شناسهٔ خبر: 65647431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کاسبی با خون

جنگ غزه و خونریزی بی‌سابقه‌ای که از ۷ اکتبر، یعنی ۵‌ماه پیش در یکی از متراکم‌ترین مناطق زمین رخ داد، نتیجه اصلی خود را در بازار‌های سهام آمریکا نشان داد.

صاحب‌خبر -

از زمان آغاز جنگ غزه ، ارزش سهام بسیاری از شرکت‌های اسلحه‌سازی بزرگ آمریکا با رشد قابل توجه همراه بوده و به‌نظر می‌رسد خونریزی بیش از ۳۰هزار نفری رژیم صهیونیستی در باریکه غزه برای صد‌ها شرکت آمریکایی و غربی آب و نان داشته است. 

رشد ارزش سهام سلاح‌سازان آمریکایی

رشد سهام شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا همزمان با آغاز جنگ غزه، بزرگ‌ترین نشانه سود‌های مالی سرشار آمریکایی‌ها در نتیجه جنگ غزه است. آمار ذیل رشد سهام شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی آمریکا را در ۲‌ماه اول نشان می‌دهد، اما با سپری شدن ۵‌ماه از جنگ نرخ این سود‌ها احتمالا چندبرابر شده است:

رشد ۸.۶ درصدی سهام ابرشرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین: این شرکت به عنوان سازنده هواپیما‌های F-۳۵ و F-۱۶ آمریکا در کمتر از ۲ماه از آغاز جنگ غزه، ۸.۶ درصد به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار در بازار سهام نیویورک کسب سود کرد.

رشد ۴.۷ درصدی سهام شرکت ریتون: این شرکت سیستم‌های رادار و موشکی از جمله موشک‌های گنبد آهنین را تولید می‌کند و در ۵۰ روز نخست جنگ غزه شاهد افزایش ۴.۷ درصدی سهام خود به ارزش ۱۰۶ میلیارد دلار بود.

رشد ۸.۱درصدی نورثروپ گرومن: این شرکت تولید تخصصی سیستم‌های هوایی و رادار را برعهده دارد و در کمتر از ۲‌ماه اولیه جنگ با افزایش ۸.۱درصدی سهام خود به ارزش کل ۷۱میلیارد دلار مواجه شد.

صادرات محرمانه

گزارش «کمیته خدمات دوستان آمریکا» که یک نهاد غیردولتی منتقد کاخ سفید است، حکایت از آن دارد که دولت بایدن پس از طوفان‌الاقصی تسلیحات موردنیاز اسرائیل را محرمانه به‌دست تل‌آویو رسانده تا از بررسی‌های کنگره و نظارت افکارعمومی در امان باشد. این گزارش می‌گوید اندک زمانی پس از آغاز جنگ در ۷اکتبر، آمریکا این کمک‌های محرمانه را به‌دست اسرائیل رسانده است؛ ۱۰هزار تن سلاح در ۲۴۴ هواپیمای باری و ۲۰کشتی آمریکایی به مقصد اسرائیل. این کمک‌ها علاوه بر ۳.۸میلیارد دلار وجه نقدی است که واشنگتن سالانه به ارتش اسرائیل می‌دهد و اسرائیل موظف است از این پول برای خرید تسلیحات در آمریکا استفاده کند.

کدام سلاح از کدام شرکت؟

در فهرست ذیل نام شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا که با صادرات سلاح به اسرائیل در اشغال و جنایت جنگی غزه شریک بودند را مورد بررسی قرار داده‌ایم و تلاش کردیم تا نشان دهیم که هرکدام از شرکت‌های اسلحه‌سازی کدام تسلیحات یا تجهیزات نظامی مورد نیاز ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه را تامین کرده‌اند:

شرکت‌های اسلحه‌سازی‌ آمریکا

 

نظر شما