شناسهٔ خبر: 65829639 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تخریب بخشی از دیوار باغ گیاه شناسی نوشهر؛ شهرداری مجوز داشت؟

نوشهر- ایرنا- شهردار نوشهر گفت : شهرداری در تخریب بخشی از دیواره باغ گیاه شناسی حوالی پل ماشلک به منظور باز شدن گره کور ترافیکی چندین ساله ازدستگاه ها و نهادهای مرتبط مجوز دریافت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شب گذشته فیلمی از یک دستگاه لودر به رانندگی شهردار نوشهر در حال تخریب بخشی از دیوار باغ گیاه شناسی را نشان می داد که با نگرانی خیلی از کاربران شبکه های پیام رسان اجتماعی همراه شده است.

عادل خزایی پول روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : متاسفانه سال ها حدفاصل باغ گیاه شناسی تا پل ماشلک شهروندان این شهر شاهد ترافیک بغرنج بوده اند و این وضعیت سبب گلایه و اعتراض شهروندان، مسافران و حتی رانندگان خودروهای سنگین حامل بار بندر نوشهر شده بود.

وی اظهار کرد : پس از بهره برداری پل ماشلک قرار بود عقب نشینی مالکان عرصه و عیان در مسیر منتهی به این پل از سوی مالکان حقیقی و حقوقی انجام گیرد اما متاسفانه مسوولان باِغ گیاه شناسی به این تعهدات خود عمل نکردند با اینکه شهرداری اقدام‌ به ساخت دیواره جدید هم کرده بود.

شهردار نوشهر گفت : برای تخریب این دیوار علاوه بر دریافت مجوز بلکه هماهنگی های لازم با مسوولان دستگاه ها و ادارات مرتبط از جمله امنیتی و انتظامی، فرمانداری، قضایی انجام گرفته است و اینکه برخی از مسوولان باغ گیاه شناسی با گرفتن تصاویر و انتشار مطالب در باره این اتفاق در فضای مجازی نظر می دهند که غیر قانونی بوده خود جای تامل دارد.

باغ گیاه شناسی نوشهر در سال ۱۳۸۵ با نام "اثر طبیعی"در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، این باغ برای انجام تحقیقات گیاهی در سال ۱۳۳۵ تاسیس شد که به گفته کارشناسان این باغ در واقع شناسنامه ای ارزشمندتر از کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است که باید آن را حفاظت کرد.

تخریب بخشی از دیوار باغ گیاه شناسی نوشهر؛ شهرداری مجوز داشت؟

باغ گیاه شناسی نوشهر با وسعت حدود ۳۵ هکتار جهت انجام تحقیقات گیاه شناسی باغبانی و سازگاری گیاهان رویشگاه های هیرکانی و سایر مناطق مشابه با آن ایجاد شده است.

این باغ که آغاز فعالیت آن از سال ۱۳۱۰ بوده در طی زمان با اهداف و نام های متفاوتی به کار خود ادامه داده است، امروزه با نام باغ گیاه شناسی و جزو مجموعه باغ های گیاه شناسی کشور مدیریت می شود و به عنوان یکی از باغ های زیبا، قدیمی و بزرگ ایران از اهمیت و جایگاه ملی بسیار مهمی برخوردار است.

در سال ۱۳۸۵ نیز به عنوان یک” اثر ملی طبیعی” در سازمان میراث فرهنگی کشور و به شماره ۱۷۷۹۵ به ثبت رسیده است.

ایجاد کلکسیون(مجموعه) از گونه های بومی و غیر بومی مناسب با شرایط آب و هوایی شمال ایران، بررسی های گیاه شناسی، اکولوژی، سازگاری، باغبانی، اهمیت زیبایی شناختی و کاربردی گیاهان و ارزش اقتصادی آن ها و حفاظت از گونه های نادر، در معرض خطر انقراض، مورد تهدید منطقه رویشی هیرکانی از جمله اهداف باغ گیاه شناسی نوشهر است که بر اساس آن راهبردها دنبال می شود.

از جنبه های مختلف علمی این باغ، شامل آموزش و ارائه اطلاعات در زمینه علوم باغبانی و گیاه شناسی به دانشجویان، متخصصین و عموم مردم با هدف ارتقای فرهنگ زیست محیطی و کمک به مطالعات نظری و بررسی آن هااست.

در طرح و نقشه این باغ بخش های مختلفی پیش بینی و ایجاد گردیده است که به تدریج نیز به غنای گونه ای آن افزوده شده است.

آربراتوم، گیاهان پیازی، گلخانه‌های تولید و گیاهان گرمسیری و گلخانه آموزشی تروپیکال، گیاهان دارویی و معطر، میوه های بومی، سوزنی برگان، مجموعه خزه ها و مجموعه‌هایی ساده از چشم اندازهای طبیعی شامل چشمه های دائمی، نهرهای مختلف، کلبه و پل‌های چوبی، برکه طبیعی، آلاچیق و آبنما را که نمایی از باغ های ایرانی است در خود جای داده است.

تخریب بخشی از دیوار باغ گیاه شناسی نوشهر؛ شهرداری مجوز داشت؟

این باغ گیاهی همچنین دارای مجموعه گیاهان خشک یا هرباریومی فعال است و مجموعه ای بالغ بر ۲۳ هزار نمونه گیاهی را به صورت استاندارد در خود جای داده است.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر از مجموعه هرباریومی منحصر به فرد از گیاهان ابتدایی به نام خزه ها برخوردار بوده که بیش از پنج هزار نمونه خزه‌ای استاندارد از گروه های مختلف را شامل می‌شود که تعدادی از آن ها به عنوان اولین رکورد و گزارش و یا گونه جدید در این هرباریوم نگهداری می‌شوند.

تعداد گونه‌های موجود باغ گیاه‌شناسی نوشهر فقط در قسمت دارباغ (Arboretum) شامل ۳۱۴ گونه چوبی در ۱۴۰ جنس و ۶۰ تیره است که به اعتقاد کارشناسان این باغ شمال ایران علاوه بر داشتن آب و هوایی معتدل و مرطوب، محیطی مناسب برای کشت و تکثیر انواع گیاهان بومی و غیر بومی است.

نظر شما