شناسهٔ خبر: 65608523 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

کارشناسان هفته آینده بازار سهام را پیش‌بینی کردند

بورس در مدار تعادل

دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری : معاملات هفته گذشته بازار سهام در حالی پیگیری شد که نماگر‌های اصلی بازار هفته متفاوتی را برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به نمایش گذاشتند. شاخص کل بورس تهران که در ماه‌های گذشته زیر سایه اخبار ضدونقیض و شوک‌های مثبت و منفی گوناگون به سطوح ۲میلیون و ۵۰هزار واحدی سقوط کرده بود، حال در روزهای پایانی دوازدهمین ماه سال تلاش دوباره‌ای برای فتح سطوح مقاومتی پیش رو از خود نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

شاخص کــل بورس تهران در هفتــه گذشته، رشد ۵.۴درصدی را ثبت کرد و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه در قله ۲میلیون و ۱۶۵هزار واحدی ایستاد. این در حالی است که دماسنج اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۹اسفند‌ماه ۰.۷۸درصد افت هفتگی را به ثبت رسانده بود. نماگر هموزن نیز که سنجه قابل‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با رشد هفتگی سایر نماگرهای اصلی بازار سهام با رشد ۳.۴۳درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته اخیر در سطح ۷۳۸هزار و ۶۴۱واحدی قرار گرفت. این نماگر نسبت به دو هفته گذشته ۵.۱۹درصد پیشروی داشته است. شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، هفته اخیر حدود ۲.۸۲درصد سبزپوش بود و نسبت به دو هفته اخیر رشد ۴.۱۸درصدی داشته است و درنهایت در ارتفاع ۲۵هزار و ۱۴۴واحدی کار خود را به اتمام رساند.

هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار ۴هزار و ۹۴۲میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به‌علاوه، در هفته اخیر حدود یک‌هزار و ۱۱۱میلیارد تومان سرمایه به بازار وارد شده است. بازار در حالی به روزهای پایانی اسفندماه نزدیک می‌شود که ماه‌های آشفته و درهم‌وبرهمی را پشت‌سر گذاشته است. در روزهای گذشته شاهد رونق نسبی در سطح نمادهای مختلف بازار و صندوق‌های اهرمی بودیم و ارزش معاملات نیز رشد مطلوبی را تجربه کرد. با فروکش کردن رشد بازار در روزهای پایانی هفته گذشته، به نظر می‌رسد از هیجان رشد بازار سرمایه کاسته شود و ثبات نسبی در بازار حکمفرما شود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود روند متعادلی تا انتهای سال در بازار شکل بگیرد و شدت هیجان رشد بازار تا حدودی فروکش کند.

 بازار از دریچه نگاه کارشناسان

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه، روند این روزهای بازار را بدین صورت تشریح کرد: هفته گذشته هفته متفاوتی برای بازار سرمایه بود. به دلیل همبستگی که میان نرخ ارز و بازار سرمایه وجود دارد، افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر موجی مثبت را در بازار سرمایه به وجود آورد. از طرفی عواملی مانند افزایش نسبی انتظارات تورمی در کنار عدم رشد قیمتی سهام شرکت‌ها در چند ماه گذشته و ارزندگی بالای سهام نسبت به سایر دارایی‌های مالی دست به دست هم دادند تا در هفته گذشته تقاضای نسبی در بازار سرمایه شکل بگیرد و شاهد افزایش مطلوب ارزش معاملات نسبت به هفته‌های گذشته و سبزپوشی تابلوی معاملاتی بودیم. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار در شرایط کنونی چشم‌‌انتظار مخابره شدن اخبار مثبت است و اخباری مانند تجدیدارزیابی دارایی صنایع که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، همچنین تسریع و کاهش زمان تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، از سوی دیگر می‌تواند در میان‌مدت تاثیر مثبتی بر روند بازار بگذارد.

هفته گذشته نیز با توجه به کاهش زمانی تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها به سه سال، شاهد تاثیرپذیری مثبت گروه خودرویی در بورس بودیم. از این رو در صورتی که محرک‌های مثبت بیشتری به بازار سرمایه رسوخ کند، می‌توان نسبت به رشد بازار امیدوارتر بود. این کارشناس بازار روزهای آینده را این‌گونه پیش‌بینی کرد: پیش‌بینی می‌شود به دلایل گوناگونی اتمسفر مثبت بازار ادامه پیدا کند و شاهد سبزپوشی ملایم در تابلوی معاملاتی بازار سرمایه باشیم.

سهیل کلاه‌چی، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت بازار هفته گذشته را این‌گونه تشریح کرد: بازار سرمایه هفته خوشایندی را پشت‌سر گذاشته است. در واقع بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که آخرین ماه سال در سال‌های اخیر، ماهی برای ثبت بازدهی مثبت برای بازار سرمایه بوده است؛ به طوری که در نه سال گذشته تنها یک سال شاهد ثبت بازدهی منفی از سوی بازار سهام بودیم. شاخص کل بورس تهران در هفته‌های اخیر پس از نزدیک شدن به محدوده‌ ۲میلیون و ۵۰هزار واحدی توانست رو به بالا حرکت کند و افزایش ارتفاع نسبی را به ثبت برساند. با این وجود به نظر می‌رسد چندان نمی‌توان به مثبت‌های چند روز گذشته بازار امیدوار بود، چرا که نرخ بهره در روزهای گذشته به  بالاتر از ۳۰درصد افزایش یافته و زمانی که نرخ بهره اعداد بالاتر از ۳۰درصد را می‌بیند، از رونق بازارهای پر‌ریسکی مانند بازار سهام کاسته می‌شود و این بازار روندی ناخوشایند به خود می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: انتشار اخبار مثبتی مانند داغ شدن بحث تجدیدارزیابی دارایی دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا و اخباری از این دست می‌توانند در بازه زمانی کوتاه‌مدتی جو مثبتی را ایجاد کنند. با این وجود سرمایه‌گذاران در شرایط کنونی دیگر چندان چشم‌انتظار مخابره شدن اخبار نیستند و عملیاتی شدن اقداماتی از این دست می‌تواند تاثیر بیشتری بر بازار بگذارد. این کارشناس بازار در خصوص تاثیر نرخ ارز بر روند این روزهای بازار گفت: نرخ ارز در روزهای گذشته با هیجان زیادی افزایش پیدا کرده است. از این رو به نظر می‌رسد تاثیر افزایش نرخ ارز را باید با گپ زمانی در بازار سرمایه جست‌وجو کرد. از این رو پیش‌بینی می‌شود در روزهای پایانی ماه جاری تا انتهای سال روند بخصوصی در بازار رخ ندهد و بازار روند متعادلی را در این روزها به ثبت برساند.

نظر شما