شناسهٔ خبر: 65822456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان (بخش دوم)

بهتر است روزه را با آب گرم، شیر گرم یا چای کمرنگ به همراه خرما یا کشمش باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان (بخش دوم)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا و پرهیز از گناهان است. اهمیت و نقش تغذیه صحیح در این ایام بر کسی پوشیده نیست.

در این مطلب آموزشی و در ادامه بخش یک، نکاتی در مورد تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان ارائه شده است.

ویژگی های یک وعده غذایی مناسب در افطار

توصیه می شود هنگام افطار از آغاز کردن غذا با آب سرد و نوشابه خودداری شود.

مصرف مایعات زیاد به خصوص مایعات خنک با رقیق کردن اسید و آنزیم های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی شده و باعث درد شکم و نفخ می گردد.

بهتر است روزه را با آب گرم، شیر گرم یا چای کمرنگ به همراه خرما یا کشمش باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک استفاده کرد.

وعده افطاری باید دارای ویژگی های یک صبحانه باشد، به طور مثال نان سبوسدار و پنیر با گردو یا سبزیجات، تخم مرغ آبپز، فرنی و شیر برنج انتخاب های مناسبی برای وعده افطار هستند.

توصیه می شود از سبزیجات و میوه در هنگام افطار و همچنین در فاصله بین افطار تا سحر، به دلیل اینکه منبع خوبی از آب و فیبر هستند و مانع بروز یبوست می شود، استفاده شود.

مصـرف بامیـه‌ و زولبیـا کــه‌ دارای‌ مقـادیر زیـادی‌ قند و چربی‌، اسـید های‌ چرب اشباع و ترانس‌ است‌، بسیار محدود شود.

بـه‌ طور کلی‌ زیاده روی‌ در مصرف مـواد قندی‌ و شیرین‌ از جمله‌ حلـوا، در وعـده افطار علاوه بر اینکه‌ منجر به‌ اضافه‌ دریافـت‌ انـرژی‌ و چاقی‌ مـی‌ شـود، موجب‌ تضـعیف‌ سیستم‌ ایمنی‌ بدن می‌ شود.

وعده غذایی شام در روزه داری

به فاصله ۲ ساعت بعد از افطار بهتر است وعده شام مصرف شود که میتوان در این وعده غذاهایی مانند انواع سوپ و آش رقیق حاوی حبوبات و سبزیجات و همچنین حلیم کم چرب مصرف کرد.

غذایی که در وعده شام مصرف می شود باید کم چرب و کم نمک باشد.

در دو وعده افطاری و شام مصرف انواع سبزیجات، سالاد، سبزی خوردن و همچنین لبنیات از جمله ماست کم چرب و دوغ کم نمک باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا مصرف این گروه های غذایی معمولا در بین روزه داران کاهش می یابد.

برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب، به تدریج انواع میوه جات به خصوص میوه های آبدار از جمله هندوانه، طالبی، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن می توان استفاده کرد.

در وعده شام به جای استفاده از نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی و انواع شربت ها، توصیه می شود، از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی کم شیرین استفاده کرد.

نظر شما