شناسهٔ خبر: 65673927 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آشنایی با حقیقت ماه مبارک رمضان  

سحر نخعی

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی گفت: تقوا، خودنگهداری و تسلط و کنترل خویشتن از حکمت‌ها و فلسفه‌های اصلی  روزه محسوب می‌شود، لذا نباید روزه‌داری به سبکی باشد که در افطار و سحر و در طول شب باعث پرخوری شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ماه مبارک رمضان برای تمرین سبک زندگی صحیح است، گفت: رمضان و روزه، خودداری است برای خودنگهداری یعنی روزه‌دار در طول روز تلاش می‌کند از چیزهایی پرهیز کند تا قوه و توان خودنگهداری را تقویت و بر خود مسلط شود تا بتواند خودش را مدیریت و کنترل کند که این مهمترین فلسفه روزه است.

وی با بیان اینکه سبک زندگی صحیح یعنی پیگیری و انجام چیزی که خداوند برای ما خواسته است، بیان کرد: درست زندگی کردن باعث رشد و کمال انسان می‌شود و لذا تمرین سبک زندگی صحیح اسلامی راهی برای رسیدن به کمال است. 

استاد حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عادت به سحرخیزی یکی از تحولاتی است که در ماه رمضان تمرین می‌کنیم، تصریح کرد: آنچه که ثابت شده، زود خوابیدن در شب و زود غذا خوردن، سبک زندگی انبیا و اولیا بوده است که این سبک مختص به ماه رمضان نیست بلکه تمرینی است برای باقی ایام که در شخصیت انسان جای می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از دیگر برکات ماه رمضان انس با قرآن است و بهترین معلم اخلاق بوده و بسیاری از معضلات و مشکلات با تلاوت قرآن حل خواهد شد، تصریح کرد: والدین باید تلاش کنند که فرزندان را با حقیقت روزه آشنا کرده و سبک زندگی ماه رمضان را سرلوحه کار خود قرار دهند تا بتوانند فرزندی با آداب اسلامی تربیت کنند.

حجت‌الاسلام دلدار با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان با توجه به اینکه انسان از خیلی از لذت‌ها می‌گذرد و کمتر به تن پروری می‌پردازد و روح انسان لطیف‌تر و زمینه پذیرش حق در افراد فراهم‌تر می‌شود، بیان کرد: اگر موعظه‌ای نسبت به انسان صورت گیرد زمینه تاثیرگذاری آن فراهم است و جلسات متعددی (قرآن، تدبر در قرآن و تفسیر و تبیین) که برگزار می‌شود زمینه امر به معروف عمومی را فراهم آورده و فرصتی برای تعمیق معارف به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم این ماه را به نزول قرآن معرفی کرده  که حکایت از جایگاه قرآن و اهمیت توجه به قرآن در این ماه دارد و لذا آن را بهار قرآن نامیده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما