شناسهٔ خبر: 65727436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رییس پیشین ام‌آی۶: انگلیس در جنگ خاکستری با روسیه است/ سابقه امنیتی آلمان بسیار بد است

رییس پیشین سازمان اطلاعات مخفی انگلیس در گفت‌وگویی درباره تنش‌ها در روابط انگلیس با روسیه هشدار داده و انتقادی را درباره عملکرد امنیتی دولت آلمان مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین «ریچارد دیرلاو» رییس پیشین سازمان اطلاعات مخی انگلیس(ام‌آی۶) در گفت‌وگویی که روز جمعه منتشر شده، گفت که وضعیت انگلیس در قبال روسیه، جایی میان صلح و جنگ مستقیم یا «جنگ خاکستری» است، اگرچه شهروندان انگلیس ممکن متوجه آن نشده باشند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که دیرلاو به نشریه آمریکایی پالتیکو گفت: اگر اینجا در انگلیس جلوی کسی را بگیرید و بپرسید که آیا به نظر آن‌ها انگلیس در یک جنگ به سر می‌برد، طوری به شما نگاه خواهند کرد که انگار دیوانه‌اید. اما واقعیت این است که ما در جنگ هستیم، جنگی خاکستری با روسیه و من سعی می‌کنم این موضوع را به افراد یادآوری کنم.

به نقل از ایسنا رییس پیشین ام‌آی۶ به وجود تناقض میان درخواست سیاستمداران انگلیس برای ایجاد بازدارندگی در قبال خطر و نبود اقدامات موثر برای ارتفای امنیت انگلیس اشاره کرد.
او می‌گوید، هزینه‌های دفاعی کشورش باید به جای ۲ درصد فعلی از تولید ناخالص داخلی حداقل به میزان ۲.۵ درصد به منظور رسیدگی به تهدیدات ناشی از روسیه و چین برسد.
او افزود: ما نیاز مبرمی به ساختن کشتی‌های بیشتر داریم. همچنین به نیروی دریایی وسیع‌تر و نظامیان بیشتر نیاز داریم.

اظهارات رییس پیشین سازمان اطلاعات مخفی انگلیس در این باره، در حالی مطرح می‌شود که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه بارها گفته است که مسکو قصد حمله به کشورهای ناتو را ندارد.

کاخ کرملین تاکید کرده است که روسیه کشوری را تهدید نمی‌کند اما خطرات بالقوه علیه منافع خود را نیز نادیده نمی‌گیرد.

دیرلاور که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ رییس این سازمان اطلاعاتی انگلیس بود، همچنین در این گفت‌وگو همچنین مطرح کرد که سابقه امنیتی آلمان "بسیار بد" و "تعجب‌آور" بوده است.
او با اشاره به استراق سمع روسیه از یک کنفرانس ویدیویی میان فرمانده نیروی هوایی آلمان و سه نیروی تحت امر خود درباره احتمال عرضه موشک‌های دوبرد "تاروس" به اوکراین و حمله به پل کریمه، گفت که مقامات آلمان هیچ گاه مسائل امنیتی را جدی نمی‌گیرند.

او همچنین با اشاره به "آنگلا مرکل" صدراعضم پیشین آلمان گفت: آنگلا مرکل، آشکارا بی‌فکر بود؛ آلمان را با یک گوشی همراه اداره می‌کرد. پس مطمئنا، روس‌ها به او گوش می‌کردند و شاید هنوز هم همین کار را می‌کنند.

دیرلاو گفت که در مدت ریاستش، بسیار درباره مسائلی که با سرویس جاسوسی آلمان به اشتراک می‌گذاشت سختگیری می‌کرد اما از نظر او، با توجه به نقش آلمان در حمایت غرب از اوکراین، ممکن است پنهان کردن اطلاعات از آلمان برای رییس فعلی ام‌آی‌۶ دشوار باشد.

311311

نظر شما