شناسهٔ خبر: 65603561 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

«چینی‌سازی» اسلام اجتناب‌ناپذیر است

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده مرصاد در مطلبی با عنوان «چینی‌سازی» اسلام اجتناب‌ناپذیر است به اظهارات دبیر حزب کمونیست سین‌کیانگ، ما شینگرویی، در حاشیه جلسات سالانه پارلمانی چین در پکن پرداخت که معتقد است، همه می‌دانند که اسلام در سین‌کیانگ نیاز به چینی‌سازی دارد، این یک روند غیرقابل اجتناب است.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه اقتصادی سین کیانگ و حفظ امنیت و باز شدن این منطقه به روی گردشگران خارجی گفته است که جدایی‌طلبی قومی، افراط‌گرایی دینی و نیروهای تروریستی خشونت‌آمیز» هنوز در این مناطق فعال هستند، اما ما نمی‌توانیم به خاطر وجود آنها (از باز شدن) واهمه داشته باشیم.

گفتنی است، رئیس جمهور چین نیز بارها خواستار «چینی‌سازی» ادیان از جمله اسلام، بودایی و مسیحیت شده است و از پیروان ادیان خواسته است که بیش از همه به حزب کمونیست وفادار بمانند.

«چینی سازی اسلام» (Sinicization) واژه‌ای است که شی جینگ پینگ رئیس جمهوری کنونی و دبیر کل حزب کمونیست چین آن را برای کنترل مسلمانان و اماکن منتسب به آنها به کار برده است.

«چینی‌سازی» به فرایندی اشاره دارد که طی آن جوامع با ادیان و مذاهب و فرهنگ غیرچینی تحت تأثیر فرهنگ، اجتماع، سیاست یا سیستم اقتصادی چین قرار می‌گیرند. این می‌تواند شامل پذیرش زبان، آداب و رسوم، سنت، قانون، فلسفه سیاسی، معماری، آشپزی یا سبک زندگی چینی باشد. این فرایند می‌تواند به صورت داوطلبانه از طریق تبادل فرهنگی و تجارت یا از طریق کنترل سیاسی و سیاست‌های همسان‌سازی اجباری رخ دهد. به ویژه از ۵ سال پیش سیاست‌های فشرده‌ای برای تطبیق تفکر و بینش اسلامی با ارزش های چینی از جانب حزب حاکم مد نظر قرار گرفته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما