شناسهٔ خبر: 65817542 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محیط زیست بهارستان در سالی که گذشت/ صدور ۱۳۸ اخطاریه و شناسایی ۶۴ واحد آلاینده

بهارستان - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهارستان از ۳۱۶ مورد پایش طی ۷۲ مرحله گشت و پایش زیست محیطی شبانه روزی و  نمونه برداری از خروجی فاضلاب ۴۷ واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی و همچنین سه مورد نمونه برداری از آب های سطحی به منظور نظارت و کنترل وضعیت محیط زیستی این شهرستان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، محمدعلی جودکی روز جمعه در خصوص نحوه نظارت و کنترل وضعیت محیط زیست شهرستان در سال ۱۴۰۲ اظهارداشت: طی این مدت کارشناسان و مأموران اجرایی این اداره طی ۷۲ مرحله گشت و پایش شبانه روزی خود به ویژه در شهرک های صنعتی و مناطقی که مشاهده آلودگی محتمل بوده، موفق به انجام ۳۱۶ مورد پایش واحدهای صنعتی و تولیدی و خدماتی، مراکز معاینه فنی خودروها و بخش های مختلف شهرستان شده و طی این پایش ها ۶۴ واحد جدید را شناسایی کردند.

وی اجرای گشت های محیط زیست طبیعی را نیز از جمله اقدامات این اداره برشمرد و خاطرنشان کرد: با وجود نبود مناطق چهارگانه تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در این شهرستان، تمام مناطقی که می توانند زیستگاه احتمالی پرندگان مهاجر باشند، به منظور نظارت بر هرگونه صید و شکار آنها و یا شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان همواره طی گشت های این اداره و گاها مشترک با اداره دامپزشکی، مورد پایش قرار گرفته اند و خوشبختانه هیچ گونه بیماری و یا تخلفی طی این مدت مشاهده نشده است.

جودکی در ادامه به نمونه برداری از خروجی پساب ۴۷ واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی و همچنین نمونه برداری از آب های سطحی در سه نقطه از شهرستان اشاره و اضافه کرد: تمامی نمونه ها به منظور آنالیز و بررسی مطابقت نتایج با استانداردهای ملاک عمل به آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران منتقل شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان همچنین ضمن بیان اینکه در سال گذشته ۴۳ مورد شکایت در خصوص آلودگی صوتی، هوا، آب و بو از طرق مختلف از جمله سامانه ۱۵۴۰، سامانه سامد، تلفنی و یا کتبی به این اداره واصل شده است، افزود: درخصوص شکایات واصله، بازدید و بررسی های لازم صورت پذیرفته و براساس موضوع مربوطه منجر به ابلاغ اخطاریه، جمع آوری و یا پلمب واحد، مکاتبه با دستگاه های ذیربط، ارجاع به کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری ها شده است.

وی در خصوص نتایج گشت و پایش ها و نظارت های صورت گرفته اظهار داشت: در سال گذشته ۱۳۸ مورد اخطاریه زیست محیطی به واحدهای آلاینده مستقر در حوزه استحفاظی ابلاغ شد که ۲ مورد از این واحدها بدلیل عدم مدیریت آلودگی ها به مراجع قضایی معرفی و پیگیری شد و منجر به صدور رأی شامل حبس و جزای نقدی برای مسئولان واحدها شده است.

این مسئول ادامه داد: همچنین در خصوص نگهداری غیرمجاز حیات وحش توسط متخلفان، سه مورد اعلام جرم علیه متخلفان به مراجع قضایی صورت گرفت.

جودکی در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، ۹ واحد آلاینده و متخلف که علی رغم ممنوعیت فعالیت با بی توجهی به این موضوع موجبات تشدید آلودگی هوا را فراهم آورده بودند، جمع آوری و پلمب شدند، افزود: همچنین پنج واحد آلاینده و غیر مجاز در زمینه جمع آوری و تفکیک ضایعات در محدوده شهری، که مورد شکایات مردمی نیز بوده اند، پس از ارجاع به کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری ها، جمع آوری شدند.

وی احداث ۲ سیستم تصفیه فاضلاب و یک سیستم فیلتراسیون هوا و سه مورد هم تکمیل فضای سبز در واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی شهرستان و کاشت هزار اصله نهال در هفته درختکاری به منظور توسعه فضای سبز در شهرستان بهارستان، را نتایج پیگیری های این اداره در سال ۱۴۰۲ برشمرد و افزود: علاوه بر موارد فوق الذکر، ۲ مورد بهینه سازی و اصلاح عملکرد در سیستم تصفیه فاضلاب و یک مورد هم در سیستم فیلتراسیون واحدهای مستقر در حوزه استحفاظی بوده که در پی مغایرت نتایج نمونه برداری های انجام شده با استانداردهای ملاک عمل و نظارت بر عملکرد سیستم های کنترلی واحدها، در خصوص نقص ها تذکرات لازم به مدیران و متصدیان واحدها داده شد.

محمدعلی جودکی اظهار داشت: حدود ۶۲ مورد استعلام به منظور استقرار و صدور جواز تاسیس، انتقال به شهرستان، تغییر فعالیت، افزایش ظرفیت تولید و یا دریافت پروانه بهره برداری از سوی مراجع ذیصلاح در طی این مدت به این اداره ارسال شده که طی بررسی های لازم توسط کارشناسان این اداره در ۳۷ مورد با استعلامات موافقت شده و ۱۳ مورد نیز به دلیل مغایرت با ضوابط زیست محیطی موفق به دریافت مجوز نشدند و در مابقی استعلامات نیز به دلیل عدم پیگیری واحد و ارائه مدارک مورد نیاز برای این واحدها عدم مراجعه صادر شده است.

وی افزود: طی سال ۱۴۰۲، سه پروژه زیست محیطی مهم در شهرستان بهارستان افتتاح شد که ۲ پروژه همزمان با هفته هوای پاک شامل اولین مرکز سنجش آلودگی هوای شهرستان در نسیم شهر و چهارمین مرکز معاینه فنی خودرو در شهر گلستان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی بهره برداری شد.

این مسئول با اشاره به اینکه تراکم بالای جمعیتی در این شهرستان و به تبع آن بالا بودن تعداد خودروها و ترافیک باعث افزایش آلودگی هوا شده که به همین دلیل ایستگاه سنجش آلودگی هوا در این شهرستان افتتاح و راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: با اختصاص اعتبار ۷۰ میلیارد ریالی برای احداث این ایستگاه و راه اندازی آن، وضعیت آلودگی هوا و آلاینده ها در این شهرستان به صورت لحظه به لحظه رصد و بررسی می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهارستان ضمن اشاره به اینکه چهارمین مرکز معاینه فنی شهرستان نیز با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال که به اشتغال مستقیم ۶ نفر انجامیده است، گفت: امید است با افتتاح این مرکز گامی دیگر در راستای رفاه مردم شهرستان برداشته شود.

جودکی افزود: پروژه دیگر مربوط به افتتاح سیستم تصفیه خانه فاضلاب پایانه بزرگ حمل و نقل کالای استان تهران در نسیم شهر با ظرفیت ۴۵۰ مترمکعب در شبانه روز بوده که همزمان با گرامیداشت هفته زمین پاک و با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی این اداره و با اعتباری بالغ بر ۹۶ میلیارد ریال احداث و راه اندازی شد که پس از خوداظهاری واحد و نمونه‌برداری صورت گرفته، نتایج آزمایشات بررسی و پس از مطابقت آن‌ها با استانداردهای ملاک عمل، تصفیه خانه مذکور افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی فرهنگ سازی و ارتقاء دانش زیست محیطی را یکی از اصلی ترین دغدغه های این اداره خواند و گفت: این اداره در طی سال گذشته و پیرو هماهنگی های انجام شده با دستگاه های مختلف شهرستان از جمله آموزش و پرورش، بخشداری ها، شهرداری ها، دهیاری ها، اتاق اصناف، اداره کتابخانه های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دوره های آموزشی های متعددی را در مناسبت های محیط زیستی و ملی از جمله هفته زمین پاک، هفته محیط زیست، روز تنوع زیستی، روز بدون پلاستیک، هفته پدافند غیرعامل، روز خاک، هفته هوای پاک، دهه مبارک فجر، روز حیات وحش و هفته درختکاری برگزار کرد.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهارستان با اشاره به اجرای بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر ساعت آموزشی در شهرستان بهارستان طی سال گذشته، تاکید کرد: دوره های آموزشی در زمینه موضوعاتی چون مبانی محیط زیست، مدیریت پسماند و تفکیک از مبدا، آلودگی هوا، پدافند زیستی، نقش زنان در حفظ محیط زیست، آموزش مربیان پیش دبستانی به منظور توانمندی ایشان در زمینه آموزش های محیط زیستی به کودکان، حیات وحش، محیط زیست شهرستان و آشنایی با محیط بانان و وظایف ایشان با استفاده از نمایش فیلم، عکس، پاورپوینت و قصه خوانی با توجه به نوع مخاطبان، بوده است.
این مسئول همچنین با اشاره به برنامه های متنوعی چون همایش، مسابقات نقاشی، کاردستی، انشا نویسی، درختکاری، اجرای برنامه های پاکسازی محیط از پسماند و زباله در مدارس، کتابخانه ها، ادارات، سراهای محله، پارک بانوان و بوستان ها، خاطر نشان کرد: در برنامه ها و دوره های آموزشی که مخاطبان آنها کودکان بوده اند، جوایزی به رسم یاد بود به ایشان اهدا شده است.
جودکی ارتقاء دانش و آگاهی و در نتیجه تغییر رفتار و ایجاد عشق و علاقه و احساس مسئولیت نسبت به محیط زیست را از اهداف این آموزش ها دانست و ابراز امیدواری کرد هر یک از افرادی که تحت آموزش قرار گرفته اند به عنوان همیاران محیط زیست در بهبود وضعیت محیط زیستمان سهیم باشند.

وی ضمن تقدیر از شهروندان دوستدار حیات وحش شهرستان، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد زیادی از گونه های حیات وحش شامل سارگپه، دلیجه، عقاب طلایی، عقاب دشتی، کبک وحشی، پری شاهرخ، چنگر، مرغ پاشالک، جغد، میمون و مار آبی به این اداره تحویل داده شد.

جودکی ضمن اشاره به اینکه شهرستان بهارستان قطب تولید پلیمر و لوله و اتصالات، کیف و کفش، مبلمان و پوشاک است، اظهار داشت: در کنار موارد فوق ریخته گری ها، آبکاری ها و به ویژه واحدهای جمع آوری تفکیک پسماند، آسیاب و بازیافت انواع ضایعات که اکثریت آنها فاقد مجوز و به صورت پراکنده در مناطق مختلف شهرستان مستقر هستند لذا شناسایی و نظارت بر فعالیت و عملکرد زیست محیطی آنها ضرورت دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهارستان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر این شهرستان فاقد سیستم تصفیه فاضلاب شهری بوده که خوشبختانه روند احداث آن آغاز شده، اما علی رغم پیگیری های این اداره و اخطاریه های ابلاغی، دو شهرک صنعتی غیر دولتی شهرستان همچنان فاقد سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی هستند.

این مسئول نبود سایت قانونی تخلیه نخاله های ساختمانی و عمرانی در سطح شهرستان اشاره داشت و خاطر نشان کرد: عدم مدیریت اصولی پسماندهای شهری و روستایی و همچنین پسماندهای صنعتی از جمله مشکلات موجود در شهرستان است که به منظور ساماندهی و اصلاح وضعیت موجود، به جد طی جلسات کارگروه مدیریت پسماند، نشست با مسئولان مربوطه و مکاتبات و ابلاغ اخطاریه و بعضی اوقات ارجاع به مراجع قضایی مخصوصا در مورد واحدهای صنعتی، تولیدی و خدمات متخلف از سوی این اداره در حال پیگیری است.

وی در خصوص نتایج جلسات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان که به صورت فصلی برگزار می شود، بیان داشت: شروع به ساخت سکوی مرکز انتقال زباله صالحیه و تشکیل اکیپ گشت های مشترک ادارات مشتمل بر نمایندگان شهرداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها، فرمانداری و محیط زیست به منظور جلوگیری از تخلیه غیر مجاز پسماندهای عمرانی و ساختمانی و پسماندسوزی علی الخصوص در شرایط اضطرار آلودگی هوا، پاکسازی نخاله های ساختمانی در اراضی اطراف و حاشیه اتوبان تهران - ساوه توسط شهرداری نسیم شهر و اداره راهداری و مسدود کردن مسیرهای فرعی ۲ نقطه اصلی تخلیه غیر مجاز نخاله های ساختمانی در حاشیه و حریم رودخانه ها به وسیله نصب نیوجرسی، لایروبی کانال ها و رودخانه های درون شهری توسط هر سه شهرداری، پاکسازی اراضی مجاور ریل کمربندی جدید از نخاله های ساختمانی و مسدود نمودن مسیرهای دسترسی غیر مجاز توسط شهرداری نسیم شهر از جمله مصوبات اجرا شده جلسات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان در سال ۱۴۰۲ بوده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهارستان یادآور شد: این اداره همواره شنوای شکایات و سوالات شهروندان در خصوص مسائل زیست محیطی بوده و علاوه بر پاسخگویی حضوری و تلفنی در محل اداره، با حضور در میز های خدمت مستقر در مصلاهای شهرستان و مساجد در تلاش برای ارائه خدمت و اجرای اهداف سازمانی خود بوده و خواهد بود.

بهارستان با جمعیت بیش از ۷۵۰ هزار نفر و ۲ بخش بوستان و گلستان در جنوب غربی استان تهران یکی از شهرستانهای پر تراکم به لحاظ جمعیتی با کمترین وسعت جغرافیایی در کشور است.

نظر شما