شناسهٔ خبر: 65701881 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

رییس سازمان امور دانشجویان: ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی تا ۵ سال ...

اقتصاد ایران: رییس سازمان امور دانشجویان در دیدار با سفیر جمهوری اندونزی در ایران گفت: تا ۵ سال دیگر، ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی برای تحصیل در دانشگاه های ایرانی جذب خواهند شد.

صاحب‌خبر -
- اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از سازمان امور دانشجویان، هاشم داداش پور رییس سازمان امور دانشجویان با «رونی پراستیو یولیانتورو» سفیر جمهوری اندونزی در ایران به‌ اتفاق هیات همراه در محل سازمان امور دانشجویان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار داداش پور گفت: برای ما بسی مایه خرسندی است که فرصت دیدار با دوستان کشور اندونزی که در واقع برادر مسلمان ما هستند شکل گرفت و ما هر زمان در هر نقطه از جهان، مسلمانی را می بینیم با خوشحالی با او هم صدا می‌شویم و امیدواریم روزی کشورهای اسلامی با وحدت و همدلی و هم افزایی، سرآمد در تمامی عرصه‌ها گردند.

رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه از طریق تعاملات دوجانبه، ارتباطات افزایش می یابد؛ اظهار کرد: بورسیه‌های تحصیلی سبب تقویت مناسبات میان دو کشور می‌شود؛ زیرا به هر میزان دانشجویان اندونزیایی در کشور ایران و دانشجویان ایرانی در کشور اندونزی به تحصیل بپردازند روابط میان دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و غیره رشد خواهد یافت.

معاون وزیر علوم ادامه داد: همکاری‌های علمی و دانشگاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، در این خصوص ما می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم تا دانشجویان کشور اندونزی در صورت دارا بودن شرایط، براساس علاقه در رشته‌های مختلف در کشور ایران به تحصیل بپردازند.

داداش پور با بیان اینکه به تناسب تعداد بورسی که کشور اندونزی به دانشجویان ایرانی اختصاص می‌دهد به همان میزان دولت ایران برای دانشجویان اندونزیایی بورس تحصیلی در نظر خواهد گرفت؛ تصریح کرد: این بورس تحصیلی در کلیه رشته‌های دانشگاهی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قابل ارائه خواهد بود.

وی با بیان اینکه ترویج زبان فارسی برای ما بسیار اهمیت دارد؛ تصریح کرد: بورس تحصیلی در تمام مقاطع تحصیلات تکمیلی و در همه رشته‌ها به ویژه زبان فارسی، ایران شناسی، مطالعات ایران، فلسفه، هنر ایرانی ارائه خواهد شد و دانشجویان اندونزیایی می‌توانند در کلیه رشته‌های مورد علاقه خود در دانشگاه های ایران به تحصیل بپردازند.

 داداش‌پور با اشاره به اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه که از سال 1403 آغاز خواهد شد و تا 5 سال دیگر یعنی سال 1407 ادامه دارد، 320 هزار دانشجویی خارجی برای تحصیل در دانشگاه های ایرانی جذب خواهند شد؛ گفت: یکی از کشورهای هدف ما برای جذب دانشجوی بین‌المللی، کشور اندونزی است زیرا تمایل داریم در دو حوزه کشورهای همجوار و کشورهای مسلمان بتوانیم دانشجوی بیشتری را جذب کنیم و خوشحال خواهیم شد که تعدادی قابل توجهی از این دانشجویان از کشور اندونزی باشند.

رییس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: کشور ایران خوشبختانه در حوزه علمی جزء 15 کشور برتر جهان است. بنابراین ظرفیت و دانشگاه‌های بسیار خوبی در کشور ایران وجود دارد که کشور های دیگر می‌توانند در جهت افزیش تعاملات دو طرفه از آن بهرمند شوند.

معاون وزیر علوم خاطر نشان ساخت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که می توان در جهت افزایش تعاملات علمی میان دو کشور داشت، برگزاری دوره‌های مشترک علمی میان دانشگاه‌ها است به طوری که دانشجو دو سال تحصیلی از مقطع لیسانس خود را در کشور اندونزی و دو سال بعدی را در کشور ایران و یا بالعکس بگذراند.

داداش‌پور در پایان تصریح کرد: در حقیقت مهم‌ترین رکن معرفی کشورها به یکدیگر، نیروی انسانی است، در همین راستا دانشجویان به عنوان سرآمدان و پیشقراولان هر جامعه ای، می توانند انتقال دهند و معرفی‌ کننده ظرفیت های کشور خود و کشوری که در آن به تحصیل می پردازند باشند و این موضوع خود سبب شناخت بیشتر و افزایش تعاملات کشورها خواهد شد.

در ادامه این دیدار «رونی پراستیو یولیانتورو» سفیر جمهوری اندونزی در ایران ضمن ابراز خرسندی از این گفتگو بیان کرد: در حال حاظر 250 دانشجوی اندونزیایی در ایران مشغول به تحصیل هستند که عمدتا در شهرهای تهران، قم، مشهد و در رشته‌های علوم اجتماعی، پزشکی، فنی و مهندسی به تحصیل می‌پردازند.

وی ادامه داد: دولت مالزی بورس تحصیلی دارماسیسوا را برای سال تحصیلی 2025-2024 فعال کرده است که از تاریخ 17 فوریه 2024 تا 7 آوریل 2024 فراخوان آن در دسترس متقاضیان است.

سفیر جمهوری اندونزی تصریح کرد: بورس تحصیلی دارماسیسوا یک بورس تحصیلی یک ساله بدون مدرک است که در حوزه زبان، فرهنگ و هنر اندونزی اعطا می‌گردد.

وی در پایان ابراز خرسندی کرد که با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه علمی در تعامل است و اعلام داشت این تعاملات گسترش می‌یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما