شناسهٔ خبر: 65659737 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد

ایجاد جنگل‌های دست کاشت برای حفاظت از آبادی‌ها در برابر گرد و غبار

جنگل‌های دست کاشت برای حفاظت از آبادی‌ها در برابر گرد و غباردرخلیل ابادایجاد شد.

صاحب‌خبر -

 ایجاد جنگل‌های دست کاشت برای حفاظت از آبادی‌ها در برابر گرد و غبار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آبادگفت:  حفاظت و مراقبت از منابع طبیعی، طبق اصل ۵۰ قانون اساسی وظیفه‌ای همگانی است و همه باید نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کنند.

حمید ترابی افزود:طبق اصل ۴۵ قانون اساسی و قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع مصوب سال ۱۳۴۱ وظیفه حفظ، احیا، اصلاح و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی بر عهده سازمان منابع طبیعی است.

ترابی با بیان اینکه یگان حفاظت منابع طبیعی این اداره وظیفه گشت و مراقبت از عرصه‌های ملی و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی را بر عهده دارد، گفت: بازدید از اراضی ملی، مراتع، معادن، تاغ‌زار‌ها و پیشگیری از تخریب و برآورد خسارت و تهیه صورت مجلس تخریب از وظایف یگان حفاظت است.

وی وظیفه همکاران خود در بخش ممیزی را تثبیت مالکیت دولت و سنددار کردن اراضی ملی دانست و افزود: کاداستر یا اخذ سند تک‌برگی برای اراضی ملی در سطح ۹۸ هزار هکتار انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد در ادامه با بیان این‌که واگذاری اراضی ملی در غالب طرح‌هایی است که توسط جهاد کشاورزی به ما معرفی می‌شوند،گفت: در راستای اجرای عملیات آبخیزداری و کنترل سیل و رسوب در حوزه‌های آبخیز شهرستان، تاکنون تعداد ۲۳ بند خاکی، ۵ بند سنگی ملاتی، ۱۵ بند گابیونی یا توره سنگی اجرا شده است که این سازه‌ها سالانه حدود یک‌میلیون مترمکعب از سیلاب را کنترل و به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌کند.

ترابی افزود: یکی از وظایف ما در بخش مرتع، شناسایی مرتع‌داران ذیحق و سامانه چرای دام و صدور مجوز پروانه چرای هر روستا برای این عزیزان است که اتمام ممیزی مراتع ۲۲ سامانه مرتعی در سطح شهرستان انجام و در سامانه چرای دام مرتع‌داران و صدور پروانه چرای دام برای مرتع‌داران شهرستان مشخص شده است.

وی سطح مراتع شهرستان را ۱۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: برای رفع تداخل بین اراضی کشاورزی و ملی در سطح ۳۵ پلاک ملی مساحت ۱۱۰۰ هکتار رفع تداخل شده است.

 

نظر شما