شناسهٔ خبر: 65639828 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

سینمار بزرگداشت پروین اعتصامی در حیدرآباد پاکستان برگزار شد

اقتصاد ایران: سمینار بزرگداشت پروین اعتصامی، بزرگ بانوی شعر و ادب پارسی در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد پاکستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -
- اخبار فرهنگی -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته سمینار بزرگداشت پروین اعتصامی، بزرگ بانوی شاعر و ادب پارسی در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد پاکستان  با حضور رضا پارسا، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ج.ا.ایران و ادیبان، شاعران و نویسندگان برجسته حیدرآباد برگزار شد.

در این سمینار چندین نفر از مهمانان حاضر در مراسم درباره پروین اعتصامی، نقش، جایگاه و تأثیرگذاری وی در شعر و ادب فارسی سخن کردند و همچنین در این مراسم از کتاب "حافظ شیرازی، شاعر همه زمان ها" که توسط نویسنده معروف این منطقه، یوسف سندی و با حمایت خانه فرهنگ به زیور طبع آراسته شده است ، رونمایی شد.

در ابتدای مراسم استاد سلیم چنا، نویسنده؛ مقاله خود را ارائه داد.

وی با مروری گذرا به مراحل زندگانی شاعره بزرگ ایران، وی را شاعری جسور، شجاع و حساس خواند که با وجود این که  عمر طولانی نداشت، توانست بیش از 6000 بیت بسراید.

همچنین نویسنده جوان، احسان بلوچ لغاری نیز با پرداختن به اهمیت شعر پروین اعتصامی بر این نکته تأکید کرد که  نام پروین نام بسیار بزرگی در میان شاعران زن فارسی زبان است. وی چاپ بیش از  ده میلیون نسخه از دیوان او در زبان فارسی را نشانه استقبال مردم و محافل ادبی از شعر وی دانست.

سجاد حسین نظامانی از ادیبان دوستدار زبان و ادبیات فارسی به عنوان سومین سخنران مقاله خود را ارائه داد. وی گفت که اگرچه پروین اعتصامی شاعر اوایل قرن نوزدهم است ولی شعر او رنگ  طبیعی دارد و تأثیر زیادی بر ادبیات کشورهای همجوار فارسی زبان گذاشته است.

پروین اعتصامی , کشور پاکستان , رایزن فرهنگی , زبان فارسی , آموزش زبان فارسی ,

وی با اشاره به  مقدمه ملک الشعراء بهار بر دیوان پروین، مواردی را از نکات استاد بهار درباره بدیع بودن سبک شعری پروین برشمرد. وی همچنین به زبان فارسی شعر معروف لطف خدای و شعر سنگ مزار پروین اعتصامی را خواند و به زبان سندی برای حضار ترجمه کرد.

سخنران بعدی نویسنده و رمان نویس حیدرآباد، منیر حسین چاندیو بود. وی با توجه به کتاب تازه تألیف یوسف سندی به نام  "حافظ شیرازی، شاعر همه زمان ها" گفت: شعر حافظ شیرازی سرود عشق و شور است. وی افکار و احساسات حافظ را مناسب شعر روزگار ما دانست و گفت که یوسف سندی با نگارش کتابی درباره حافظ شیرازی کار مهمی انجام داده است.

در ادامه مراسم دکتر اشرف سمون، استاد دانشگاه سند نیز چند جمله ای درباره موضوع سمینار صحبت کرد و گفت: حافظ شیرازی و پروین اعتصامی از شاعران معروف ادبیات فارسی هستند و شعر پروین ادامه شعر خوب و ارزنده  فارسی  است.

یوسف سندی هم به عنوان آخرین سخنران گفت: من همیشه تحت تأثیر ادبیات فارسی بوده ام و تمام تلاش خود را کرده ام تا ادبیات فارسی را به زبان سندی معرفی کنم.

در پایان رضا پارسا وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ج.ا.ایران در حیدرآباد از سخنرانان و مخاطبان که در این مراسم شرکت کردند تشکر کرد و گفت که برگزاری نشست ها و همایش‌های فرهنگی و ادبی محور فعالیت‌های خانه فرهنگ است و در سال جاری نشست‌هایی درباره سعدی، محتشم کاشانی، حافظ و سید ثابت علی شاه کربلائی داشته ایم و تلاش کرده و می‌کنیم تا مردم این دیار بیش از پیش با فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین آشنا شوند.

وی افزود: سال گذشته در چنین روزهایی ما نشستی به مناسبت بزرگداشت نظامی، شاعر پارسی گوی ایرانی، برگزار کردیم و مناسب دیدیم امسال درباره پروین اعتصامی، این برنامه را داشته باشیم که به لطف خدا با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

پارسا همچنین به کتاب تازه یوسف سندی درباره حافظ اشاره کرد و گفت: یوسف سندی تا کنون چندین کتاب درباره فرهنگ و ادبیات ایران نگاشته و من از طرف دولت و ملت ایران از تلاش های خستگی ناپذیر وی تشکر می­‌کنم و امیدوارم همچنان شاهد قلم فرسایی وی برای آشنایی مردم این منطقه با فرهنگ و ادب ایرانی باشیم.

در پایان، مراسم رونمایی از کتاب "حافظ شیرازی، شاعر همه زمان ها" برگزار گردید. در این کتاب مقالاتی از اساتید ایرانی چون عبدالحسین زرین کوب، بدیع الله دبیری نژاد و بهاء الدین خرمشاهی در کنار مقالاتی از اساتید و نویسندگان برجسته ایالت سند درباره حافظ شیرازی به زبان سندی آورده شده است.

همچنین در این مراسم کلیپ هایی با زیرنویس اردو درباره زندگی و شعر پروین اعتصامی برای حضار به نمایش درآمد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما