شناسهٔ خبر: 65792842 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر بلینکن به عربستان و مصر؛ آتش بس در غزه دور یا نزدیک؟

نیویورک- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور این هفته به عربستان سعودی و مصر سفر می کند تا درباره تلاش های به منظور تضمین آتش بس در غزه و افزایش کمک های بشردوستانه به این منطقه گفتگو کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که بلینکن را در سفر به فیلیپین همراهی می کند، گفت که وزیر خارجه آمریکا قبل از سفر به قاهره برای گفتگو با مقامات مصری، روز چهارشنبه در جده با رهبران سعودی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

این ششمین سفر بلینکن به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲) خواهد بود.

میلر تصریح کرد: «وزیر امور خارجه درباره تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس فوری که آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده را تضمین می‌کند، تشدید تلاش‌های بین‌المللی برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه، و هماهنگی در برنامه‌ریزی پس از جنگ برای غزه، از جمله حصول اطمینان از اینکه حماس دیگر نمی‌تواند حکومت یا حملات هفتم اکتبر را تکرار کند، بحث و گفتگو خواهد کرد.»

به گفته او، بلینکن همچنین درباره «مسیری سیاسی برای مردم فلسطین با تضمین های امنیتی اسرائیل و پایه ریزی صلح و امنیت پایدار در منطقه» بحث و گفتگو خواهد کرد.

میلر افزود، بلینکن موضوع ضروری پایان دادن به «حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری را برای بازگرداندن ثبات و امنیت در دریای سرخ و خلیج عدن» مطرح خواهد کرد.

بلینکن به عنوان بخشی از یک تور آسیایی کوتاه با هدف تقویت حمایت ایالات متحده آمریکا  از متحدان منطقه ای علیه چین در مانیل فلیپین به سر می برد.

یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت اعلام این سفر، یک روز پس از آن صورت می گیرد که «دیوید بارنیا» رئیس جاسوسی موساد اسرائیل، قرار بود با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر قطر و مقامات مصری در دوحه دیدار کند.

این نشست، پس از آخرین پیشنهاد حماس برای برقراری  آتش بس شش هفته ای، کمک های بیشتر به غزه و آزادی اولیه حدود ۴۲ «گروگان اسرائیلی» در ازای آزادی  اسرای فلسطینی توسط اسرائیل صورت می گیرد.

به گفته یک مقام حماس، در جریان آتش‌بس پیشنهادی، نیروهای اسرائیلی از «تمام شهرها و مناطق پرجمعیت» غزه عقب‌نشینی خواهند کرد.

وزیر خارجه دولت جو بایدن روز سه شنبه به وقت محلی در یک کنفرانس خبری در فیلیپین اذعان کرد که کل جمعیت نوار غزه که حدود ۲.۳ میلیون نفر را شامل می‌شود در حال حاضر با «سطوح شدیدی از ناامنی حاد غذایی» مواجه هستند.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: « بر اساس دقیق‌ترین مقیاس‌ها ۱۰۰ درصد جمعیت در غزه با سطوح شدیدی از ناامنی حاد غذایی مواجه هستند.»

او گفت: این برای اولین بار است که کل جمعیت یک منطقه اینگونه طبقه ‌بندی می‌شوند. وزیر خارجه دولت بایدن همچنین تاکید کرد: اولویت دادن به کمک رسانی به افراد نیازمند کاملا برعهده اسرائیل است.

سازمان ملل متحد هفته‌ها است که هشدار می دهد قحطی در غزه در حال وقوع است و آژانس‌های امداد رسانی گزارش داده‌اند که دسترسی به این منطقه، به‌ویژه شمال، با مشکلات زیادی مواجه است. آژانس‌های سازمان ملل می‌گویند که اهداکنندگان به تحویل از طریق هوا یا دریا روی آورده‌اند، اما اینها جایگزین‌های مناسبی برای کمک های زمینی نیستند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ۱۸ مارس ۲۰۲۴ برابر با ۲۸ اسفند ۱۴۰۲  اعلام کرد:  «آخرین گزارش در مورد ناامنی غذایی در غزه یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط واقعی مردم غیرنظامی این منطقه است.»

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در جمع خبرنگاران افزود: کارشناسان برجسته جهان در زمینه ناامنی غذایی به وضوح اعلام کرده اند که قحطی در بخش شمالی غزه قریب الوقوع است.

او افزود: این بالاترین تعداد افراد گرسنه به شکل فاجعه بار است که تاکنون توسط سیستم امنیت غذایی یکپارچه ثبت کرده است. این یک فاجعه کاملاً ساخته دست بشر است و این گزارش روشن می کند که می توان آن را متوقف کرد. گزارش امروز نیاز به آتش بس فوری بشردوستانه را نشان می دهد.

 سازمان ملل متحد در گزارشی در مورد امنیت غذایی غزه  هشدار داد که نیمی از ساکنان غزه گرسنگی "فاجعه بار" را تجربه می کنند و پیش بینی می شود که اگر فورا شرایط تغییر نکند قحطی تا ماه مه میلادی شمال این منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

«سیندی مک کین»، رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) گفت: مردم غزه در حال مرگ به دلیل گرسنگی هستند. سرعت گسترش این بحران گرسنگی و سوءتغذیه ساخته دست بشر در غزه، وحشتناک است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

مذاکرات برای برقراری آتش بس دوباره در غزه و آزادی اسرا با میانجیگری قطر و مصر و مشارکت آمریکا تاکنون به نتیجه نرسیده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش بینی کرده بود که تا قبل از ماه مبارک رمضان، حماس و اسرائیل برای دور جدید آتش بس به توافق دست یابند اما این پیش بینی به واقعیت نپیوست.

اکنون با توجه به وضعیت فاجعه بار غزه و هشدارهای پی در پی سازمان ملل درباره این منطقه از یک سو و تهدید رژیم اسرائیل برای حمله به رفح از سوی دیگر که می تواند بحران در غزه را به فاجعه ای غیرقابل توصیف تبدیل کند، تلاش ها برای جلوگیری از این فاجعه همچنان ادامه دارد .

نظر شما