شناسهٔ خبر: 65588326 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بررسی بازیکنان ایرانی آن‌سوی مرز

لژیونرهای ارواح

دنياي اقتصاد : وضعیت لژیونرهای شاغل در خارج از کشور همیشه یکی از دغدغه‌های فوتبال‌دوستان و اعضای کادرفنی تیم ملی بوده است. این بازیکنان جزو نفراتی هستند که قاعدتا باید تفاوت‌ها را در بازی‌های ملی رقم بزنند و هرچه شرایط بهتری داشته باشند، به نفع تیم ملی است. اما نگاهی اجمالی به وضعیت آنها نشان می‌دهد که پس از ناکامی در جام ملت‌های آسیا، برای رقابت‌های پیش‌رو نمی‌توان روی اغلب این نفرات حساب باز کرد؛ مگر اینکه تغییری در اوضاعشان به وجود بیاید.

صاحب‌خبر -

علیرضا جهانبخش: از زمان بازگشت از اردوی تیم ملی، جهانبخش نتوانسته در ترکیب فاینورد تاثیری داشته باشد و با عدم آمادگی و این روزها مصدومیت، علنا در دسترس سرمربی این تیم نیست. البته از لحاظ باشگاهی کلا امسال برای وینگر ایرانی خیلی جالب سپری نشده و در ۱۰ مسابقه‌ای هم که به تناوب در لیگ هلند به میدان رفته، فقط یک پاس گل ثبت کرده است.

 مهدی طارمی: او هم پس از جام ملت‌ها اسیر مصدومیت شد و از آن زمان هنوز حتی یک نیمه هم برای پورتو به میدان نرفته است. هرچند افت کیفی و ماجرای پیوستنش به اینتر نیز به نیمکت‌نشینی‌اش در بازی‌های اخیر بی‌ارتباط نبوده است. کلا طارمی امسال سایه‌ای از آن مهاجم گلزنی بوده که انتظارش می‌رفته و در لیگ پرتغال تنها ۳ گل به ثمر رسانده است.

 سردار آزمون: وضعیت سردار کمی بهتر است، چراکه با وجود ترافیک خط حمله تیمی مثل رم، او به تناوب به میدان می‌رود و حتی تاثیرگذار هم هست. ولی باز مساله اینجاست که حضور مهاجم ایرانی در ترکیب تیم دنیله ده‌روسی هم هنوز ثبات ندارد و امیدوار است پس از ۹۰ دقیقه نیمکت‌نشینی مقابل مونزا، امشب در لیگ اروپا برابر برایتون به میدان برود.

 سامان قدوس: شاید سامان بیشترین تنفر را از زمان برگزاری جام ملت‌ها در میانه فصل داشته باشد چون درحال تثبیت جایگاهش در ترکیب برنتفورد بود که به اردوی تیم ملی رفت و از زمان بازگشت به لندن حتی ۱۰ دقیقه هم بازی نکرده است. قدوس فیکس تیم ملی شد، اما حضور در جمع بازیکنان اصلی برنتفورد را از دست داد و به نظر توماس فرانک فعلا روی او حساب نمی‌کند.

 علی قلی‌زاده: ملی‌پوش ایرانی این هفته ۸۰ دقیقه در ترکیب لخ پوزنان به میدان رفت و از درون زمین شاهد باخت ۴ گله تیمش برابر راکو بود. تا جایی که قلی‌زاده با یک نمایش ضعیف دیگر توسط یکی از روزنامه‌های لهستانی به «بازیکن ارواح» تشبیه شد. او که در یک سال اخیر مدام درگیر مصدومیت بوده، نشان داده هنوز از سطح آمادگی به دور است.

 علی کریمی: مجید حسینی و کریمی دو لژیونر فوتبال ایران در ترکیه هستند که هردو هم در کایسری اسپور توپ می‌زنند. اولی که در جام ملت‌ها مصدوم شد و دومی هم با وجود نمایش قابل قبول در ترکیب، قربانی نتایج ضعیف تیمش شده و در ۱۴ مسابقه اخیر ۹ شکست را در لیگ تجربه کرده است. در خلال جام ملت‌ها هم که میلاد محمدی مدافع چپ تیم ملی راهی آدنا دمیر ترکیه شد.

 احمد نوراللهی: از معدود لژیونرهای موفق این روزهای ایران احمد نوراللهی است که هر هفته در لیگ امارت یک فریم از درخشش او مخابره می‌شود، اما خب امیر قلعه‌نویی هنوز تصمیم ندارد او را ببخشد. هافبک تیم الوحده در کنار مهدی قائدی که گویا درگیر برخی مشکلات خانوادگی است و با این حال هفته گذشته موفق به گلزنی برای کلبا شد، نماینده‌های ایران در لیگ امارات هستند. در قطر هم امین حزباوی در ترکیب السد به میدان می‌رود و هنوز هم یکی از سوالات از امیر قلعه‌نویی اینجاست که چرا این مدافع جوان را با خودش به قطر نبرد.

 کریم انصاری‌فرد: یکی دیگر از بازیکنانی که در زمان بازی‌های تیم ملی، تیم باشگاهی‌اش را عوض کرد کریم بود. او که در نیم فصل نخست تنها دو گل در لیگ قبرس به ثمر رسانده بود، بار دیگر به یونان بازگشت تا این‌بار لباس آریس سالونیک را به تن کند. این مهاجم ۳۳ ساله هنوز ۹۰ دقیقه کامل برای تیمش بازی نکرده و این هفته هم با وجود ارسال پاس گل برابر آ‌ا‌ک، بین دو نیمه تعویض شد.

 احسان حاج صفی: دیگر لژیونر فعال در یونان، از لحاظ ثبات در بازی کردن اوضاع خوبی نسبت به خیلی از بازیکنان ایرانی دیگر در اروپا دارد و از زمان بازگشت از جام ملت‌ها در ۴ مسابقه آ‌اک آتن، در ۳ بازی به صورت کامل بازی کرده است. حاج‌صفی بازیکن فیکس تیم دوم لیگ محسوب می‌شود و فعلا می‌توان به آینده او در رقابت‌های باشگاهی امیدوار بود.

 محمد محبی: در لیگ تحریم شده روسیه، محمد محبی تنها نیست و محمد قربانی هم به تازگی به اورنبورگ پیوسته است. البته باز اوضاع تیم محبی با حضور در رده دهم، بهتر از اورنبورگ رده چهاردهمی است، اما مساله اینجاست که از لحاظ فردی هم محبی فصل درخشانی را پشت سر نمی‌گذارد. او فقط دو گل در لیگ به ثمر رسانده است.

 سعید عزت‌اللهی: عزت‌اللهی هرسال به استقلال و پرسپولیس لینک می‌شود و هر فصل هم با یک انتخاب شگفت‌انگیز، به سیر نزولی دوران بازی‌اش ادامه می‌دهد. او در نیم فصل از وایله دانمارک به شباب الاهلی امارات پیوست و چند روز قبل نخستین بازی کاملش را هم برای این تیم انجام داد. این دهمین تیم دوران بازی این هافبک ۲۷ ساله است که آمار عجیبی محسوب می‌شود.

نظر شما