شناسهٔ خبر: 65559804 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اوضاع مالکیت بیخ پیدا کرد

روزنامه جوان

تصور می‌شد داستان واگذاری مالکیت سرخابی‌های پایتخت قرار است بعد از ۲۰ سال به سرانجام مثبتی برسد، اما ترفند‌های نخ‌نما شده این‌بار جواب نداد، شاید، چون وزارت ورزش قصد داشت با یک تیر، دو نشان را بزند، یعنی هم داستان مالکیت مشترک پرسپولیس را حل و فصل کند و هم در طلبش به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد!

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: تصور می‌شد داستان واگذاری مالکیت سرخابی‌های پایتخت قرار است بعد از ۲۰ سال به سرانجام مثبتی برسد، اما ترفند‌های نخ‌نما شده این‌بار جواب نداد، شاید، چون وزارت ورزش قصد داشت با یک تیر، دو نشان را بزند، یعنی هم داستان مالکیت مشترک پرسپولیس را حل و فصل کند و هم در طلبش به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد! اما این‌بار تیر آقایان به سنگ خورد، چراکه سازمان تامین اجتماعی صراحتاً پرسپولیس را ریجکت کرد و در این بین، ادعایی هم در خصوص وارث داشتن این تیم مطرح شد!
پرواضح بود داستان مالکیت مشترک با واگذاری سرخپوشان پایتخت به تامین اجتماعی حل و فصل نمی‌شود. در واقع همانطور که این سازمان نیز گفته بود، این اقدام افتادن از چاله به چاه بود، چراکه جمشید محرابی، مدیرکل نظارت بر امور مشترک شرکت‌های تامین اجتماعی در واکنش به واگذاری پرسپولیس به این سازمان تأکید کرد که تأمین اجتماعی مالکیت ۵۶ درصد سهام ذوب‌آهن اصفهان را در اختیار دارد که با این حساب، بحث مالکیت مشترک حل و فصل نمی‌شود، بلکه از یک سازمان به سازمانی دیگر منتقل می‌شود که براساس مقررات صدور مجوز حرفه‌ای ای‌اف‌سی، هر نوع مالکیت مستقیم و غیرمستقیم، امکان صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها را منتفی می‌کند. 
اما مسئله اینجاست که سر نخواست پرسپولیس دعواست، خصوصاً که تامین اجتماعی صراحتاً عنوان کرده وزارت قصد دارد پرسپولیس را به جای بدهی دولت به این سازمان واگذار کند: «بحث خرید باشگاه پرسپولیس توسط تامین اجتماعی مطرح نیست. مسئله اصلی بازپرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی است. پیشنهاد شده پرسپولیس در ازای بخشی از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی یا شرکت‌های زیرمجموعه واگذار شود. سازمان تامین اجتماعی متعلق به ۴۷ میلیون بیمه شده است. باشگاهداری در ایران بازدهی خوبی ندارد. اگر هم بحث سرمایه‌گذاری باشد، حوزه‌های دیگری برای سوددهی بیشتر وجود دارد. مصوبه‌ای از هیئت مدیره تامین اجتماعی داریم که تصریح کرده این موضوع به صلاح سازمان تامین اجتماعی نیست. مجلس هم با این واگذاری مخالف است.»
 
 حق با تامین اجتماعی بود؟!
مصاحبه مدیرکل نظارت بر امور مشترک شرکت‌های تامین اجتماعی ثابت کرد که این‌بار هم وزارت ورزش قصد ندارد مشکل پرسپولیس را اصولی حل و فصل کند و تنها دنبال راه فرار و خریدن زمان جهت صدور مجوز حرفه‌ای است. هرچند اسبقیان، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش سعی کرد با بی‌اطلاع نشان دادن خود در این خصوص توپ را به زمین تامین اجتماعی بیندازد و اصحاب رسانه را از سر خود باز کند، اما این روش هم جواب نداد، نه فقط، چون سازمان تامین اجتماعی خود صراحتاً مسئله را بیان کرده بود و اخبار منتشر شده حدس و گمان نبود که درست بعد از اظهار بی‌اطلاعی اسبقیان، میثاقیان نیز در برنامه زنده تلویزیونی، اسناد و مدارکی را در این راستا رو کرد که نشان می‌داد حق با سازمان تامین اجتماعی است و وزارت ورزش بی‌توجه به اینکه واگذاری پرسپولیس مشکل مالکیت این تیم را حل و فصل نمی‌کند، قصد واگذاری این باشگاه را به جای بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی داشته است!
 
 امیدواری درویش
با وجود اندک زمان باقیمانده برای حل و فصل مشکلات این تیم جهت اخذ مجوز حرفه‌ای و بیخ پیدا کردن داستان با پاپس کشیدن تامین اجتماعی درویش، مدیرعامل سرخپوشان دغدغه‌ای از این بابت ندارد و تأکید دارد که اوضاع طی یکی، دو روز آینده رو به‌راه می‌شود: «مسائل فراتر از باشگاه و مدیرعامل و هیئت مدیره و شاید فراتر از وزارت ورزش باشد. این تصمیمات کلان بالاتر از وزارت است و شاید دولت تصمیم می‌گیرد. بهتر است کسانی که این تصمیم‌ها را می‌گیرند، پاسخگو باشند و ما در جریان آن نیستیم، چون هم وزیر و هم معاونان او تأکید کردند بحث مالکیت حل شده و دغدغه‌ای بابت آن نداریم. بحث استانداردسازی ورزشگاه آزادی هم بود که رئیس شرکت تجهیز همه عواملش را بسیج کرد تا آن‌هم آماده شود. بر همین اساس فکر می‌کنم تا یکی، دو روز دیگر مدارک آن‌هم برای بارگذاری آماده شود، چراکه به نظرم پرسپولیس تحت مالکیت وزارت کار است.»
 
 پرسپولیس وارث خصوصی دارد
لابه‌لای کشمکش‌های به وجود آمده در خصوص واگذاری پرسپولیس به تامین اجتماعی و عدم تمایل این سازمان، سعید فائقی، معاون اسبق سازمان تربیت بدنی مسئله تازه‌ای را مطرح کرد. فائقی ضمن تأیید ادعای تامین اجتماعی درخصوص اینکه دولت قصد دارد پرسپولیس را جای طلبش به تامین اجتماعی بدهد، تأکید می‌کند که پرسپولیس وارث خصوصی دارد: «سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند قانوناً مالک پرسپولیس باشد وقتی مالکیت درصدی از سهام ذوب‌آهن را دارد، اما سؤال این است که آیا در بحث واگذاری باشگاه پرسپولیس به تامین اجتماعی منافع ۲۰ میلیون کارگر در نظر گرفته شده بود، اما مهم‌ترین مسئله این است که پرسپولیس وارث خصوصی دارد. در واقع وارث خصوصی این باشگاه علی عبده است که به این باشگاه چشم دارد. حال باید فردی بیاید و وارث را راضی کند تا چشمی در سهام باشگاه پرسپولیس نداشته باشد. استقلال وقف عام است و در واقع در اختیار سازمان اوقاف است و می‌توان از سازوکار وقف استفاده و این باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کرد، اما داستان پرسپولیس تفاوت دارد.».
اما جالب است که با وجود تمام اظهارنظر‌ها و مدارکی که تا به امروز رو شده، وزارت هنوز زیر بار نرفته و این آینده پرسپولیس، به‌خصوص در زمینه اخذ مجوز حرفه‌ای را شدیداً به مخاطره می‌اندازد، به‌طوری‌که می‌توان گفت وزارت آمد ابرویش را درست کند، زد چشمش را هم کور کرد.

نظر شما