شناسهٔ خبر: 65850987 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سفری خاطره‌ساز به شهر باران‌های نقره‌ای

مجموعه مدیریت شهری رشت از اسفند سال گذشته تاکنون تلاش کرده است تا با آماده‌سازی فضای شهر باران، میزبان شایسته‌ای برای گردشگران و مسافران نوروزی باشد؛ شهری که سفر به آن به‌ویژه در فصل بهار دلچسب و خاطره‌انگیز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، رشت مرکز استان گیلان، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در میان سه استان حاشیه دریای خزر، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان، بزرگترین سکونتگاه سواحل جنوبی دریای کاسپین و سومین شهر گردشگرپذیر ایران است.

مردم شهر رشت عموماً گیلک هستند و علاوه بر زبان گیلکی به فارسی نیز تکلم می‌کنند. بر اساس سرشماری رسمی سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر رشت ۶۷۹ هزار و ۹۹۵ نفر است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

آب و هوای این شهر آب و هوای معتدل کاسپین و شبه‌مدیترانه‌ای است که دارای تابستان‌های گرم و شرجی و زمستان‌های سرد و مرطوب و رتبه نخست میزان بارش مراکز استان‌های ایران را نیز دارا است و به شهر باران‌های نقره‌ای نیز مشهور است.

نام قدیمی رشت دارالمرز یا دارالامان بوده است که قبل از این دو به آن بیه می‌گفتند. بیه در لغت‌نامه‌ها، رود یا محل تلاقی بین دو رود خانه معنی شده است و چنین به نظر می‌رسد که دلیل این نام گذاری قرار گرفتن آن در میان دو رودخانه گوهررود و سیاه‌رود است که در نقش حفاظ و دیوار شهر محسوب می‌شده است.

سفری خاطره‌ساز به شهر باران‌های نقره‌ای

رشت؛ شهر اولین‌ها

اولین شعبه بانکی ایران یا بانک سپه، اولین کتابخانه ملی در ایران، اولین راه‌آهن کشور، اولین تئاتر و اولین داروخانه شبانه‌روزی در ایران در شهر رشت به وجود آمده‌اند. نخستین شعبه بانکی کشور که متعلق به بانک سپه بود در شهر رشت در سال ۱۳۰۴ افتتاح شد.

اولین کتابخانه ملی ایران در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در رشت افتتاح شد و بنای شاخص آن با معماری‌ای به سبک اروپای شرقی، هم‌اکنون در مجاورت میدان شهرداری رشت قابل بازدید است.

در کتابخانه ملی رشت ۱۵۰ هزار جلد کتاب چاپی و ۱۷۵۰ جلد کتاب خطی نگهداری می‌شود و ۲۰ هزار نفر به عضویت آن درآمده‌اند و روزانه به صورت میانگین، ۱۵۰۰ نفر از فضای آن استفاده می‌کنند.

اولین اتوبوس در ایران توسط یک بازرگان بلژیکی در رشت به کار گرفته شد و سپس فردی به نام معین التجار (از بازرگانان سرشناس آن زمان) آن را خریداری کرد و به تهران آورد. تاریخ راه‌اندازی موفق اولین راه‌آهن در ایران به شهر رشت می‌رسد که در سال ۱۸۴۸ میلادی مسیرش از این شهر به بندر پیربازار و بندرانزلی می‌رسید که ۱۲ کیلومتر از این مسیر تا اواسط دوره رضاشاه همچنان مورد استفاده بوده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بقایای این مسیر هنوز در مسیر رشت به پیربازار وجود دارد و یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان نیز نگهداری می‌شود، همچنین نخستین خانه سالمندان و نخستین داروخانه شبانه‌روزی نیز در رشت افتتاح شده است.

سفری خاطره‌ساز به شهر باران‌های نقره‌ای

نماد شهر رشت

موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران از دیگر آثار تاریخی رشت است. بازار بزرگ رشت از نقاط جذاب برای گردشگران غیر بومی است. همچنین مسجد سفید از قدیمی‌ترین مساجد شهر رشت محسوب می‌شود. خانه ابریشمچی، خانه قدیری و خانه میرزا کوچک‌خان از جمله خانه‌های تاریخی رشت است. پارک جنگلی سراوان، دریاچه سقالکسار و تالاب عینک نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهر رشت است. گلدوجی، گلیم، سفالگری، بامبوبافی، رشتی‌دوزی و حصیربافی از صنایع دستی این شهر غنی است.

میدان شهرداری از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی رشت است است که شامل ساختمان شهرداری و برج ساعت است و به نماد شهر رشت نامیده می‌شود.

مراکز خرید و بازارهای رشت

بازار سنتی و بزرگ رشت در بافت قدیمی این کلان‌شهر، مرکز فعالیت‌های بازرگانی و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان محسوب می‌شود که روزانه بسیاری از شهروندان رشت و مردم مناطق مختلف گیلان برای خرید و تأمین مایحتاج خود به بازار سنتی و بزرگ رشت، مراجعه می‌کنند، این بازار شامل میدان بزرگ و کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراهایی است و طاق‌ها و معماری کاروانسراها، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. در بافت ۲۴ هکتاری بازار، ۱۴ کاروانسرا وجود دارد که به وسیله راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند.

این کاروانسراها در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی برای کانون‌های بازرگانی ساخته شده است. مجتمع تجاری امیر، پاساژ بزرگمهر، مرکز خرید گلسار و بازار الگویی ماهی‌فروشان رشت از دیگر مراکز خرید رشت محسوب می‌شود.

رشت، شهری خلاق و همیشه بیدار!

میرزا قاسمی، باقلاقاتق، ترشی‌تره، اناربیج، مرغ ترش، کال کباب و زیتون پرورده برخی از غذاهای محلی این شهر است. از شیرینی‌های سنتی رشت می‌توان به کاکا، رشته خوشکار و عسلی حلوا اشاره کرد. دلار نیز از چاشنی‌های شور و سنتی شهر رشت است.

رشت در سال ۲۰۱۵ به شبکه پیوسته شهرهای خلاق جهان به عنوان شهری خلاق غذا تحت نظر لیست یونسکو قرار گرفت. شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه‌ی پایدار شهری استفاده می‌کند. رشت تنها شهر ایران به همراه ۱۸ شهر دیگر در جهان است که در زمینه خوراک شناسی در یونسکو ثبت شده است. این امر به این خاطر است که رشت بیش از ۱۷۰ نوع غذا و خوراکی دارد و به همین دلیل از جانب سازمان یونسکو به عنوان شهر خلاق غذا معرفی شد.

معرفی رشت به عنوان شهر خلاق غذا به گسترش فرهنگ گیلان و شناخته شدن هنرمندان کمک می‌کند و باعث رشد کارآفرینی در کشور می‌شود. رونق گردشگری خوراک نیز در این شهر موجب شده است تا رستوران‌های رشت بیش از پیش خدماتی عالی ارائه دهند و رستوران‌های بومی با غذاهای محلی، در بین گردشگران و مسافران، طرفداران زیادی پیدا کند.

خیلی‌ها رشت را به شب‌زنده‌دار بودن اهالی‌اش می‌شناسند. برخلاف بسیاری از شهرهای ایران که با فرارسیدن شب مغازه‌ها تعطیل می‌شوند، در این شهر مغازه‌ها اغلب تا پاسی از شب باز و پذیرای مردم هستند.

مجموعه مدیریت شهری رشت از اسفندماه سال گذشته تاکنون تلاش کرده است تا با آماده‌سازی فضای شهر باران‌، میزبان شایسته‌ای برای گردشگران و مسافران نوروزی باشد.

سفری خاطره‌ساز به شهر باران‌های نقره‌ای

رشت میزبان میهمانان نوروزی

محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه شهرداری، اقدامات مناسبی برای آماده‌سازی سیما و منظر این شهر انجام داده است، می‌گوید: رشت برای میزبانی از میهمانان نوروزی، کاملاً آماده است.

وی می‌افزاید: برنامه‌های استقبال از بهار به منظور فراهم کردن بستر مناسب برای آغاز سال جدید و استقبال از میهمانان نوروزی در مناطق مختلف شهر رشت، انجام شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان می‌کند: نظافت معابر، رنگ‌آمیزی و شست‌وشوی جداول، پل‌ها، خطوط عابرپیاده، پایه تابلوها و المان‌های شهری و جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌ها در بسیاری از مناطق شهر انجام شده است.

واثق کارگرنیا تصریح می‌کند: بهسازی فضای سبز و کاشت انواع نشاء گل‌های فصلی بلوارها و میادین، آماده‌سازی نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی در ترمینال مسافربری واقع در میدان گیل و پارک‌ها، دیواره‌نگاری، بهسازی آب‌نماها، زیباسازی و نورپردازی پل‌های غیرمسطح، آماده‌سازی پارک‌ها، بوستان‌ها و سرویس‌های بهداشتی، رفع نواقص مبلمان پارکی و تقویت روشنایی معابر اجرا شده است.

وی ادامه می‌دهد: در پارک‌های سطح شهر به‌ویژه بوستان ملت که مسافران در آن حضور بیشتری دارند، فضا برای برپایی چادر و اسکان مسافران آماده شده و سرویس‌های بهداشتی به‌طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت تاکید می‌کند: یکی از مشکلاتی شهروندان و مسافران در مرکز شهر با آن مواجه بودند، نبود سرویس بهداشتی عمومی در پیاده را فرهنگی رشت بود که سال گذشته تعدادی سرویس بهداشتی با امکانات مناسب توسط شهرداری در پیاده راه احداث و به بهره‌برداری رسید و در تعطیلات نوروز امسال نیز برای استفاده در اختیار مردم قرار گرفته است.

نصب ۹۰ المان نوروزی و ماه رمضان در رشت

واثق کارگرنیا خاطرنشان می‌کند: با توجه به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن، سفره هفت‌سین و ۹۰ المان ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان با همکاری مدیران و نیروهای مناطق پنج‌گانه شهرداری در میادین و معابر اصلی شهر برپا و نصب شده است.

وی با اشاره وجود بعضی کم و کاستی‌ها در آماده سازی شهر در طرح استقبال از بهار اضافه می‌کند: در روند اجرای پروژه‌های عمرانی شهری ریخت‌وپاش و بی‌نظمی‌هایی وجود داشت که به لحاظ ظاهری، سیمای شهری را مخدوش کرده بود؛ با تذکرات که دادیم نواقص به صورت موقت توسط پیمانکاران شهرداری رفع شد تا در پایان تعطیلات نوروز و بازگشت مسافران اجرای پروژه‌ها از سر گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت می‌گوید: اکران تصاویر تبریک بهار قرآن و طبیعت در قالب چاپ بنر و نمایش تصاویر پدران شهید در بیلبوردهای شهری رشت از دیگر اقدامات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت در این ایام است.

سفری خاطره‌ساز به شهر باران‌های نقره‌ای

برنامه‌ریزی ۵۰ برنامه برای نوروز و ماه رمضان

واثق کارگرنیا می‌افزاید: با توجه به تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان، پس از بررسی برنامه‌های پیشنهادی با مشارکت سایر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی، گروه‌های مردمی، هنرمندان و فعالان حوزه اجتماعی و ورزشی و پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت، بیش از ۵۰ عنوان برنامه برای این ایام برنامه‌ریزی شده است.

وی تاکید می‌کند: همچون سال گذشته سلسله برنامه‌های «شهر باران شهر قرآن» که شامل ترتیل‌خوانی قرآن کریم در مجتمع فرهنگی، هنری خاتم‌الانبیاء (ص)، برپایی ویژه‌برنامه‌های قرآنی در پیاده‌راه فرهنگی شهدای ذهاب در کنار غرفه‌های فرهنگی، سلامت و کودک و نوجوان همچنین برگزاری محافل انس با قرآن در مساجد سطح شهر و ده‌ها برنامه قرآنی دیگر در دستور کار داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت اجرای برنامه رادیویی «آوای نوروز» در پیاده‌راه فرهنگی شهدای ذهاب و پایانه مسافربری رشت واقع در میدان گیل با حضور هنرمندان محبوب استان، اجرای ۲۵ «تئاتر خیابانی» در پارک‌های سطح شهر رشت، تولید ویژه‌برنامه «بهار دوخان»، تولید مستند روایی «جان مار» برای پخش از رسانه ملی، برگزاری مسابقه «عکس موبایلی»، برپایی سفره «افطاری ساده» با مشارکت مواکب رشت در پیاده راه، برگزاری اجتماع بزرگ روز شهادت مولا علی (ع) و ویژه‌برنامه «شب‌های قدر» را از دیگر برنامه‌های حوزه فرهنگی دانست و گفت: برای ایجاد نشاط در جامعه دو جشن بزرگ «شب‌های نورانی» و «عید بندگی» با حضور هنرمندان محبوب استان تدارک دیده شده است که هر کدام به مدت ۱۰ شب در پیاده‌راه فرهنگی برگزار خواهد شد.

واثق کارگرنیا اظهار می‌کند: رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شده و جزو ۱۸ شهر برتر شهر خوراک جهان است. این شهر با داشتن غذای محلی متنوع و جاذبه‌های تاریخی متعدد در تمام فصول سال میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر کشور است؛ امیدواریم در ایام تعطیلات نوروز میزبان خوبی برای تمام هم‌وطنان باشیم.

رشت پرجمعیت‌ترین شهر شمالی ایران یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران و دارای جاذبه‌های متعدد طبیعی و تاریخی است. این شهر بارانی علاوه بر دارا بودن قدمت دیرینه، فرهنگ کهن و اصیلی دارد که بر جذابیت‌های آن افزوده است. اگر قصد سفر به گیلان را داشته باشید، بدون شک رشت یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری خواهد بود. غذاهای محلی، صنایع دستی، طبیعت بکر و تاریخ کهن همه شما را به بازدید از این شهر شمالی ترغیب خواهد کرد.

نظر شما