شناسهٔ خبر: 65579474 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

فرزندان کدام مسئولان متهم اقتصادی بوده‌اند؟

دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون اول قوه قضائیه به ریاست قاضی فرخ‌نیا آغاز شد. «تسنیم» نوشت: در این دادگاه به اتهامات ۲۳ تن از متهمان این پرونده از جمله دو تن از فرزندان معاون اول قوه قضائیه به اتهام تشکیل شبکه اعمال نفوذ و پولشویی در پرونده‌های کلان اقتصادی رسیدگی خواهد شد. این افراد در تیرماه سال‌جاری دستگیر شده بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از آرمان ملی، در مهرماه بود که برخی رسانه‌ها نوشتند: «مدت‌هاست خبر بازداشت دو تن از فرزندان حجت‌الاسلام مصدق، معاون اول قوه قضائیه در قالب «شنیده‌ها» و «غیررسمی» در محافل خبری نقل می‌شود تا اینکه سخنگوی قوه قضائیه درباره صحت و سقم چنین موضوعی با تایید آن گفت: چنین پرونده‌ای در قوه قضائیه تحت رسیدگی است. قوه قضائیه با جدیت و صلابت و بدون هیچ تبعیضی به هر پرونده‌ای که مطرح باشد، رسیدگی می‌کند. به این ترتیب، به این پرونده هم رسیدگی خواهد کرد و اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. نگاه قوه قضائیه، نگاه ضابطه‌مند، شفاف، روشن و مطابق قوانین شرعی و قانونی خواهد بود. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری  هم ضمن تایید دوباره این خبر بیان داشت که پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و گفت: پرونده فرزندان مقام ارشد قضائی فقط درباره دو فرزند معاون اول است و ارتباطی به شخص معاون اول قوه قضائیه ندارد؛ پرونده در مرحله مقدماتی و تحقیقاتی است و به‌محض اینکه از لحاظ انطباق با مقررات، اقتضای اطلاع‌رسانی کند، مطابق با موازین قانونی اطلاع‌رسانی خواهد شد. پیش از آن هم محمدرضا یزدی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره این پرونده در برنامه «صف اول» گفته بود: ما خط قرمزی نداریم برای همه مسئولان و اگر خدای ناکرده خودشان یا اطرافیانشان دچار خطایی شوند، پیگیری ما، امر عادی شده. من اگر بخواهم مثال بزنم، یکی از مسئولان رده بالا، یکی دو تا از فرزندانش گرفتار شده، درگیر شده بودند به ما گزارشی رسید. بنده خودم خدمتشان رسیدم. گفتم که این مدارکی که هست، اگر که خطاست و این‌ها درست نیست، بفرمایید. اگر که احیانا شما در جریان نیستید، بدانید این اتفاق افتاده است. اگر در جریان هستید مواظب باشید که از اسم شما استفاده نشود؛ ضمن اینکه ما این را دادیم و دستگاه نظارتی پیگیری می‌کند.»

*بازخوانی پرونده اقتصادی فرزند آیت‌ا... هاشمی

پسران برخی مسئولان دیگر هم دارای پرونده اقتصادی بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود: پسر آیت‌ا... هاشمی هم به‌دلایل اقتصادی محاکمه شد. مهدی هاشمی ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران به اتهام مشارکت در ارتشا، اختلاس، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور به ۱۰ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. بر اساس حکم صادر شده، شروع حبس مهدی هاشمی در تاریخ ۱۸ مردادماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد. مهدی هاشمی در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ بخشی از جزایی نقدی را پرداخت کرد و در تاریخ ۱۷ دیماه ۱۴۰۱ نسبت به رد مال و پرداخت مابقی جزای نقدی اقدام کرد، همچنین حکم شلاق نیز نسبت به وی اجرا شد. در تاریخ ۲۷ دیماه ۱۴۰۱ دادیاری اجرای احکام دادسرای تهران با آزادی مشروط مهدی هاشمی موافقت کرد. واکنش آیت‌ا... هاشمی به بازداشت مهدی هم چنین بود: «بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه‌های من با بچه مردم نیست. نباید تبعیضی صورت بگیرد و باید بدون تبعیض با فرزندان ایشان برخورد شود.»

*شبنم نعمت‌زاده و پرونده پرحاشیه

پرونده دختر نعمت‌زاده از پرونده‌های جنجالی بود که سر وصدای زیادی به‌همراه داشت. ماجرای این پرونده از شهریور ۱۳۹۷ آغاز شد که سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از دستگیری شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر سابق صنعت به اتهام «احتکار دارو» خبر داد. شبنم نعمت‌زاده دارای دو پرونده بود که  برای پرونده اول حکم صادر و اجرا شده که به موجب آن تمامی داروهای انبار این فرد با هزینه شخصی خود معدوم شده ‌است. پرونده پنج میلیاردی این فرد هم مربوط به قاچاق دارو بود که به دادسرای استان کرج ارجاع داده شده ‌است. شایعات درباره دختر وزیر سابق صنعت زیاد بود ازجمله شایعه فرار او در سال 97 مطرح وبلافاصله از سوی نهادهای قضائی تکذیب شد. دادستان عمومی و انقلاب کرج اظهارداشت: شبنم نعمت‌زاده اصلا احضار نشده است که بخواهد فرار کند. در همان زمان سخنگوی سازمان تعزیرات بازداشت او را تایید کرده و گفت که برای شبنم نعمت‌زاده قرار وثیقه ۴۰۰ میلیارد تومانی صادر شده بود که به‌دلیل ناتوانی از ارائه آن، او بازداشت و روانه زندان شد.

*پرونده‌های اقتصادی فززندان آخوندی و رامین

آذر ۹۸ هم همشهری آنلاین نوشت: «مهدی آخوندی به‌همراه شهرام اجتهادی به اتهام کارچاق‌کنی و تخلفات مالی بازداشت شده‌اند. بر این اساس، شهرام اجتهادی که با مهدی آخوندی و یکی دیگر از مسئولان ارشد دولتی نیز نسبت فامیلی دارد مدت‌ها به‌عنوان مشاور وزیر سابق و دست راست وی فعالیت می‌کرده است. این فرد و پسر وزیر متهم هستند که با دریافت مبالغی از بعضی پیمانکاران برای آنها در وزارتخانه دستور گرفته یا کارسازی کرده‌اند.» «تسنیم» اتهام محمدمهدی آخوندی را مشارکت در ارتشای شبکه‌ای به میزان ۴۲ میلیارد ریال و تحصیل مال نامشروع عنوان کرد. یاسین رامین، پسر معاون دولت احمدی‌نژاد هم بازداشت شده بود. یاسین رامین در پرونده شکایت هلال‌احمر، به ۱۷ سال حبس محکوم شد. رامین به ۳ سال حبس بابت خیانت در امانت و دو فقره ۷ سال حبس به اتهام دو فقره اتهام انتقال مال غیر محکوم شده است که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در صورت قطعیت یافتن، مجازات اشد یعنی هفت سال اجرا می‌شود. ۲۷ آبان ۱۴۰۰ خبر رسید که یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد و همسر سابق مهناز افشار در دادگاه تجدیدنظر از تمامی اتهامات تبرئه شده است.

نظر شما