علت مهم آلودگی هوای بجنورد است ضمن اینکه محدوده شهر بجنورد عرصه فعالیت سنگ شکن ها، کارخانه آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده قرار دارد.

همچنین کاسه‌ای بودن شهر بجنورد و وارونگی هوا سدی در برابر رفع آلودگی هوا است.

۱۴ مردادماه: بازگشت سیل ویرانگر

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

۱۰ دقیقه بارش عصر روز چهاردهم مردادماه جاری کافی بود تا بار دیگر خراسان‌شمالی بر روی خط بحران‌های طبیعی قرار گیرد و سیلاب زندگی مردم روستایی این خطه را تحت تاثیر قرار دهد.

بارش رگباری باران عصر روز شنبه سبب جاری شدن سیل در تعدای از روستاهای خراسان شمالی شد و بار دیگر خسارت هنگفتی مالی و جانی در این خطه برجا گذاشت.

براساس اعلام ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان‌شمالی این سیل نه تنها ۹۸۲ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی شهرستان‌های شیروان، راز و جرگلان و مانه و سملقان خسارت زد بلکه جان ۲ خانم از روستای مشهد طراقی شهرستان شیروان را نیز گرفت.

۲۵ مرداد: کسب رتبه اول کنکور در خراسان شمالی بعد از ۱۹ سال

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

با اعلام نتایج کنکور سراسری در ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲ دانش آموزی از اسفراین رتبه اول کنکور در رشته علوم انسانی را از آن خود کرد.

«مهدی نیکوکار» در کنکور سراسری ۱۴۰۲ توانست به رتبه اول کنکور علوم انسانی دست یابد و این افتخار بعد از گذشت ۱۹ سال نصیب استان شد.

این دانش آموز مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی اسفراین در المپیاد ادبی ۱۴۰۲ نیز مدال طلا کسب کرده بود.

۴۱ درصد از داوطلبان خراسان شمالی در کنکور علوم تجربی، ۳۸.۵ درصد در علوم انسانی و ۸.۲ درصد در علوم ریاضی و فنی، ۵.۳ درصد در کنکور هنر و ۶.۹ درصد در کنکور زبان‌های خارجی بودند.

۲۵ مردادماه: همدردی سردار رادان با خانواده شهید وحیدی

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه ۲۵ مردادماه در منزل «حسن وحیدی» حضور یافت و با خانواده این شهید ابراز همدردی کرد.

استواریکم «حسن وحیدی»، اهل خراسان شمالی یکم مردادماه ۱۴۰۲ در حادثه تروریستی محور زاهدان به شهادت رسید.

این شهید والامقام اهل بجنورد، متولد سال ۷۱ و دارای یک فرزند پسر است.

۲ شهریورماه: سفری برای توسعه بخش سلامت

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین روز از هفته دولت به خراسان شمالی و افتتاح طرح‌های سلامت نشان از عزم دولت در حل مشکلات مردم با اقدامات جهادی داشت و گام‌های محکمی در زمینه تکمیل طرح‌های نیمه تمام بهداشتی برداشته شد.

دکتر بهرام عین اللهی به عنوان نماینده دولت و در سفر به خراسان شمالی؛ ۸۷۴ طرح با ۵۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار را افتتاح کرد که چهار طرح از این تعداد مربوط به حوزه بهداشت و درمان است.

افتتاح مرکز اکوکاردیوگرافی (اکو ترنس اکوفاژیال)، مرکز خدمات جامع سلامت روستایی الله وردیخان بجنورد، بهره برداری از سردخانه بهداشتی ۱۵ هزار تُنی و کلنگ زنی پانسیون پرستاری پزشکی، همراه سرا و مهدکودک بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد از برنامه های سفر وزیر بهداشت به خراسان شمالی بود.

۱۱ شهریورماه: مشاهد ۲ قلاده یوزپلنگ

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

۲ قلاده یوزپلنگ ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۲ برای هشتمین بار در پناهگاه میاندشت شهرستان جاجرم مشاهده و از آنان تصویر برداری شد.

افزایش شمار مشاهدات یوزپلنگ نشان از پایداری زیستگاه برای این گونه دارد از این رو نیاز است تا بیش از پیش به تامین امنیت این حیوان زیبا در کرویدور میاندشت-توران توجه شود.

منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

۲۷ شهریورماه: درخشش «رباط قلّی» بر فراز میراث جهانی

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲ در تاریخ خراسان شمالی ماندگار خواهد شد زیرا که یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هویتی استان در این روز رقم خورد و پس از سالها تلاش و دوندگی «رباط قلّی» به عنوان نخستین اثر تاریخی گنجینه فرهنگ ها از سوی یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

این خبر برای اهالی خراسان شمالی که برای نخستین بار یکی از آثار تاریخی آنها در فهرست جهانی یونسکو قرار می گیرد و مسیر را برای حفظ این اثر تاریخی و جذب گردشگری هموار می کند، بسیار مسرت‌بخش‌ بود.

رباط قِلّی مربوط به دوره تیموریان - دوره صفوی و در شهرستان جاجرم، شهر سنخواست، بین روستاهای قِلّی و گازان واقع شده است.

۶ مهرماه: آغاز عملیات انتقال آب "پلنگ دره" به بجنورد

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

عملیات اجرایی انتقال آب زیرزمینی از منطقه "پلنگ دره" به شهر بجنورد، روز پنجشنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور معاون رییس جمهور، استاندار خراسان شمالی و جمعی از مسوولان استانی آغاز شد.

هدف از اجرای این طرح کاهش وابستگی به منابع تامین آب سطحی و ارتقای کیفی آب بجنورد است که با بهره برداری از آن ۴۰۰ لیتر بر ثانیه بر ظرفیت آب آشامیدنی این شهر افزوده خواهد.

در فاز اول طرح انتقال چاه آب پلنگ دره به شهر بجنورد، سه حلقه چاه با ۸.۵ کیلومتر خط انتقال، یک ایستگاه پمپاژ و مخزن ۲ هزار متر مکعبی تعادلی به مدار آب شهر بجنورد اضافه می شود.

۱۵ مهرماه: غوغای کوراشکاران خراسان شمالی در هانگژو

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

کوراشکاران خراسان‌شمالی که در بازی های آسیایی هانگژو ۲ نشان ارزشمند طلا و نقره کسب کرده بودند، روز (شنبه) ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ در بدو ورود به زادگاهشان مورد استقبال پرشور و گرم اهالی بجنورد قرار گرفتند.

"صادق آذرنگ" کوراشکار وزن منفی ۹۰ کیلوگرم در روز پایانی مسابقات کوراش بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو چهارمین طلای ایران را کسب کرد و "مجید وحید بریمانلو" نیز در این دوره از رقابت ها در برابر حریف ازبکستانی با وجود تلاش به نشان نقره دست یافت.

۲۶ مهرماه: بازگشت دوباره مهمان ناخوانده سیل

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

بارش کوتاه و سیل آسای باران سه شنبه شب موجب آبگرفتگی مناطقی از شهر بجنورد شد و امدادگران هلال احمر ۴۸ وحد مسکونی در منطقه جوادیه مرکز خراسان شمالی را از سیلاب تخلیه و ۴۶ دانش آموز گرفتار در سیلاب اسفراین را نجات دادند.

بارندگی ۱۰ دقیقه ای و سیل آسای عصر و شامگاه ۲۶ مهرماه جاری موجب غافلگیری مردم در شهرستان های بجنورد و اسفراین شد و این بارش سبب آبگرفتگی معابر و بسیاری از مغازه ها و خانه ها در محله‌های مختلف شهر شد و در مدت زمان کمی آب تمامی خیابان های مرکز خراسان شمالی را لبریز و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد.

۲۰ آبان ماه: سفر وزیر آموزش و پرورش به خراسان شمالی

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

وزیر آموزش‌وپرورش روز جمعه در سفر یک روزه به خراسان شمالی، چهار طرح آموزشی را افتتاح و برای کمک به توسعه فضاهای آموزشی این استان قول تامین اعتبار را داد.

افتتاح دبستان ۱۵ کلاسه ابوریحان بیرونی، استخر شنای شهدای دانش آموز در شهرستان شیروان، استخر شنای دانش‌آموزی شهید حسین جلالی راد در شهرستان سملقان و بهره برداری از دبستان ۶ کلاسه برکت اسفراین از برنامه های سفر وزیر آموزش و پرورش به خراسان شمالی بود.

همچنین در این سفر رضا مراد صحرایی، ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل مجتمع رفاهی فرهنگیان شهرستان شیروان اختصاص داد و در این زمینه دستور لازم را صادر کرد.

۹ آذرماه: پیچش عطر کلام وحی در خراسان‌شمالی

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

چهل و ششمین دوره مسابقات ملی قرآن کریم ۹ آذرماه روز پنجشنبه به میزبانی مرکز خراسان شمالی در محل هتل داریوش بجنورد با حضور مسوولان کشوری و استانی به هشت روز برگزار شد.

۳۵۶ نفر شامل ۲۰۹ برادر و ۱۴۷ خواهر در این دوره از رقابت ها در بخش های مختلف با یکدیگر رقابت کردند و ۲۷ داور برادر و ۲۳ داور خواهر به ارزیابی پرداختند.

۹ آذرماه: بهره برداری از طرح زیست محیطی با حضور معاون رییس جمهور

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

طرح بازیافت آمونیاک پتروشیمی خراسان ۹ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور رییس سازمان محیط زیست و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و جمعی از مسوولان استانی به بهره برداری رسید.

طرح احداث و نصب استریپر در این مجموعه با هدف جداسازی آمونیاک از پساب خروجی مجتمع و بازگردانی به خط تولید با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

پتروشیمی خراسان واقع در بجنورد سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.

۱۳ دی ماه: شمارش معکوس برای تولد نسل جدید اینترنت

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

قرارداد اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) روز چهارشنبه، ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ در آیینی با حضور معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شهرهای بجنورد و شیروان امضا شد.

با آغاز طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) در شهرهای استان شمارش معکوس برای خداحافظی با «ای‌دی‌اس‌ال» آغاز و بهره مندی از اینترنت با ۱۰۰ برابر سرعت فعلی آغاز شده است.

طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد.

۲۳ دی ماه: تکمیل سد گلمندره؛ دستاورد ارزشمند دولت

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

سد «گلمندره» از نوع خاکی با هسته رسی در کیلومتر ۱۳۰ جاده بجنورد به آزادشهر واقع شده است که این پروژه نیمه تمام با تزریق چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد رسید و در مهرماه امسال مجوز آبگیری دریافت کرد و فاز دوم این طرح نیز در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری کامل می رسد.

برای ساخت سد گلمندره شهرستان گرمه این استان ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار تاکنون هزینه شده است که از این میزان چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم اختصاص یافته است.

گلمندره سدی خاکی سنگریزه ای با هسته رسی، ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۷٫۸ میلیون متر مکعب آب با توان تنظیم ۱۲٫۸ میلیون متر مکعب آب است و طول تاج این سد ۶۷۰ متر، ارتفاع تاج سد ۶۱ متر و عرض تاج ۱۰ متر است.

۱۵ بهمن ماه: افتتاح ۱۵۱ طرح دهه فجر در بجنورد

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

۱۵۱ طرح عمرانی، آموزشی و بهداشتی شهرستان بجنورد با اعتبار هشت هزار میلیارد ریال در چهارمین روز از دهه مبارک فجر با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و مسوولان محلی به بهره برداری رسید.

دبیرستان ۱۵ کلاسه عصمت در شهر بجنورد با ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار از مهمترین این طرح ها است که افتتاح شد.

زیربنایی این واحد آموزشی سه هزار و ۴۷۷ متر مربع، ۶۹ مترمربع فضای سرایداری، یک هزار و ۸۷۰ مترمربع محوطه سازی و ۶۵ متر مربع سرویس بهداشتی از دیگر فضاهای این آموزشگاه است.

۱۹ بهمن ماه: سوت پایان فوتبال حرفه‌ای در خراسان‌شمالی

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

تیم فوتبال اترک بجنورد، تنها نماینده خراسان شمالی در لیگ دسته دوم به دلیل مشکلات مالی متعدد و بی مهری صنایع استان، امتیازش به تیمی تهرانی واگذار شد تا خواسته یا ناخواسته سوت پایان فوتبال حرفه ای استان به صدا درآید.

هدایت این تیم ابتدا در سال ۹۸ به فیروز کریمی سپرده شده بود و مردم خراسان شمالی فکر می کردند، کریمی یاور خوبی برای دستیابی آنها به رویاهای ورزشی است. اما مرد پرحاشیه فوتبال ایران بر خلاف وعده هایش با عملکرد ضعیفش این تیم را به قعر جدول کشاند.

۲۵ بهمن ماه: پاتک شورای نگهبان به بدخواهان؛ حضور همه سلایق در انتخابات

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

شورای نگهبان در آخرین مرحله رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، چهره‌های جدیدی از جریان سیاسی اصلاح طلب را در خراسان شمالی تایید صلاحیت کرد تا با ورود آنان به عرصه انتخابات، فضای سیاسی برای مشارکت حداکثری فراهم شود.

تنها در حضور انتخابیه بجنورد چهار داوطلب اصلی رد صلاحیت شده جریان اصلاحات در آخرین مرحله از بررسی صلاحیت شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند که ۲ نفر از آنها از مدیران سابق و نمایندگان ادوار گذشته بودند.

۵۵ نفر از نامزدها برای کسب ۲ کرسی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه، سملقان، گرمه، جاجرم و رازوجرگلان با هم رقابت کردند.

۲ اسفندماه: سفر استاندار آخال ترکمنستان به خراسان شمالی

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

استاندار آخال ترکمنستان در راس هیاتی از تجار و صنعتگران این کشور ظهر روز چهارشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۲ وارد خراسان شمالی شد.

تقویت و گسترش بیش از پیش همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی و فرهنگی از اهداف این سفر بود.

خراسان شمالی ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و استان آخال دارد.

اعزام و پذیرش هیات های تجاری یک اقدام ارزشمند دولت سیزدهم در زمینه مراودات بازرگانی است و در یکسال گذشته هیات تجاری استان به کشور ارمنستان، قزاقستان و روسیه اعزام شده اند.

۱۵ اسفند ماه: صاحب فرزند شدن ۹۰ خانواده با کمک مرکز درمان ناباروری

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

درمان ۹۰ زوج در تنها مرکز درمانی ناباروری استان با استفاده از روش های نوین پزشکی از ابتدای سال‌جاری تاکنون موفقیت آمیز بود.

این بخش درمانی از سال ۹۸ بهره برداری شد و در سال گذشته با هدف ارایه خدمات تخصصی به مرکز خدمات سطح سه درمان ناباروری ارتقا یافت.

تجهیزات آی وی اف این مرکز با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی خریداری شد و هم اکنون این مرکز خدمات تخصصی آی وی اف ارایه می دهد.

۱۲ اسفندماه: حضور ۵۵.۵ درصدی مردم در انتخابات

خراسان‌شمالی در آیینه ۱۴۰۲؛ از ثبت جهانی رباط قلی تا آبگیری سد گلمندره

۳۵۰ هزار نفر از واجدان شرایط خراسان شمالی در انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری رای دادند.

۶۳۰ هزار نفر در استان واجد شرایط اخذ رای در انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری بودند.

انتخابات در یک‌ هزار و ۵۷۹ نقطه شهری و روستایی استان دایر شد که ۵۵.۵ درصد از واجدان شرایط رای استان در انتخابات شرکت کردند.

خراسان شمالی بدون احتساب شهرستان فاروج در این استان که با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارد، دارای چهار کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم، حوزه انتخابیه شیروان و حوزه انتخابیه اسفراین و بام و صفی آباد است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت و ۱۰ شهرستان واقع در شمال شرق کشور است که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما