شناسهٔ خبر: 65812932 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شرط جهش تولید، مردمی سازی اقتصاد است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: مردمی شدن اقتصاد، برای جهش تولید الزامی است و اگر مردمی سازی در اقتصادی ایجاد نشود، اقتصاد کشورمان با همان شرایط قبل ادامه مسیر خواهد داد.

صاحب‌خبر -

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" اظهار داشت: در شعال سال، جهش تولید با مشارکت مردم مطرح شده که به معنی آن است که اگر مردمی سازی در اقتصاد ایجاد نشود،اقتصاد کشورمان با همان شرایط ادامه مسیر خواهد داد.

وی افزود: حضرت امام خمینی نیز در گذشته فرمایش کرده بودند که کارهایی که مردم می توانند انجام دهند، دولت نباید انجام دهند؛ رهبر معظم انقلاب نیز همواره در سخنرانی های خودشان بر این موضوع تاکید داشته‌اند و خواهان اجرای اصل 44 قانون اساسی بوده‌اند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: اما نمود آنچه که درباره خصوصی سازی انجام شده است را می‌توان در بازدید رهبر معظم انقلاب از  نمایشگاه دستاوردهای وزارت نفت و گلایه های ایشان از وضعیت خصوصی سازی دید.

وی تصریح کرد: درباره مردمی سازی اقتصادی دو موضوع مطرح است؛ یکی آنکه مالکیت اقتصادی به دست مردم سپرده شود و دوم انتقال مدیریت است؛ حدود 20 درصد خصوصی سازی  با واگذاری مالکیت انجام شده اما مدیریت واگذار نشده است؛ به طوری که دولت در خودرو سازی با وجود مالکیت  5 درصدی، مدیریت را دست دارد.

 آل‌اسحاق با بیان اینکه دولت و سایر قوا باید زمینه سازی لازم برای حضور مردم در اقتصاد کشور را فراهم کند گفت: باید با قوانین، مقررات، طرح و امید شرایط برای حضور سرمایه گذار فراهم شود و برای او تا 4 سال ثابت قوانین و رویکرد وجود داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه با تغییر دولت‌ها، رویکرد ها نباید تغییر کند،  ادامه داد: در اقتصاد کشور باید سیاست گذاری، هدایت، نظارت و پشتیبانی دست دولت و اجرا دست مردم باشد.

وی گفت: این که اقتصاد کشور باید به دست مردم باشد، هنوز برای برخی مسئولان تبدیل به باور نشده است؛ برخی ذی‌نفعان منافع شان در باقی ماندن شرایط موجود است و اگر به مردم واگذار کنند، آن اقتدار، اختیارات و امتیازات از دستشان گرفته می‌شود.

 آل‌اسحاق اظهار داشت: دولت به جای اینکه همه امور را در اختیار گیرد تا تخلف صورت نگیرد، باید نظارت را تقویت کند و این نظارت به صورت سیستمی انجام شود.

این کارشناسی اقتصادی ادامه داد: خصوصی سازی‌های نیز که انجام می‌شود باید برای رشد و توسعه اقتصاد کشور باشد نه اینکه تنها با آن کسری بودجه دولت را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه اگر پای دولت را از روی منابع  اقتصادی کشور برداریم، شاهد فوران فرصت های اقتصادی خواهیم بود؛  گفت: اقتصاد کشور مانند یک قهرمان دو و میدانی است که ریه او ذات الریه کرده که آن چرک موجود در ریه ورزشکار نیز اقتصاد دولتی است.

انتهای پیام/

نظر شما