نوعی دیگری از امضاها، امضاهای الکترونیکی هستند. برخلاف امضاهای دستنویس که برای کاغذ آنها را انجام میدهند، امضاهای الکترونیکی را برای اسنادی دیجیتال انجام میدهند. از مهمترین مزیت استفاده از امضای الکترونیکی این است که نمیتوان آن را جعل کرد و تمام معاملات کاملا ایمن انجام میشوند. امضای الکترونیکی از طریق نرم افزار، در سخت افزاری به نام توکن رمزگذاری میشود. سامانه ستاد ایران یک سامانه دولتی است که انواع معاملات مناقصات و مزایدات در این سامانه تحت نظارت ارگانهای مختلف برگزار میشود. اگر قصد انجام معاملات در این سامانه را دارید باید ثبت نام و احراز هویت انجام دهید و از طریق امضای الکترونیکی، اسناد الکترونیکی را در این سامانه امضا کنید.
ثبت نام در سامانه ستاد
برای اینکه بتوانید از خدمات پایگاه ملی مناقصات کشور یعنی سامانه ستاد ایران استفاده کنید، ابتدا باید در این سامانه ثبت نام و احراز هویت انجام دهید. تمامی مراحل ثبت نام به صورت اینترنتی انجام میشود و نیاز به مراجعه حضوری به هیچ یک از سازمانها و ارگانها نخواهد بود. تمامی افراد به عنوان مزایدهگر و مناقصهگر میتوانند در این سامانه ثبت نام خود را انجام دهند.
پس از ورود به سامانه مناقصات ستاد، با انتخاب گزینه ورود، باید گزینه ثبت نام مزایدهگر، مناقصهگر و تامین کننده را کلیک کنید. در صفحه بعدی باید اطلاعات مورد نظر را تکمیل کرده و با درج شماره تلفن مرتبط با کد ملی خود، ثبت نام را تکمیل کنید. اگر به عنوان مقام مسئول قصد فعالیت در سامانه ستاد را دارید، باید پس از ورود به این سامانه باید گزینه مقام مسئول را انتخاب کنید.
توکن ستاد ایران
امضای دیجیتالی، مجموعهای از اطلاعات رمزگذاری شده است که در سخت افزاری به نام توکن نگهداری میشود. مالک این اطلاعات رمزگذاری شده میتواند از طریق آن، احراز هویت انجام دهد و معاملات الکترونیکی خود را امضا کند. میتوان گفت توکن از نظر ظاهری شبیه یک فلش مموری است که با اتصال آن به سیستم میتوانید بارگذاری امضا را انجام دهید. از جمله توکنهایی که میتوانید در سامانه ستاد آنها را استفاده کنید میتوان به ستین، اس تی ۳، کیا ۳، آی کی، ام توکن، ای پس ۳۰۰۳ و موارد دیگر اشاره کرد.
کاربرد توکن سامانه ستاد
به دلیل ایمنی بالای امضال الکترونیک وعدم جعل در بسیاری از فضاهای دیجیتالی میتوان آن را استفاده کرد. از توکن سامانه ستاد نه تنها در معاملات مزایدات و مناقصات بدون هیچ گونه محدودیتی میتوان استفاده کرد، بلکه در حوزه املاک و اسناد، احراز هویت در سازمانها و ارگانها و انتقال اطلاعات در بستر اینترنت نیز میتوان استفاده کرد.
ثبت نام توکن ستاد ایران
ابتدا باید به سامانه مرکز صدور گواهی میانی ورود پیدا کنید. اگر میخواهید گواهی به نام شما صادر شود، باید ثبت نام را با نام خود انجام دهید. در مرحله بعدی با وارد کردن کد ملی و رمز عبوری که دریافت کردهاید، وارد صفحه کاربری خواهید شد. با انتخاب گزینه ثبت درخواست گواهی الکترونیک، باید نوع گواهی را نیز مشخص کنید. پس از اتمام مراحل ثبت نام با پرداخت مبلغ مورد نظر، یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد. برای دریافت توکن نیاز است مدارک مشخصی را جمع آوری و تصاویر آنها را بارگذاری کنید. تصاویر مدارکی همچون جواز کسب، کارت ملی، شناسنامه و فرمهای مورد نظر را باید در سامانه بارگذاری کنید. توجه به مدارکی که بارگذاری کردهاید، توکن به دفاتر ارائه دهنده توکن ارسال میشود. با مراجعه به این دفاتر توکن را دریافت و پس از دریافت آن را باید به سیستم متصل و نصب کنید. پس از مراحل بارگذاری میتوانید از امضای الکترونیک خود در سامانه ستاد ایران معاملات مناقصه و مزایده را انجام دهید.
بارگذاری توکن ستاد ایران
پس از دریافت توکن، باید اطلاعات آن را در سامانه بارگذاری کنید. توجه داشته باشید که هر یک از توکنها دارای نرمافزارهای به خصوصی هستند، برخی از افراد با در نظر نگرفتن این موضوع برای بارگذاری توکن اقدام میکنند که با مشکلاتی روبرو میشوند. برای جلوگیری از هرگونه مشکل در حین بارگذاری، پس از اینکه توکن را دریافت کردید باید نسبت به نرمافزار آن اطلاعات کاملی داشته باشید. اگر نرمافزار توکن را در سیستم خود ندارید، باید ابتدا این نرمافزار را بر روی سیستم خود نصب کنید. سپس میتوانید به راحتی امضای الکترونیکی خود را از توکن بر روی سیستم بارگذاری کنید.
تمدید توکن ستاد ایران
دقت داشته باشید که توکن ستاد ایران یا پایگاه ملی مناقصات کشور، دارای تاریخ انقضا است. بهتر است قبل از به پایان رسیدن این تاریخ، با پرداخت هزینهای کم، نسبت به تمدید اعتبار آن اقدام کنید. برای تمدید اولین بار، باید به صورت حضوری به دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید تا احراز هویت انجام شود. برای تمدیدهای بعدی میتوانید تمدید را به صورت غیرحضوری نیز انجام دهید.
سخن پایانی
بدون توکن ورود به سامانه مناقصات و انجام معاملات مناقصه و مزایده امکانپذیر نخواهد بود. با ثبت نام در سامانه ستاد و سامانه مرکز صدور گواهی میانی میتوانید برای دریافت توکن اقدام کنید. با دریافت توکن ستاد ایران در تمام مناقصات و مزایدات میتوانید شرکت کنید، در سایر سازمانها احراز هویت انجام دهید و اطلاعات خود را با خیال آسوده در فضای اینترنت انتقال دهید.
نظر شما