شناسهٔ خبر: 65664691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پنجمین «دکه» اهالی رسانه فارس برگزار شد؛

اگر زبان خیانت کرد، کار انسانیت تمام است

پنجمین «دکه» اهالی رسانه فارس برگزار شد؛ پنجمین رویداد «دکه» با موضوع پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در رسانه با تجلیل از پیشکسوت، اسماعیل عسلی، تجربه نگاری اصحاب رسانه و گفتگوی صنفی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، استاد تمام ادبیات فارسی دانشگاه شیراز امروز دوشنبه 21 اسفند در این مراسم گفت: اگر دیگری تنها چند متر به اشتباه وارد خاک یا آب‌های سرزمینی ایران شود، سر و صدای بسیاری بلند می‌شود و باید هم اینگونه باشد، چرا که جنگ و اشغال زشت‌ترین کارها است، اما اکنون زبان فارسی به عنوان هویت و فرهنگ کشور در معرض آسیب است.

محمدیوسف نیری افزود: زبان فارسی امروز از ۲ ناحیه بازار و فضای مجازی در تهاجمی بیش از تهاجم مغول است و کاری که فضای مجازی بازبان کرده اشغال نامرئی ایران است.

وی بیان کرد: اکنون از این ناحیه، کشور اشغال شده و معتقدم که زبان فارسی هنوز متولی روشنی ندارد؛ باید بیدار شویم. این استاد ادبیات فارسی گفت: زبان هویت یک قوم است و اگر زبان تضعیف شود، اعتقادات و دین نیز همراه آن تضعیف می‌شود.

نیری اضافه کرد: زبان بار سنگینی از تجربه، معارف، طنز و دیگر شاخصه‌های فرهنگی را در خود دارد و ما امروز به این امر بی‌اعتنا هستیم.

استاد دانشگاه شیراز با انتقاد از نامگذاری شرکت‌ها، مغازه‌ها و مراکز فروش با زبان‌های غیر فارسی و بدتر از آن نگارش فارسی اسامی غیر فارسی، گفت: مگر نام‌های فارسی هم معنی، چه ایرادی دارند که با اینگونه نامگذاری‌ها به زبان فارسی آسیب می‌رسانیم.

وی نامگذاری فرزندان را از دیگر تهدیدهای زبان فارسی دانست و گفت: برخی مردم معادل‌هایی از زبان‌های خارجی مانند اسپانیولی و انگلیسی را برای نام فرزندان خود انتخاب می‌کنند در حالی که معادل فارسی آن زیبا است، هرچند هم نام بودن با اهل بیت (ع) موجب افتخار است اما در میان نام‌های ایرانی نیز مردمان قشقایی در بسیاری از موارد نام‌های موجود در شاهنامه رابر فرزندان خود می‌گذارند که بسیار شایسته است.

نیری گفت: همگان در نام‌گزینی برای فرزند خود آزادند اما حق ندارند به فرهنگ ایران عزیز تجاوز کنند و برخی نامگذاری‌ها به زبان و فرهنگ ایران آسیب می‌زند.

این استاد ادبیات فارسی گفت: امروز بسیاری از جوانان و نوجوانان در خلاء فرهنگی قرار دارند، نحوه رفتار آنها با والدین، معلم و استاد، کردار و سخن‌گفتن آنها نه ایرانی است، نه اسلامی و نه فرنگی و در بی‌فرهنگی مطلق قرار دارند که این بد است؛ باید جنبه‌های مثبت فرهنگ دیگر کشورهای متمدن را گرفت اما آن را با فرهنگ و هویت غنی ایران جمع کرد.

وی اضافه کرد: فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیته ای تشکیل دهد و برای این گروه‌های سنی نقاشی‌های زیبا و آثار هنری ارشمند درباره زبان فارسی تولید و ارائه شود.

نیری گفت: باید از همان کلاس اول به کودکان عرفان زبان در قالب هنرهای مختلف آموخته شود.

استاد ادبیات دانشگاه شیراز با بیان اینکه فرهنگ ما عالی‌ترین معارف و میراث گسترده فرهنگی را باخود دارد، اظهار کرد: زبان فارسی ظرفیت عظیمی دارد و دارای قدرت ایجاد و خلق است.

این استاد ادبیات فارسی با بیان نمونه‌های از عرفان زبان و اثرگذاری آن، گفت: تمام خیانت‌هایی که در طول تاریخ رخ داده ناشی از خیانت زبان است و اگر زبان خیانت کرد، انسانیت پایان می‌یابد.

نیری افزود: امروز شاهد جنایت صهیونیسم در کشتار مردم غزه و تیراندازی به کسانی هستیم که برای دست‌یافتن به نان تلاش می‌کنند؛ این اتفاق با خیانت زبان رخ می‌دهد چرا که به می‌گویند از خودمان دفاع می‌کنیم.

سعدی معیار سلامت زبان فارسی است

استاد ادبیات دانشگاه شیراز اظهار کرد: زبان سعدی شیرازی، ملاک زیبایی، درستی، جمال و جلال و سلامت زبان فارسی است و شیراز نیز در حفاظت از آن وظیفه سترگی دارد.

وی ادامه داد: امروز، نویسنده‌ای که بتواند روان بنویسد و در ضمن استواری نوشته را حفظ کند و به دام رکاکت نیفتد، هنر بالایی دارد.

در ادامه برنامه دکه که به صورت دوره‌ای با هدف گفت‌وگوی صنفی و تجربه‌نگاری اصحاب رسانه این این استان برگزار می‌شود، از اسماعیل عسلی پیشکسوت رسانه‌ای فارس قدردانی و تجلیل شد.

این پیشکسوت رسانه ای فارس از روزنامه عصر مردم، گفت: کار رسانه‌ای را با تهیه روزنامه دیواری روزنه از دوره دبیرستان آغاز کردم و به صورت حرفه‌ای، سال ۶۱ وارد صدا و سیما شدم و ۳۲ ترانه من نیز اجرا شد که شیراز من از همه مشهورتر است.

عسلی ادامه داد: فعالیت در عرصه خبر را پس از پذیرش سرپرستی کیهان استان مرکزی در سال ۶۹ آغاز کردم و سال ۷۵ به روزنامه عصر مردم پیوستم.

وی درباره یادداشت‌ها و سرمقاله‌هایی که نوشته و هنوز هم تداوم دارد، گفت: با اینکه اعتماد به نفس لازم را برای نوشتن نداشته‌ام، اما رویدادها من را همراه خود برده و در زمان‌های مختلف دیده‌ام که باید این سخنان را گفت؛ البته هرگاه دچار خطا و اشتباه شده‌ام نیز آن را پذیرفته‌ام.

این پیشکسوت رسانه‌ای فارس اضافه کرد: در همه این سالها، همانقدر که نوشته‌ام، آموخته‌ام و با همه دشواریهای روزنامه‌نگاری اما از آن لذت می‌برم.

این برنامه را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در سالن غزل تالار حافظ برگزار کرد و در پایان از خبرنگاران خانم کاتب صدا و سیما و آقای محجوبی خبرگزاری ایسنا به عنوان خبرنگاران فعال در حوزه تولید و پوشش اخبار حوزه فرهنگ و مهدی آماده به عنوان روزنامه تماشا و فعال تکریم به عمل آورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما