شناسهٔ خبر: 65755313 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نگاهی به درگذشتگان هنر در سال ۱۴۰۲؛

سال سیاه و تلخ سینما

مروری بر نام و هنر هنرمندانی که در سال ۱۴۰۲ از دنیای رفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سال ۱۴۰۲ هجری شمسی به پایان رسید، سالی سراسر غم و شادی، اشک و لبخند، شور و ماتم. در بین غم‌هایی که در این ۳۶۵ روز بر قلب ما سنگینی کرد، فهرست بلندی از هنرمندان وجود دارد که دیگر در بین ما نیستند. هنرمندانی که در سال‌های زیست خود خدمات زیادی به هنر این کشور کردند و امروز در زیر خاک خفته‌اند. همیشه گفته شده که «مرگ پایان کبوتر نیست!» و همه ما می‌دانیم که شاید این افراد دیگر در این هوا نفس نکشند، اما آثار آنها تا ابد با ما همراه خواهد بود. در گزارش زیر فهرستی کامل از هنرمندان فقید که در سال ۱۴۰۲ از میان ما چشم فرو بستند قرار دارد.

پدر اقتباس ایران

سال سیاه و تلخ سینما

داریوش مهرجویی ساعاتی در ۲۳ مهر ۱۴۰۲ در ویلای خود در یکی از مناطق کرج جان خود را از دست داد، مهرجویی همراه همسر خود در این ویلا به قتل رسیدند.

داریوش مهرجویی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های نامدار سینمای ایران است که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را ساخته است.

«یار دبستانی من»

سال سیاه و تلخ سینما

جمشید جم خواننده باسابقه و مطرح موسیقی کشور، چهارشنبه ۱۱ بهمن در منزل خود درگذشت.

همسر این هنرمند انقلابی و خواننده سرود معروف «یار دبستانی من» درگذشت این هنرمند را تأیید کرد.

او درحالی که از شدت تأثر نمی‌توانست سخنی بگوید در کلماتی کوتاه بیان کرد که جمشید جم مدتی ناراحتی قلبی داشت و ساعتی پیش بر اثر ایست قلبی درگذشت.

صدای ماندگار تلویزیون

سال سیاه و تلخ سینما

ناصر طهماسب گوینده و دوبلور پیشکسوت یکم دی ماه از دنیا رفت.

به گفته شهراد بانکی ناصر طهماسب دو هفته قبل از فوت دچار سکته مغزی شده و در طول این مدت در بیمارستان بستری بود و در یکم دی ماه درگذشت.

توران گویندگان

سال سیاه و تلخ سینما

توران مهرزاد هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر، سینما و تلویزیون و صدای ماندگار نمایش‌های رادیویی در ساعت ۲۱ سه شنبه ۲۸ آذر ماه، بر اثر کهولت سن در بیمارستان پاستورنو تهران در گذشت.

توران مهرزاد متولد ۱۳۰۹ بود و از سال ۱۳۲۳ فعالیت‌های هنری خود را در تئاتر شروع کرد و بعد هم کارش را با ایفای نقش در نمایش‌های رادیویی ادامه داد، وی یکی از آخرین بازماندگان نسل اول رادیو در ایران بود.

بازیگر باسابقه سینما

سال سیاه و تلخ سینما

پروانه معصومی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون امروز ۶ آذر ماه در سن ۷۹ سالگی در استان گیلان درگذشت.

معصومی چند روزی در بیمارستان به دلیل عارضه پارگی روده بستری بود که امروز بر اثر عفونت ریوی به آی سی یو منتقل شد و ساعتی پیش از دنیا رفت.نعیمه نظام دوست بازیگر در صفحه مجازی خود این خبر را تأیید کرد.

«گل‌های داوودی»، «ناخدا خورشید»، «جهیزیه برای رباب»، «رگبار»، «غریبه و مه»، «کلاغ»، «بی‌تا»، «پلیس جوان»، «مسافر ری» «کوچک جنگلی»، «امام علی» و … از جمله آثار او بوده است.

معصومی برای نقش‌آفرینی در گل‌های داوودی (۱۳۶۳)، جهیزیه‌ای برای رباب و شکوه زندگی (هر ۲ در ۱۳۶۶) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شده است.

فیلمبردار جانباز

سال سیاه و تلخ سینما

سعید بخشعلیان فیلمبردار و مستندساز قدیمی در دوشنبه ۶ آذر دار فانی را وداع گفت. سعید بخشعلیان متولد سال ۱۳۳۸ در تهران، در رشته معماری تحصیل کرده بود و تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد. او بعد از انقلاب فرهنگی، آموزش فیلمبرداری دید، با گروه «تل فیلم» کار خود را آغاز کرد و از اولین گروه‌هایی بود که با شروع جنگ تحمیلی به مناطق جنگی اعزام شد.

او در عملیات فتح‌المبین موقع فیلمبرداری، مجروح شد و چشم چپ خود را از دست داد. او از همراهان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دهه ۶۰ بود.

بیتابی سینمای ایران برای بیتا

سال سیاه و تلخ سینما

بیتا فرهی که طی چند هفته گذشته به دلیل عارضه ریه و قلبی در بیمارستان دی بستری بود، ظهر ۴ آذر ماه از دنیا رفت.

هم‌اکنون سریال «سرزمین کهن» با بازی بیتا فرهی در حال پخش است.

«هامون»، «برادرم خسرو»، «دوران عاشقی»، «در انتظار معجزه»، «خاک آشنا»، «خون بازی»، «خانه ای روی آب»، «اعتراض»، «کیمیا»، «بانو»، «لامینور» و.. از جمله فیلم‌های سینمایی است که بیتا فرهی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

بیتا فرهی متولد سال ۱۳۳۷ بود و در سن ۶۵ سالگی از دنیا رفت.

از «مختارنامه» تا «دندون طلا»

سال سیاه و تلخ سینما

اکبر احمدی که سابقه حضور در مجموعه‌های تلویزیونی، «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «شاهگوش»، «دندون طلا»، «سرزمین کهن» و «سلمان فارسی» را داشت، شامگاه پنجشنبه-دوم آذرماه- بر اثر عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

احمدی متولد ۱۳۳۳ در تهران بود. وی که در دوران کودکی با سعید کنگرانی همکلاس بود، فعالیت هنری خود را با حضور در کلاس‌های استاد حمید سمندریان آغاز کرد. او در اواخر دهه ۵۰ وارد عرصه هنر حرفه‌ای شد و در تئاترهای «پرومته در زنجیر» و «آن زمان فرا خواهد رسید» ایفای نقش کرد.

موزیسین جانباز

سال سیاه و تلخ سینما

محمدرضا جعفری بهنام از صدابراداران برجسته موسیقی و از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی صبح امروز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ پس از یک دوره سخت مبارزه با آثار شیمیایی به جا مانده از دوران جنگ در سن ۷۶ سالگی بر اثر ایست قلبی درمنزل خود درگذشت.

جعفری بهنام سال ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمد. او سال ۱۳۵۳ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمد. وی پس از انقلاب با دیگر دوستان خود در طبقه پنجم تالار وحدت استدیویی ساخت و سرودهای انقلابی ضبط کرد. جعفری‌بهنام در طول جنگ تحمیلی به عنوان صدابردار ۱۳ بار به جبهه‌های مختلف اعزام شد.

بازیگر تئاتر که در «خاتون» درخشید

سال سیاه و تلخ سینما

الهام شکیب بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون متولد سال ۱۳۵۷ یکشنبه ۱۴ آبان دار فانی را وداع گفت.

الهام شکیب کارگردانی نمایش‌های «بیماری خانواده میم»، «یرما» را بر عهده داشته است. وی در فیلم‌هایی چون «مینی‌بوس»، «شاطره»، «دسر توت‌فرنگی»، «روز امتحان»، «بازجویی در کافه تهران» و سریال «خاتون» و همچنین فیلم کوتاه «لطفا یک کارگر ساده» به ایفای نقش پرداخته بود.

زنده‌یاد شکیب بازیگر نمایش‌های متعددی از جمله «رستم از شاهنامه رفت» زنده‌یاد رضا حداد، «عروس طوقی» نیما دهقان، «خرس» و «یک نوکر و دو ارباب» حمید پورآذری، «شازده احتجات» علی رفیعی، «آوای باد» حمید ابراهیمی، «کلفت‌ها» و «خیلی دیرم شده» محمد عاقبتی، «زنی که زیاد می‌دانست» علیرضا اولیایی، «عروسی شغال» آروند دشت‌آرای و «پرفورمنس» زنده یاد آتیلا پسیانی بوده است.

بازیگری که محدودیت مانع او نشد

سال سیاه و تلخ سینما

حسن همتی بازیگر جوان تئاتر، سینما و تلویزیون درگذشت.

این بازیگر که با سریال «یاغی» برای مخاطب آشنا است در اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

حسن همتی متولد دهه شصت در شهرستان اسلام آباد غرب کرمانشاه بود. او تئاتر را از سال ۱۳۹۰ با بازی در نمایش خیابانی آغاز کرد و به‌عنوان بازیگر و مدیر صحنه در تئاتر فعالیت داشت.

«روایت‌های زارا»، «رویای شب تابستان»، «خرسی که می‌خواست خرس بماند» و «ایستاده روی خط استوا» از جمله آثار او در عرصه بازیگری و نمایش‌های «ریما»، «شین» و «زاغ» از تجربه‌های کارگردانی همتی به شمار می‌رود.

پس از پنجاه سال خدمت به عرصه فرهنگ و هنر

سال سیاه و تلخ سینما

آتیلا پسیانی بازیگر مطرح نیم قرن تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران درغربت درگذشت.
آتیلا پسیانی که طی چند هفته برای سفر شخصی به اروپا سفر کرده بود به دلیل عوارض بیماری سرطان مجبور شد در بیمارستانی درکشور فرانسه بستری شود و در همان جا نیز دارفانی را وداع گفت.
آتیلا پسیانی متولد اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۶ و فرزند جمیله شیخی، هنرپیشه معروف ایرانی بود که اخیراً به سرطان مبتلا شده بود.
چندی پیش و همزمان با زادروزش در دهم اردیبهشت ماه به کوشش انجمن صنفی کارگردانان و با همکاری خانه هنرمندان مراسم بزرگداشتی برایش برگزار شد. در این مراسم همه برای سلامتی و بازگشتش به دنیای بازیگری اظهار امیدواری کردند اما متاسفانه وی پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان از دنیا رفت.

بازیگر سریال پرخاطره «همسران»

سال سیاه و تلخ سینما

فردوس کاویانی، بیش از سینما در تلویزیون توانست توانایی‌های بازیگری اش را به نمایش بگذارد و در مجموعه‌های تلویزیونی آن به شهرت برسد.
او با نام اصلی فردوس کاویانی کوثر خیری بازیگری را از سال ۱۳۴۰ و با تئاتر آغاز کرد.
فردوس کاویانی در نقش کمال سریال «همسران» و در دهه پنجم زندگی به اوج شهرت دوران بازیگری‌اش رسید.
او همواره شخصیت‌هایی را بازی می‌کرد که نشانگر دو روی سکه بودند. از یک رو نمایش مهربانی و درآنِ واحد نشان دادن روی دیگر سکه یعنی اخم کردن و جدی بودن را به نمایش می‌گذاشتند.
تمام کسانی که با مقوله بازیگری آشنایی دارند می‌دانند که بازی کردن چنین نقش‌هایی بسیار سخت است و فردوس کاویانی بازیگر چنین نقش‌هایی بود.

از «خنده بازار» تا «بچه محل»

سال سیاه و تلخ سینما

آرش میراحمدی بازیگر تئاتر و تلویزیون درگذشت.

او که بیشتر در نقش‌های طنز بازی می‌کرد پس از یک دوره تحمل بیماری سرطان درگذشت. این خبر را پژمان بازغی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

آرش میراحمدی متولد ۴ تیر ۱۳۵۰ بود.او در سریالهای طنزی چون «خنده بازار»، «محله گل و بلبل» و سریال «بچه محل» بازی کرده بود.

هنرمند دغدغه‌مند انقلاب

سال سیاه و تلخ سینما

«محمد اسدی جوزانی» هنرمند نقاش و طراح متعهد ۱۳ شهریور در ۵۶ سالگی درگذشت.

محمد اسدی جوزانی هنرمند طراح و نقاش انقلابی، متولد ۱۳۴۶ شهر ری و دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه تربیت مدرس است. وی در کارنامه حرفه‌ای خود، پرتره‌های بسیاری را خلق کرده است و اولین تابلوی نقاشی بسیاری از شهدای دفاع مقدس پس از شهادت‌شان، توسط این هنرمند خلق شده است؛ یکی از مهمترین آنها، تابلوی پرتره شهید آوینی است.

فیلمبردار «دایره زنگی»

سال سیاه و تلخ سینما

مرتضی پورصمدی متولد ۱۸ مهر سال ۱۳۳۱ در همدان فارغ‌التحصیل رشته فیلمبرداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما، مدیر فیلمبرداری و از فعالان سینمای مستند و عکاسی مردم نگار ایران، ۱۱ شهریور در ۷۰ سالگی درگذشت. وی از مهمترین فیلمبرداران سینمای ایران بوده و فیلم‌های سینمایی و مستند بسیاری در کارنامه دارد.

وی از جمله فعال‌ترین فیلمبرداران سینمای مستند بود که با مهمترین مستندسازان معاصر همکاری داشته است. زنده‌یاد پورصمدی در روزهای پیش از فوت درحال فیلمبرداری سریال «گناه یک فرشته» بود. وی همچنین در آثاری همچون سریال تلویزیونی «مدار صفر درجه»، فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» و فیلم سینمایی «دایره زنگی» فعالیت داشته است.

سلطان سینما و تلویزیون

سال سیاه و تلخ سینما

اسماعیل سلطانیان بازیگر پیش‌کسوت سینما و تلویزیون نیمه‌شب ۲۳ خردادماه در سن ۶۹ سالگی براثر ایست قلبی درگذشت.
سلطانیان سال ۱۳۳۳ در کرمانشاه متولد شد و فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود.
فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۹ با تئاتر به‌عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان آغاز کرد.
هم‌زمان در سال ۱۳۴۹ در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک کرمانشاه یک دورهٔ ۶ماهه را زیر نظر آتش تقی‌پور گذراند.
فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم شکار شکارچی آغاز کرد. همچنین در طول جنگ نیز چند تئاتر در جبهه‌ها به روی صحنه برد.

شاعر نمایشنامه‌نویس

سال سیاه و تلخ سینما

احمدرضا احمدی در سن ۸۳ سالگی از دنیا رفت.

احمدرضا احمدی سال‌ها بود که از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و بارها در بیمارستان بستری شده بود.

این شاعر که در آغاز ورودش به دنیای شعر مورد حمایت فروغ فرخزاد قرار گرفت، آغازگر سبک موج نو در دهه ۴۰ بود و در حوزه ادبیات کودک نیز فعالیت‌های چشمگیری داشت. احمدی در سال‌های اخیر به نقاشی نیز رو آورده بود.

احمدرضا احمدی متولد ۳۰ اردیبهشت ۱۳۱۹ در کرمان بود. از آثار او در حوزه شعر می‌توان به «دفترهای واپسین»، «دفترهای سالخوردگی»، «هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود» و «روزی برای تو خواهم گفت» و از آثارش در حوزه کودک و نوجوان می‌توان به «دیگر در خانه پسرک هفت صندلی بود»، «دخترک ماهی تنهایی» و «مزرعه گل‌های آفتابگردان» اشاره کرد.

جوان ناکام سینمای ایران

سال سیاه و تلخ سینما

حسام محمودی بازیگر جوان سینما و تلویزیون ۱۲ اردیبهشت‌ماه در سن ۳۷ سالگی بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت. مازیار میری این خبر را در صفحه مجازی خود تایید کرده است.

وی در سال ۱۳۹۷ و به واسطه حضور در مجموعه گرگ و میش همایون اسعدیان به شهرت رسید. همچنین در این دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم «شکار حلزون» محسن جسور حضور پیدا کرد.

فیلم «عطرآلود»، «رمانتیسم عماد و طوبا»، «آستیگمات»، «سد معبر»، «مرگ ماهی»، «امروز»، «حق سکوت»، «مردن به وقت شهریور»، «شب بیرون» و «خسته نباشید!» از دیگر فیلم‌های سینمایی این بازیگر بودند.

کارگردانی که خودکشی را به زندگی ترجیح داد

سال سیاه و تلخ سینما

کیومرث پوراحمد متولد سال ۱۳۲۸ در اصفهان بود که در کارنامه حرفه‌ای خود آثار ماندگاری داشت. او در شهرک ساحلی بندرانزلی درگذشته است. کیومرث پوراحمد کارگردان سینمای ایران چهارشنبه، ۱۶ فرودین ماه از دنیا رفته است.

این فیلم‌ساز متولد نجف آباد استان اصفهان سال گذشته فیلم «پرونده باز است» را ساخت که در جشنواره فجر شرکت داشت..

یکی از آثار ماندگار پوراحمد، اقتباس ادبی از داستان «قصه‌های مجید» هوشنگ مرادی کرمانی است.

«تیغ و ترمه»، «کفشهایم کو؟»، «۵۰ قدم آخر»، «اتوبوس شب»، «شب یلدا»، «نوک برج»، «گل یخ»، «خواهران غریب»، «بخاطر هانیه» و «بی‌بی چلچله» از فیلم‌های سینمایی این کارگردان هستند. او در تلویزیون هم سریال‌های ماندگار «قصه‌های مجید» و «سرنخ» را ساخته بود.

برچسب‌ها:

نظر شما