شناسهٔ خبر: 65732259 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پایان سفر۶ روزه انسیه خزعلی به نیویورک

«انسیه خزعلی» معاون رئیس جمهور اسلامی ایران پس از شرکت در شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل و ۱۹ دیدار دوجانبه، جمعه شب به وقت محلی به سفر ۶ روزه خود به نیویورک (مقر سازمان ملل متحد) پایان داد و عازم جمهوری اسلامی ایران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از سازمان ملل، معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده، علاوه بر سخنرانی در شصت و هشتمین کمیسیون مقام زن سازمان ملل، با رئیس دوره ای کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد که سفیر فیلیپین در سازمان ملل است، دیدار و گفتگو کرد.

خزعلی همچنین با وزرا و روسای هیات های ۱۸ کشور شامل لبنان، سیرالئون، عربستان، فنلاند، قطر، ترکیه ، ارمنستان، ازبکستان، الجزایر، نروژ، مصر، لیبی، کویت، زیمباوه، نیجریه، آفریقای جنوبی، عمان و لهستان دیدار و گفتگو کرد.

معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده همچنین در میزگرد «اقدامات مثبت در راستای تقویت نهادها و افزایش تامین مالی جهت تحقق برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران» و میزگرد تخصصی«توانمندسازی زنان؛ توان افزایی خانواده، توسعه جامعه» با ابتکار جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد.

میزگرد تخصصی«توانمندسازی زنان؛ توان افزایی خانواده، توسعه جامعه» با ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سالن ۵۰۰ نفره شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در نیویورک برگزار و با استقبال چشمگیر شرکت‌کنندگان سراسر دنیا مواجه شد.

خزعلی همچنین در نشست گفتگوهای تعاملی اجلاس شصت و هشتم کمیسیون مقام زن سازمان ملل با عنوان «سیستم های تأمین اجتماعی، دسترسی به خدمات عمومی و زیرساخت پایدار در راستای تحقق برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران» سخنرانی کرد.

معاون رئیس جمهور ایران علاوه بر این سخنرانی ها، نشست مجازی با اساتید، دانشجویان و فعالان اجتماعی ایرانی در آمریکا، نشست هایی با چند سازمان مردم نهاد در آمریکا و نیز دیدار صمیمانه ای با اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و خانواده هایشان داشت.

خزعلی درپایان این سفر ۶ روزه و پیش از ترک تهران در گفتگوی بسیار کوتاهی با خبرنگار ایرنا در سازمان ملل درباره سفرش گفت: الحمدلله در نشست های متعدد چند جانبه و دوجانبه ای که داشتیم، توانستیم دستاوردهای زنان ایران را به اطلاع زنان دیگر کشورها برسانیم و بسیاری از موفقیت ها و پیشرفت های زنان را در مجامع بین المللی مطرح کنیم.

او افزود: همینطور در نشست های دو جانبه مساله خانواده و تعهد به خانواده مورد اتفاق نظر قرار گرفت و بسیاری از کشورها اعلام کردند که به این جنبش بپیوندند و با توجه به بسیاری از توانمند سازی هایی که برای زنان ایران صورت گرفته بود کار مشترکی را بتوانیم با این کشورها داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور ایران ادامه داد: «همچنین نشست هایی را با انجمن ها و جمعیت های فعال آمریکایی داشتیم و درد دل ها و مشکلاتی که آنها در زمینه زن و خانواده مطرح می کردند، حقیقتا ما هم به آن رسیده بودیم.»

خزعلی ابراز امیدواری کرد: «ان شاء الله زمینه هایی فراهم کنیم که با نزدیکتر شدن دیدگاهها و رویکردها بتوانیم حل مشکلات زنان را با تعامل و هم افزایی بیشتر داشته باشیم.»

او در عین حال تصریح کرد: «اگرچه محور اصلی که در این نشست ها مطرح بود، مردم، زنان و کودکان غزه بود و گرسنگی، فشار و قتل و رنجی است که چندین ماه است با آن درگیر هستند. امیدواریم، حرکات هایی که صورت می گیرد و محکومیت ها در نهایت منجر به یک تصمیم عملی برای پایان دادن به رنج آنها بشود.»

معاون رئیس جمهور اسلامی ایران ایران در امور زنان و خانواده صبح یکشنبه به وقت محلی در صدر هیاتی رسمی برای شرکت در این نشست به نیویورک سفر کرد. شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی برابر با ۱۱ مارس ۲۰۲۴ (۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲) با حضور ۱۰۱ هیات عالیرتبه از جمله هیات جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرد.

نشست شصت و هشتم کمیسیون مقام زن سازمان ملل با موضوع اصلی «پرداختن به فقر و تقویت نهادها و تأمین مالی برای همه زنان و دختران» آغاز به کار کرده است. امسال ۱۰۱ هیات عالی‌رتبه از سراسر جهان در این نشست به بحث و تبادل نظر و گفت‌وگو پیرامون موضوعات اولویت‌دار زنان پرداختند.

در جهان امروز ۱۰.۳ درصد از زنان در فقر شدید زندگی می کنند و فقیرتر از مردان هستند. سازمان ملل متحد پیش بینی می کند برای پایان دادن به این فقر تا انتهای دهه پیش رو، پیشرفتی ۲۶ برابر سریعتر به سمت پایان دادن به فقر لازم است.

همچنین داده های ۴۸ اقتصاد در حال توسعه نشان می دهد که برای دستیابی به توانمندسازی زنان و پایان دادن به فقر و گرسنگی بیش از ۱۰۰ میلیون دختر و زن در جهان، به سرمایه ای بالغ بر ۳۶۰ میلیارد دلار اضافی در سال نیاز است.

دستور رسمی نشست شصت و هشتم کیمسیون مقام زن سازمان ملل در حالی به فقر و محرومیت زدایی توجه دارد که جامعه جهانی، امروز شاهد رخدادهایی تاسف باری از گرسنگی کودکان و فقیرتر شدن لحظه به لحظه زنان در فلسطین به دلیل جنگ اسرائیل است.

نظر شما