شناسهٔ خبر: 65758903 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

رشیدی: به قواعد بازی جوانمردانه پایبندیم؛

خاتون بم از الطاف داوران برخوردار می‌شود

قائم مقام باشگاه ملوان در آستانه دیدار حساس زنان این باشگاه مقابل خاتون بم به انتقاد از عملکرد داوران پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، در آستانه دیدار حساس تیم‌های بانوان ملوان بندرانزلی و خاتون بم، خبرنگار ورزش سه گفت‌وگویی را با رامبد رشیدی، قائم مقام باشگاه ملوان بندرانزلی انجام داده است، که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

شرایط لیگ بانوان را چطور دیدید؟
از نظر فنی امسال لیگ با کیفیتی را شاهد بودیم. پنج تیم نیمه نخست جدول که از بازیکنان و کادر نام‌دارتر بهره می‌بردند تنور رقابت را در بالای جدول گرم کردند. پنج تیم خوب نیمه دوم جدول هم با بازیکنان و کادر جویای نام وارد مسابقات شده بودند که قطعا" در آینده از آنان بیشتر خواهیم شنید. در کل به نمایندگی از باشگاه ملوان از مسئولان همه تیم‌ها که برای توسعه و پیشرفت فوتبال بانوان وارد گود شدند تشکر می‌کنم و امیدوارم این حمایت‌ها از ورزش بانوان و به‌خصوص فوتبال ادامه‌دار باشد.

فکر می‌کنید لیگ برتر بانوان چه نقاط ضعف و قوتی داشت؟ 
فوتبال بانوان علی‌رغم همه تلاش‌هایی که برای رونق گرفتن آن به‌ویژه در سال‌های اخیر صورت گرفته، نوپاست. ما در بخش ساختاری ضعف‌های مشهودی داریم. بسیاری از تیم‌های لیگ برتر بانوان فاقد زمین مسابقه استاندارد هستند. یا در بحث نیروهای فنی (مربیان) و عوامل اجرایی تیم‌ها، هنوز با کمبودهای فراوان مواجهیم. با این وجود نقطه ضعف اصلی لیگ امسال را در بخش داوری می‌دانم. متاسفانه تقریبا همه تیم‌ها از داوری‌ها شکایت دارند. مصاحبه‌های خانم‌ها ایراندوست و اردلان را ببینید. درست و مستدل از داوری‌ها انتقاد کرده‌اند. به هر حال تمامی تیم‌‌ها در تلاشند اما گاهی یک سوت یا یک پرچم اشتباه زحمات یک فصل تیم و باشگاه را بر باد می‌دهد.

به نظر شما داوری‌های این فصل چطور بوده؟
ببینید ما در این فوتبال نوپا در بخش نیروی انسانی داوری بانوان هم دچار کمبود هستیم. سیاست باشگاه ما تا امروز کمک به ارتقاء فوتبال بانوان بوده نه ایجاد تنش و حمله به داوران که یکی از ارکان مهم برگزاری مسابقات هستند، چون اعتقادمان بر این است که مشکلات داوری در لیگ بانوان به نداشتن تجربه و آموزش کافی بر می‌گردد. بگذارید مثالی بزنم: داوری که به جای کارت قرمز مستقیم به دروازه‌بانی که بیرون از محوطه جریمه با دست توپ را از جلوی مهاجم دفع کرده، کارت زرد نشان می‌دهد؛ یا جرأت و جسارت لازم برای داوری ندارد یا آموزش کافی ندیده و اشراف به قوانین ندارد. به شخصه امیدوارم فدراسیون علاوه بر تمرکز بیشتر بر روی هزینه‌ها و دستمزد داوران، در بخش آموزش هم از مدرسان و کارشناسان مجرب و خوشنام برای ارتقای سطح داوری بانوان استفاده کند. از آن طرف هم داوران ما جرأت و جسارت گرفتن تصمیمات شجاعانه را در خود افزایش دهند.

2002440

برگزاری مسابقات چطور بوده است؟
در فصلی که ضایعه از دست دادن ملیکا محمدی، شوک دردناکی را بر پیکر اهالی فوتبال بانوان کشور وارد کرد، جا دارد از سرکار خانم ناظمی و سایر دوستان در سازمان لیگ که زحمات فراوانی برای برگزاری منظم مسابقات متحمل شدند، تشکر و قدردانی کنم اما یک انتقاد از ارکان فدراسیون فوتبال دارم: از بازی دور رفت ما با خاتون در بم حدود ۷۰ روز گذشته است اما هنوز نتیجه اعتراض ما به استفاده تیم خاتون از یک بازیکن غیرمجاز، رسما اعلام و ابلاغ نشده است. به نظرم تیم خاتون حق دارد پیش از مسابقه دور برگشت از رأی حقوقی کمیته استیناف مطلع شود زیرا قطعا در استراتژی‌شان در مسابقه حساس دوشنبه تاثیرگذار خواهد بود. ما اگر تاکنون در سکوت به دنبال احقاق حق تیم خودمان و ۳-۰ کردن نتیجه بازی بودیم صرفا به این دلیل بوده که قصد نداشتیم فضای فوتبال بانوان را متشنج کنیم اما در هر صورت به قواعد فوتبال جوانمردانه پایبندیم.

به بازی حساس دوشنبه برسیم. نبرد تیم‌های اول و دوم جدول که به احتمال فراوان سرنوشت قهرمان این فصل را مشخص خواهد کرد.
تیم خاتون رقیب قابل احترام و نام بزرگی در فوتبال بانوان در دهه اخیر بوده است. اما با احترام به توانمندی بازیکنان این تیم که بسیاری از آنها در تیم ملی بانوان کشورمان حضور دارند، معتقدم اگر خاتون به‌ویژه پس از آن اتفاق ناگواری که منجر به از دست دادن سه نفر از بهترین بازیکنانش گردید؛ از الطاف عجیب داوران محترم برخوردار نمی‌شد، در این لحظه در رتبه سوم جدول قرار داشت.

شما فقط به دو مسابقه خاتون با دو مدعی دیگر این فصل دقت کنید. در مسابقه با ملوان که بلافاصله بعد از شوک از دست دادن ملیکا برگزار شد، علاوه بر استفاده از بازیکن غیرمجاز، آن فاجعه داوری به وقوع پیوست که در سطح محلات هم دیده نمی‌شود! داور بی‌باک و محترم چندین دقیقه بعد از پذیرفتن گل ملوان، مرعوب فریادها و تهدیدات نیمکت خاتون شد و رأی به مردودی گل سالم ملوان داد و در ادامه گل آفساید خاتون را پذیرفت! در مسابقه اخیر خاتون با شهرداری سیرجان هم که همه دیدند داور محترم مسابقه در دقایق پایانی چطور با قاطعیت آن پنالتی عجیب را تقدیم خاتون کرد تا از شکست این تیم جلوگیری شود. به همین دلیل از کمیته داوران فدراسیون خواسته‌ایم علاوه بر اینکه بهترین کوبل داوری خود را برای این مسابقه در نظر می‌گیرد، ناظر ویژه داوری را نیز به انزلی اعزام کند.

مدیرعامل ملوان در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: باشگاه ملوان هم با مساعدت مهندس فهمیده از تمام ظرفیت رسانه توانمند خود برای پوشش دادن لحظه به لحظه و جز به جز اتفاقات این مسابقه استفاده خواهد کرد و با حداقل شش دوربین جور فقدان VAR در استادیوم را خواهد کشید. بنابراین فکر می‌کنم بازیکنان ما که برخلاف بازی دور رفت با تمام قوا و بدون محروم و مصدوم پا به میدان خواهند گذاشت و از حمایت پرشور هواداران و همچنین مسئولان استان بهره‌مند خواهند بود، کار سختی را برای نمایش شایستگی‌های خود و پیروزی در این مسابقه نخواهند داشت.

سخن پایانی؟
برگزاری مسابقه در استادیوم سیروس قایقران و در اتمسفر شهر خودمان پوئن بسیار مثبتی برای تیم ما است. به همین دلیل از همه بانوان استان گیلان که همواره پیشرو و سرآمد بانوان توانمند کشورمان هستند دعوت می‌کنیم با حضور در استادیوم در این شب باشکوه، ناظر به ثمر نشستن تلاش قوهای سپید گیلان برای رسیدن به جام ارزشمند قهرمانی این فصل باشند.

نظر شما