شناسهٔ خبر: 65835803 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

درس‌های قرآن برای زندگی/۱۱؛حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی:

قدم اول برای دریافت انوار ملکوتی باید از ناحیه خود انسان‌ها باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین علم الهدی گفت: اگر شما خدا را یاری کنید خداوند هم شما را یاری می‌کند و در کنار این یاری کردن شما را ثابت قدم و استوار در مسیر قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علم الهدی استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان و در شرح آیه ۶۹ سوره عنکبوت گفت: َ «الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ»، کسانی که در راه ما تلاش و جهاد کردند نزدیک شدن خود را به آنها نشان خواهیم داد و همانا خداوند متعال با نیکوکاران است.

وی افزود: این آیه نگاه انسان را به تلاش برای رسیدن به قله‌های رفیع سعادتمندی هموار می‌کند و به انسان‌ها هشدار می‌دهد که همواره بهشت را به بها و نه به بهانه می‌دهند. همانگونه که این سخن به شهید مظلوم مرحوم آیت الله سید محمد حسین بهشتی منسوب است، که برای رسیدن به جایگاه رفیع در بهشت باید جهاد کرده و قدم‌هایی را بردارد، که بتواند به قله رفیع دسترسی پیدا کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این آیه پیام‌های ارزشمندی برای هدایت انسان‌ها دارد. اظهار کرد: مهمترین آنها این است قدم اول برای دریافت انوار ملکوتی باید از ناحیه خود انسان‌ها باشد. همانگونه که قرآن کریم می‌فرماید «ان تنصرالله ینصرکم»، باید اول شما قدم بردارید و خدا را یاری کنید، «الذین جاهدو فینا» برای رسیدن به هدایت ویژه خداوند باید انسان ابتدا خود قدم بردارد و تلاش کند نکته دیگر اینکه گاهی یک قدم و تلاش خالصانه فرجام هدایت ابدی را به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علم الهدی ادامه داد: «جاهَدُوا» به صورت ماضی و «لَنَهْدِیَنَّهُمْ» به صورت مضارع و مستمرّ آمده است. که تاکید و نجات ابدی را به انسان‌ها تذکر می‌دهد. معمولاً ما انسان‌ها در قدم‌هایی که می‌خواهیم برداریم تلاش می‌کنیم فرجام کار را در نظر بگیریم، قرآن کریم می‌فرماید برای مدیریت رفتار و افعال انسان‌ها لازم نیست تمام ابعاد کار از روز اول روشن باشد. وقتی شما را در راه خدا قدم برداشتید و احساس کردید که کار خداپسندانه و خالصانه انجام می‌دهید «الذین جاهدو فینا» خداوند به این قدم‌ها و تلاش‌ها ارزش می‌دهد «لنهدینهم سبلنا». آن زمان خداوند متعال به انسان‌ها این توجه را می‌دهد که راه تقرب به سوی او وسیع است. بسیاری راه تقرب به سوی خدا را از مسیر عبادت انتخاب می‌کنند. برخی در کنار عبادت خدمت به مردم را برمی‌گزیند یعنی هم عبادت و هم به مردم خدمت می‌کنند و بسیاری خدمت به مردم را در کنار عبادت در مسیر دستگیری از مردم تعریف می‌کنند. برخی هم در کنار عبادت خدمت به مردم را در مسیر علم آموزی و تجربه آموزی به مخاطبان مشخص کردند.

وی بیان کرد: راه‌های رسیدن به خداوند متعال محدودیتی ندارد لذا می‌فرماید «سبلنا» یعنی راه‌های وصل به پروردگار عالم محدودیت ندارد. آنچه مهم است این است که قرآن کریم با تاکید می‌فرماید لنهدینهم، که ما باید به وعده‌های الهی امیدوار باشیم و اطمینان و اعتماد کنیم. خداوند می‌فرماید شما تلاش کنید و آسوده خاطر باشید که ما راه‌های سعادتمندی را در پیش پای شما هموار می‌کنیم‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین علم الهدی گفت: این‌ها نشانه تاکید است که شما آسوده خاطر باشید که اگر قدمی را برداشتید ما شما را حمایت می‌کنیم. اگر شما خدا را یاری کنید خداوند هم شما را یاری می‌کند و در کنار این یاری کردن شما را ثابت قدم و استوار در مسیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به خاطره رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس، اظهار کرد: روزگاری رزمندگان اسلام سلاح برای جنگیدن نداشتند در حالی که دشمن جرار ما تا بن دندان مسلح بود اما آنچه دشمن نداشت ایمان بود و تنها دارایی رزمندگان اسلام قدرت ایمان بود. آنها آمده بودند که خدا را یاری کنند خداوند متعال هم آنها را یاری کرده و آنها را در این مسیر ثابت قدم نگه داشت. ۸ سال دفاع مقدس بیانگر این واقعیت و گواه همین مطلب است. لذا ۸ سال جنگ در ۸ سال جنگ تحمیلی رزمندگان اسلام در کمال اقتدار با دست خالی با همه ارتش‌های دنیا جنگیدند اما هرگز خم به ابرو نیاوردند. امروز رزمندگان مدافع حرم بیش از ۸ سال است در مقابل انواع و اقسام سلاح‌های مخرب، کشنده و شیمیایی کشورهای اروپایی و غربی مظلومانه مقاومت می‌کنند که موفق شدند لشکر جیره خور رژیم صهیونیستی یعنی داعشی‌ها را از دست آنان کوتاه کنند و خطر آنها را به غایت کاهش دهند، تا جایی که دیگر امروز آنها برای کشورهای اسلامی خطر محسوب نمی‌شوند. این مربوط به ایمان و ثبات قدمی است که خداوند متعال در دل رزمندگان قرار داده است.

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید کسانی که در راه حق مخلصانه تلاش می‌کنند نیکوکار هستند، در ادامه آیه می‌فرماید خداوند متعال همواره با محسنین است، محسنین کسانی هستند که مخلصانه در راه خدا جهاد می‌کنند. این همراهی خدا بزرگترین عامل و سبب پیروزی و موفقیت آنها است.

نظر شما