شناسهٔ خبر: 65592951 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

موسسه قرآنی بصائر ۱۳ساله شد

لیلا امیدی

مراسم سیزدهمین سالگرد تاسیس موسسه قرآنی بصائر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی، رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور بعد از ظهر پنج‌شنبه (۱۷اسفندماه) در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم احمد ابوالقاسمی -قاری برجسته کشور- با اشاره به اینکه هرکسی با هرسلیقه‌ای در مقابل قرائت قرآن سکوت می‌کند و سپس به تایید می‌پردازد، اظهار کرد: خیلی‌ها با قرآن آشنا نیستند اما پس از شنیدن قرائت قرآن به دنبال این هستند که این صدای چه چیزی است.

وی با اشاره به برنامه «محفل» خاطرنشان کرد: هر خروجی نیازمند یک ورودی است. ما در برنامه محفل کودکی را داشتیم که به علت بیماری در بدو تولد امکان سخن گفتن نداشت، اما همین کودک بدون هیچ مربی حافظ قرآن‌ بود و به جز معجزه نمی‌توان نگاهی دیگر به این موضوع داشت.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: ما حافظان قرآنی داریم که پیش از چندسال در کلاس‌های خصوصی اساتید برجسته قرآن را می‌آموزند و با این وجود ممکن است وقتی از آنها سوالات حفظ می‌پرسید با تعلل پاسخ دهند اما این‌ کودک باوجود مشکل تکلم به راحتی قرآن را می‌خواند.

این قاری برجسته کشور یادآور شد: البته مواردی همچون این کودک حواشی قرآن به شمار می‌آید. قرآن انسان را به جایی می‌رساند که از این دنیا هیچ‌چیزی نمی‌خواهد و روح او بسیار بزرگ می‌شود؛ تا جایی که نمی‌خواهد گندم از دهان یک‌ مورچه بیفتد.

ابوالقاسمی بیان کرد: من اولین فردی هستم که در قبل و بعد از انقلاب در سفارت آمریکا قرآن خوانده‌ام. در سفری که به دبی داشتم یک آقای ۴۰ساله‌ از سفارت آمریکا به من گفت زمانی که در شهر می‌چرخم زمانی که صدای قرآن از مساجد می‌آید به آنجا می‌روم زیرا صدای قرآن را دوست دارم.

وی افزود: همین فرد بدون اینکه به عواقب قرائت قرآن در سفارت آمریکا توجه کند، شرایطی را برای من فراهم کرد تا در این سفارت‌خانه قرآن‌ را قرائت کنم.

این استاد قرآن تصریح کرد: اکر کسی برای قرآن وقت بگذارد قطعا دست‌آوردهای خوبی برایش فراهم خواهد شد. پس قرآن‌ را در زندگی‌های خود جدی‌تر بگیریم.

در ادامه این مراسم هدیه‌ای به رسم یادبود و برای تشکر و قدردانی از زحمات احمد ابوالقاسمی به عنوان معلم قرآن به وی اهدا شد.

موسسه قرآنی بصائر ۱۳ساله شد

در بخش دیگری از این مراسم برنامه‌های شاد و همچنین بازی‌هایی برای کودکان برگزار و همچنین گزیده‌ای از فعالیت‌های موسسه قرآنی بصائر در یک سال گذشته برای حاضرین پخش شد.

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام مجید باباخانی -رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور- با اشاره به آیه ۴۶ سوره سباء «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَیٰ وَفُرَادَیٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ» اظهار کرد: این آیه‌ای است که وقتی خداوند خواست یک موعظه‌ای به خلق و جامعه داشته باشد آن‌را بر پیامبر(ص) نازل کرد.

وی ادامه داد: خمیرمایه نهضت امام خمینی(ره) هم این آیه بود. در واقع خداوند در این آیه قیام‌لله را مطرح می‌کند و می‌فرماید «اگر کسی از آن چیزی که هست عزم تغییر نداشته باشد هیچ وقت تربیت نمی‌شود». انسان هر زمان هجرت و قیام کند موفق خواهد شد.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور خاطرنشان کرد: نکته دیگر در این آیه اشاره به حرکت و قیام اجتماعی است که تاثیر آن چندبرابر است. ثواب قیام اجتماعی هم مثل همان نماز جماعت است.

باباخانی تاکید کرد: دراین آیه خداوند نکته دیگری را بیان می‌کند و آن این است که برای بلند شدن و حرکت کردن ابتدا باید فکر کرد. این آیه می‌گوید قیام کن، تصمیم بگیر و سپس‌ برای ادامه راه فکر کن.

وی افزود: کسانی که قیام می‌کنند بهتر مسیر را تشخیص می‌دهند. در تفسیر المیزان آمده است که در رسالت پیامبر(ص) فکر کنید. او در مسیر درست حرکت کرد.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور ابراز کرد: کسانی که در حوزه تربیتی هستند می‌دانند کسانی که از بیرون به مربیان تربیتی نگاه می‌کنند تصورشان این است که این افراد مجنون هستند زیرا تمام وقت خود را برای کار فرهنگی می‌گذارند.

موسسه قرآنی بصائر ۱۳ساله شد

از تربیت فرزندان‌تان غافل نشوید

باباخانی تصریح کرد: فرزندان سرمایه‌های زندگی هرکسی هستند و پدر و مادر حاضرند آینده خود را کنار بگذارند تا فرزندان‌شان در مسیر درست زندگی کنند.

وی بیان کرد: امام حسن‌عسکری علیه‌السلام به واسطه‌ پدر گرامی‌شان از رسول‌خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل می‌فرمایند که آن حضرت فرمودند «سخت‌تر از یتیم جدا شده از پدر، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمی‌داند».

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور افزود: آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد. هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود.

باباخانی یادآور شد: مسکن، شغل و رفاهیات چیزهایی است که به راحتی بدست می‌آید و آن چه که نمی‌توان به راحتی بدست آورد مسیر درست زندگی است و اگر فرزندی در مسیر درست قرار گرفت که هیچ اما اگر از سن ۲۱سالگی گذشت دیگر تربیت‌پذیر نیست.

وی در پایان گفت: لازم است دست مربیانی را ببوسیم‌ که برای فرزندان ما تلاش می‌کنند تا با قرآن و دین انس بگیرند. اینکه فرزندی در این زمان عاشق قرآن بشود خیلی سخت است زیرا در فضایی زندگی می‌کنیم که دشمن سعی می‌کند مسیر را عوض کند.

در ادامه این مراسم از نفرات برگزیده سیزدهمین سال تاسیس موسسه قرآنی بصائر و در پایان این مراسم از خانواده شهید مدافع حرم حبیب‌الله شیری جعفرزاده تجلیل شد.

انتهای پیام

نظر شما