شناسهٔ خبر: 65832049 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاسداشت آیین نوروز در مسکو همراه با پیام همدردی ملت ایران به روسیه

مسکو- ایرنا- آیین گرامیداشت نوروز از اعیاد باستانی ایرانیان شامگاه جمعه سوم فروردین بنا به دعوت یک هفته قبل‌تر سفارت ایران در مسکو برپا شد که شرکت‌کنندگان در این آیین پس از شنیدن خبر حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس، با قربانیان و بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کردند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این آیین با حضور سفیر ایران در مسکو، جمعی از ایرانیان مقیم روسیه، دانشجویان، استادان و دیپلمات ها در سالن تشریفات سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

سفیر ایران در روسیه در سخنانی در این آیین با تبریک سال نو به ملت ایران و کشورهای حوزه تمدن نوروز با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۳ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» با تاکید بر جایگاه ایرانیان مقیم روسیه در راستای بهبود تعاملات بین‌المللی و روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با جهان خارج از افزایش روابط دو کشور در حوزه های مختلف سخن گفت و افزود: در سالی که گذشت در حوزه اقتصاد شاهد تحولات بسیار خوبی در مناسبات با کشور روسیه بودیم.

پاسداشت آیین نوروز در مسکو همراه با پیام همدردی ملت ایران به روسیه

کاظم جلالی یادآور شد: با پیشبرد اهداف همکاری‌ های دو جانبه و مراودات تجاری و اقتصادی کشورمان با روسیه و همچنین افزایش حجم تجارت دو جانبه، در سال ۲۰۲۳ رکوردی تازه‌ در این خصوص به ثبت رسید.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه تلاش، همکاری و هوشیارانه عمل کردن دو جانبه ایران و روسیه در قبال سیاست های فریبکارانه غرب را از جمله محورهای اساسی برای گسترش روابط، هم‌گرایی و هم‌سویی دو کشور خواند و تصریح کرد: گرچه آمریکا همواره با ایجاد موانع در صدد افزایش و اعمال فشار بر منطقه است اما ایران با روابط خوب و رو به رشد خود با روسیه اثبات کرده است که می تواند با اراده ای استوار تحریم را به فرصت تبدیل کند.
وی پیام نوروز را ترویج مهربانی، با هم بودن و ساختن ایرانی آباد دانست و گفت: مهربانی، بنای محکمی است که می تواند هر مشکلی را آسان و در فراز و نشیب زندگی بهانه ای برای با هم بودن و در کنار هم بودن باشد.
جلالی همچنین با اشاره به وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه و دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی فلسطین، باری دیگر توقف جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین را خواستار شد.

پاسداشت آیین نوروز در مسکو همراه با پیام همدردی ملت ایران به روسیه

در زمان سخنرانی سفیر ایران در این آیین به وی اطلاع داده شد که در اثر اقدام تروریستی در شهر مسکو، جمعی از شهروندان روسیه کشته و زخمی شده‌اند.
جلالی در ادامه سخنان خود با محکوم کردن این حمله وحشیانه، مراتب همدردی ایران با قربانیان و آسیب‌دیدگان این حادثه اعلام کرد.
وی تأکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران در این واقعه خود را در کنار ملت و دولت روسیه ‌می‌بیند و با آنها ابراز همدردی می‌کند.

مرکز اسلامی مسکو از نهادهای فرهنگی ایران نیز ضمن ابراز همدردی با مردم روسیه در پی حمله تروریستی به تالار کروکوس، اعلام کرد که آیین‌های این مرکز ویژه ماه مبارک رمضان، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

تیراندازی و آتش‌سوزی قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در کراسنوگورسک در نزدیکی مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ وقوع فاجعه انسانی را در پی داشت. بنا بر آخرین گزارش کمیته تحقیقات روسیه در این حادثه ۱۱۵ نفر به علت جراحت ناشی از گلوله و نیز مسمومیت ناشی از آتش‌سوزی جان باختند و احتمال افزایش این آمار وجود دارد. بنا بر این گزارش، عوامل حمله تروریستی، از مواد قابل اشتعال برای آتش زدن سالن کنسرت استفاده کردند. پیش از آن آمار مجروحان این حمله تروریستی ۱۱۵ نفر اعلام شده و منابع درمانی از وخامت حال ۶۰ نفر خبر داده بودند.
بنا بر اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه، تاکنون ۱۱ نفر از جمله چهار عامل تروریستی که به تالار شهر کروکوس مسکو حمله کردند، بازداشت شده‌اند. در این میان، خودروی حامل تروریست‌ها در ۱۰۰ کیلومتری مرز اوکراین و در حالی که با طرف مرتبط در آن کشور در تماس بود، متوقف شد. در این عملیات، ۲ تروریست دستگیر شدند و ۲ عامل دیگر حادثه تروریستی به جنگلی در منطقه بریانسک فرار کردند.

نظر شما