شناسهٔ خبر: 65807259 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

سفیر ایران در عراق خبرداد:

محور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا مشخص شد

سفیر ایران در عراق به موضوع مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن در مسقط و نیز روند اجرای توافقنامه امنیتی با عراق پرداخت.

صاحب‌خبر -

فعالیت گروه‌های مقاومت، محور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا / اجرای توافقنامه امنیتی تهران و بغداد، تجزیه‌طلبها را از مرز دور کرد

محمد کاظم آل صادق در گفتگو با خبرفوری در خصوص اینکه با توجه به تایید مذاکرات غیر رسمی ایران و آمریکا در مسقط آیا این مذاکرات ارتباطی با چالش‌های میان دو کشور ایران و آمریکا در عراق دارد؟ گفت: صحت این مذاکرات را نمی‌دانم و در رسانه‌ها دیده ام اما آنچه مسلم است اگر مذاکراتی نیز بوده غیرمستقیم انجام شده است.

 وی افزود: طبیعتاً آمریکا می‌خواهد از نفوذ ایران بر روی جریانات مقاومت در یمن استفاده کند تا به این ترتیب بتواند اثر حملات یمنی‌ها را بر روی کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل در حرکت هستند کاهش دهد و متوقف کند اما طبیعتاً این جریانات مستقل هستند و قطعاً پاسخ ایران در این مذاکرات می‌تواند این باشد که آنچه رخ می‌دهد عکس العملی نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه است و چنانچه این حملات بر روی مردم بی‌دفاع غزه متوقف شود گروه‌های مقاومت نیز خود به خود حملات خود را متوقف خواهند کرد.

آل صادق در ادامه در خصوص اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران در جریان حملات اخیر گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه آمریکا و مرگ سه آمریکایی قرار داشت؟ گفت: باز هم تکرار می‌کنم که جریانات مقاومت به دلایل اسلامی و انسانی و مسلمان بودنشان در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی به کمک مردم بى دفاع غزه شافتند و قطعا به صورت مستقل عمل می‌کنند. شرایط فعلی در غزه این فرصت را برای مسلمانان این منطقه و سایر مناطق ایجاب کرده است که بر اساس تعلیمات دینی شان که حکم می‌کند در دفاع از فریادهای استغاثه مردم غزه وارد  عمل شوند.

سفیر ایران در عراق خاطرنشان کرد: خود حماس نیز وقتی عملیات طوفان الاقصی را آغاز کرد با کسی مشورت نکرد و در حال حاضر نیز جریانات مقاومت از جمله یمن به وظیفه دینی ومسلمانى خود به صورت مستقل عمل کرده و در جهت دفاع از مردم مظلوم غزه وارد عمل شدند.

این دیپلمات کشورمان در ادامه در خصوص توافقنامه امنیتی ایران و عراق به ویژه در خصوص استقرار گروه‌های تجزیه طلب، گفت: این توافق در اسفند ماه سال گذشته میان دو کشور امضا شده و  به خوبی در حال پیگیری است و گام‌های خوبی نیز اجرایی شده است، از جمله اینکه گروه‌های تجزیه طلب از محدوده‌های مرزی به عقب رانده شدند و مرزها توسط دولت مرکزی عراق مدیریت می‌شود و گروه‌های تجزیه طلب در حال حاضر در مرزها نیستند و به عمق خاک اقلیم رانده شدند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی خلع سلاح این گروه‌ها بود که بنا به اظهارات مسئولان اقلیم به خوبی اجرا شده و سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین از آنها گرفته شده است و تلاش می شود در اردوگاه‌هایی که ایجاد شده  به عنوان پناهنده در آن اردوگاه‌ها مستقر شوند. گام سوم نیز تبادل مجرمان است که در حال حاضر  در این زمینه مذاکراتى انجام شده  البته هنوز حالت اجرایی به خودش نگرفته است. ضمن اینکه در طی این مذاکرات ایران متوجه شد که بخشی از این  رهبران گروه‌ها گذرنامه عراقی برای تردد به خارج از کشور دارند که از جمله آنها "مصطفی هجری" بود که با اعتراض ایران گذرنامه‌اش توسط عراق باطل شد.مجموعاً  تلاش می‌کنیم که اجراى بندهای این توافق‌نامه به خوبی پیش رود.

سفیر ایران در عراق در ادامه در خصوص  تمدید معافیت‌های تحریمی عراق در قبال و تاثیر آن بر فضای اقتصادی کشورمان گفت: این اتفاق از  ۲۰۱۸ تاکنون در حال رخ دادن است و هر ۱۲۰ روز آمریکا به عراق این مجوز را می‌دهد که از برق و گاز ایران استفاده کند، عراق نیز پول این برق و گاز را به حسابی که ایران در بانک تی بی آی عراق افتتاح کرده است واریز می‌کند و این واریزها به روز است و ایران از آن پول‌ها نسبت به خرید مواد غذایی یا برخى پرداختها ازقبیل پول حج وغیره برداشت می‌ کند ، تاکنون نیز رقم خوبی از این مبالغ برداشت شده است و هر حواله ای که صادر می‌ شود که در چارچوب تحریمهاى ظالمانه امریکا قرار نگیرد دولت عراق آن را پرداخت می‌کند.

این دیپلمات کشورمان همچنین در خصوص اینکه با توجه به تلاش رسانه‌های غربی برای ایجاد شکاف میان ایران و عراق؛ درباره میزان محبوبیت کشورمان در عراق گفت: دشمن دشمنی خود را می‌کند اما پیوند و روابط عمیق دو ملت ایران و عراق فراتر از این حرف‌ها است. به خصوص اینکه سالانه در حدود ۹ میلیون زائر از دو کشور  و با منظورهای مختلف چه سیاحت دینی وچه سیاحت طبیعى و  چه به نوعی توریست درمانی به دو کشور سفر می‌کنند. در حال حاضر در حدود ۶۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران در دانشگاههاى ما درحال  تحصیل هستند و اساتید ما نیز در برخى دانشگاههاى عراق تدریس می‌کنند عشایر ما در دو طرف جدار مرز مستقر هستند که اینها همه پیوند ناگسستنی ایجاد میکند و اوج آن را نیز در اربعین شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: تصور می‌کنم که اگر برخى رفتارها در دو طرف اصلاح شود دشمن چندان موفقیتی در این زمینه نخواهد داشت و نمی‌تواند شکافی بین رابطه دو ملت به وجود آورد.

منبع: خبر فوری

نظر شما