شناسهٔ خبر: 65797067 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در سالی که گذشت؛ از خادمی زائران اربعین تا همایش ملی آب

زاهدان- ایرنا- رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: عملکرد این دانشگاه در سالی که گذشت نشان می‌دهد که در تمامی حوزه‌ها از ارتقای کیفیت آموزشی تا برگزاری دورهای مهارت آفرین، برپایی موکب برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی و یا برگزاری مناظرات و میزگردهای انتخاباتی و همایش‌های ملی ورود کرده است.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل توسلی روز چهارشنبه در خصوص ویژگی‌های دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان و اقدامات و خدمات ارائه شده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک آغاز سال نو و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، بیان کرد: این دانشگاه مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۷ با شعار «آموزش برای همه، همه جا و همه » در راستای توسعه عدالت آموزشی بویژه سیستان و بلوچستان است که بیش از ۱۰ هزار دانشجو در ۱۰ مرکز و واحد آموزشی آن مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: این دانشگاه به علت سیستم آموزش ترکیبی حضوری و مجازی امکان فراهم کردن همزمان کار و تحصیل را برای افراد فراهم کرده و مانعی برای تحصیل دانشجویان وجود ندارد؛ چرا که کتاب محور و محتوا محور بوده و بالاترین آمار سطح قبول شدگان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در بین دانشگاه‌های برتر ایران دارد.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان ادامه داد: این دانشگاه به علت سطح گستردگی این استان یکی از دانشگاه‌های موثر در بحث جذب اشتغال است و بیش از ۶۰ درصد محصلان این دانشگاه در ادارات دولتی جذب شده‌اند.

مهمترین اقدامات و دستاوردهای یک سال گذشته

وی اظهار کرد: از ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ یکسری اهداف را برنامه‌ریزی و برای رسیدن به آنها تلاش کردیم؛ بنابراین در فرصت یک ساله زحمات زیادی کشیده شد تا پیام نور سیستان و بلوچستان را به عنوان یک دانشگاه موثر در سطح استان معرفی کنیم، در این زمینه ابتدا برای جذب دانشجو در نقاط دوردست حتی روستاها اقدام کردیم به گونه‌ای که با رشد ۲۱ درصدی روبرو شدیم.

توسلی گفت: دانشگاه را درآمدزا کردیم در این زمینه با افزایش ۳۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم، همچنین به سمت مهارت آفرینی و کارآفرینی گام برداشتیم و در کنار دوران تحصیل بیش از ۵۰ دوره مهارتی در دانشگاه به صورت آزاد برگزار کردیم که اشتغالزایی به دنبال داشت.

وی ادامه داد: تجهیز و تامین زیرساخت‌ها و القای تفکر انقلابی به دانشجویان اقدام دیگری بود که انجام شد، همچنین مشارکت خیران باعث شد تا بسیاری از برنامه‌های دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با همت این افراد در سراسر استان برگزار شود.

استراتژی‌های مدیریت بدون مرز برای حل مشکلات و چالش‌های دانشگاه پیام نور

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در این زمینه افزود: هر کاری مشکلات خاص خود را دارد اعتبارات مقوله مهم در اجرای برنامه‌ها به شمار می‌رود، یکی از سیاست‌های پیام نور «دانشگاه دانشجو محور بودن» است، ما خادم دانشجویان هستیم و سه استراتژی را در نظر داریم.

وی تاکید کرد: نگاه توحیدی به مسائل و کار برای رضای خدا، تسهیل کار دانشجویان با تفکر انقلابی به صورت جهادی و مدیریت بدون مرز؛ یعنی خود را معطل اجرای دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها قرار نداده‌ایم و به صورت آتش به اختیار در چارچوب قوانین گام برمی‌داریم.

اولین‌های دانشگاه پیام نور در مدت یک ساله اخیر

توسلی با بیان اینکه مدیران قبلی هم اقدامات خوبی انجام داده‌اند، گفت: اگر بخواهیم به صورت گذرا به اولین اقدامات در یک سال گذشته اشاره کنیم توسعه تحصیلات تکمیلی در مرکز خارج از زاهدان برای اولین بار در سیستان و بلوچستان، بر پایه ۶ موکب برای استقبال از زائران حسینی در ایران و عراق، برگزاری جشن ازدواج دانشجویی، همایش جوانی جمعیت ویژه همکاران، راه‌اندازی مرکز رشد خاش و مرکز خلاقیت و نوآوری سراوان با همکاری پارک علم و فناوری، همایش ملی آب با مجوز Isc در دانشگاه پیام نور زابل، اعزام دانشجویان زائر اولی شیعه و سنی به مشهد مقدس با مشارکت خیران، اخذ مجوز انتشار مجله علمی تخصصی انگلیسی زبان، اخذ مجوز تاسیس اندیشکده ۲۵ محرم پیرامون اولین قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین علیهم السلام و برپایی میزگردها و لیگ مناظرات انتخاباتی از جمله آنها است.

خادمی زائران امام حسین (ع) شیرین‌ترین خاطره و حادثه تروریستی راسک تلخ‌ترین خاطره سال گذشته

وی در ادامه به بیان خاطرات شیرین در زمان مسوولیت خود در یک سال گذشته پرداخت و گفت: برپایی موکب خادمی زائران اربعین حسینی با کمک دانشجویان از بهترین خاطراتی بود که همه با همدلی و وحدت پای کار آمدند و برای خدمت به زائران اربعین شیعه و سنی معنا نداشت، امدادرسانی و کمک رسانی این دانشگاه به سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان صحنه دیگری بود که توانستیم اقلامی را از سراسر دانشگاه‌های پیام نور کشور جمع آوری و بین خانواده‌های آسیب دیده توزیع کنیم، همچنین حضور استاندار این استان در دانشگاه و نشستن پای ارائه درس توسط دانشجویان و حضور امام جمعه زاهدان در جلسه با دانشجویان از دیگر خاطرات شیرین در یک سال گذشته به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان ادامه داد: تلخ‌ترین خاطره اما در یک سال گذشته حادثه تروریستی راسک بود که منجر به شهادت ۱۱ نفر از جوانان این مرز و بوم شد که در بین آنها ۲ دانشجوی دانشگاه پیام نور استان به نام‌های «محمد حسن براهویی» و «پوریا شیخ» بودند، همچنین حادثه تروریستی انفجار کرمان که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان بود از دیگر حوادث تلخی بود که حتی سفر دانشجویان آماده اعزام به اردوی راهیان مقاومت را نیز لغو کرد.

مهمترین برنامه‌ها جهت برند شدن دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دانشگاه پیام نور موثر و مطرح بودن است، گفت: در این راستا سه سیاست کلی را در نظر داریم اول اینکه دانشگاهی دانشجو محور داشته باشیم و تمامی فعالیت‌های علمی- پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی با محوریت دانشجویان انجام شود.

توسلی ادامه داد: محور دوم دانشگاه حل مساله و جامعه محور است، یعنی به دنبال حل مساله هستیم در این زمینه در ۲ بخش پژوهشی و فناوری و حضور موثر در فعالیت‌های اجتماعی برای اساتید و دانشجویان ورود کرده و از آنها در ارائه طرح‌های صنعتی حمایت می‌کنیم، محور سوم نیز رویکرد دانشگاه مهارت آفرین کارآفرین و اشتغالزا است به طوریکه سال گذشته ۵۰ دوره مهارت آفرینی در قالب آموزش‌های آزاد در سراسر سیستان و بلوچستان برگزار کردیم و تعداد زیادی از این دوره‌ها منجر به اشتغال افراد شد.

مهمترین برنامه‌ها و اهداف سالجاری

وی افزود: علاوه بر تداوم و ارتقای برنامه‌های فوق برنامه‌های دیگری مدنظر قرار دارد که بین المللی کردن مراکز زابل و چابهار، برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های کشوری برای نشان دادن ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان به میزبانی استان، افزایش درآمدهای دانشگاه، ارتقای کیفیت آموزش، برگزاری همایش ملی علمی و اخذ مجوز یک مجله بین المللی دیگر برای دانشگاه پیام نور بخشی از آنها است.

نظر شما