شناسهٔ خبر: 65551018 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایپنا | لینک خبر

زارعی گفت:باشگاه‌ها باید هرگونه بدهی اثبات شده از ژانویه سال قبل را تا یازده فروردین تسویه کنند وگرنه نمی‌توانند مجوز حرفه ای گری بگیرند.

تیم‌ها تا یازده فروردین فرصت دریافت مجوز حرفه‌ای گری را دارند/ ورزشگاه آزادی دارای چندین نقص است

تیم‌ها تا یازده فروردین فرصت دریافت مجوز حرفه‌ای گری را دارند/ ورزشگاه آزادی دارای چندین نقص است

صاحب‌خبر -

مصطفی زارعی رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در برنامه فوتبال شبکه سوم سیما در خصوص سئوالات مربوط به مجوز حرفه ای گری تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس پاسخ داد.

زارعی: آقای سهیل مهدی هم در ایران و هم در AFC کمک می‌کردند برای صدور مجوز حرفه‌ای و هرچه زمان گذشته کار سخت‌تر و نظارت‌ها سخت‌تر شده است. تقریبا تا ۲۰۱۹ هیچ مشکلی نداشتیم، اما از این به بعد AFC گفت نظارت می‌کنم و مشکلات ما شروع شد. ۲۰۲۰ تصمیماتی گرفتیم و به ما هشدار داد. در این سال دوباره تکرار اشتباه یک عدد بزرگی جریمه شدیم که نصفش تعلیقی بود. ما مجوز اشتباه داده بودیم.

میثاقی: مودبانه اش اشتباه است؟

زارعی: نه درستش اشتباه است. ما یکسری تخصص‌هایی نیاز داشتیم که نداریم. ۱۹-۲۰۲۰ مشکلات شروع شد جریمه شدیم، ولی باشگاه‌ها محروم نشدند. ۲۰۲۱ تکرار کردیم AFC آن سال مجوز را باطل و ۱۸۵ هزاردلار ما را جریمه کرد و از آن بدتر گفت فدراسیون فوتبال ایران صلاحیت اعطای مجوز را ندارد.

میثاقی: چون دید ما راست نمی‌گوییم و کار‌ها را درست انجام نمی‌دهیم. همه مراحل را طی کرد و یکدفعه نبوده است

زارعی: کار سختی داشتیم. AFC گفت تعلیق را به شرطی برمی دارم که فدراسیون ابتدا خودش را درست کند. تقریبا مرداد دوسال پیش خانم شهریاری کار را آغاز کرده بود قبل ازمن. وقتی من آمدم خیلی از اسناد و مدارک آماده بود و یک تیم متخصص چیده ایم. باید همه را بر اساس ارزش‌ها و ویژگی‌ها انتخاب کنیم. ۲۵۰۰ سند را برای کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستادیم. سیاستگذاری کردیم برنامه ریزی داشتیم و برنامه‌های آموزشی داشتیم. تعلیق ما دوسال بود اگر ادامه پیدا می‌کرد باید یک گروه خارجی می‌آمد و به ما لایسنس می‌داد. سال گذشته کارمان را درست شروع کردیم. در ۵ سال اخیر اولین بار بود که هر تصمیمی اینجا گرفتیم AFC تایید کرد و هیچ اشکالی نگرفت. حتی ما در سمیناری که در AFC برگزار می‌شود فدراسیون ما یکی از بهترین‌ها بود.

میثاقی: چطور فدراسیون فوتبال بهترین شد؟! مالکیت مشترک را چطور حل کردیم؟

زارعی: سال قبل لیگ برتر و لیگ بانوان و فوتسال را مجوز‌ها را راه اندازی کردیم. جزو فدراسیون‌هایی بودیم که مجوز فوتسال و بانوان را انجام داده ایم.

 زارعی: اگر می‌خواستیم به استقلال مجوز حرفه سازی بدهیم، باز هم تعلیق می‌شدیم

میثاقی: سال گذشته در همین روز‌ها درباره ماجرای مجوز استقلال صحبت می‌کردیم.

زارعی: یازده فروردین پایان مهلت است که باشگاه‌ها باید هرگونه بدهی اثبات شده را از ژانویه سال قبل را تا یازده فروردین تسویه کنند. اگر باشگاهی تا یازده فروردین تسویه نکند نمی‌تواند مجوز بگیرد. اما برای بارگذاری تا ۵ اردیبهشت فرصت دارند باشگاهها. 

میثاقی: پارسال هم همین را گفتیم، اما دوستان استقلالی عمل نکردند و … می‌شد فدراسیون همان سال استقلال را هم معرفی بکند؟

زارعی: اگر این کار را می‌کردیم و اگر امسال این کار را بکنیم جریمه مالی سخت خواهیم داشت و بدتر از آن وقتی تصمیمی را ما میگیریم استیناف هم تایید می‌کند خود AFC این تصمیمات را بررسی می‌کند و اگر رد کند کسی نمی‌تواند کاری بکند. اتفاقی که برای پرسپولیس استقلال و گل گهر افتاد. فدراسیون فوتبال مجوز این سه باشگاه را صادر کرد، اما AFC این مجوز‌ها را باطل کرد. امسال هم همین است اگر اشتباه کنیم همین اتفاق می‌افتد. از سال ۲۰۱۶ تمام مجوز‌ها در یک سامانه بارگذاری می‌شود و بعد از بارگذاری نمیتوان چیزی را جابه جا کرد. اما درباره استقلال این را بگویم ۳۵ معیار داریم که باید باشگاه‌ها براساس آن مدارکشان را بارگذاری کنند که ما به آن‌ها مجوز بدهیم یا ندهیم. یکی از باشگاه‌ها فصل قبل در دوتا از معیار‌ها هیچ سندی بارگذاری نکرد!

میثاقی: اتفاق خیلی بدی برای استقلال بود و این جریمه‌ها باید شامل حال مدیران استقلال می‌شد. مثل پرونده رادوشوویچ که جان پرسپولیس را گرفت. کسی جوابگو نیست و فرار می‌کنند و می‌روند و کسی نمی‌پرسد چرا بارگذاری نکردی مدارک و رفتی؟ حالا باید ببینیم امسال چه می‌شود؟

زارعی: سال‌های گذشته اشتباه مجوز حرفه سازی می‌دادیم.

میثاقی: نگران تیم‌ها می‌شویم. در طول سال وزارت ورزش و فدراسیون وباشگاه‌ها می‌دانند کلی ماجرا هست و می‌گذارند آخر سال. آقای زارعی الان چه شاخصه‌هایی فوتبال ایران را تهدید می‌کند؟

زارعی: ما امسال به خاطر اینکه وقت خوبی داشتیم کار را زود شروع کردیم. از اوایل آبان شروع کردیم و بخش اول مدارک پرسنلی بوده ارسال کردیم. بخش دوم مدارک هم حول و حوش سه هفته پیش تمام شده که مدارک ورزشی بوده. آکادمی و پزشکی و آموزشی بوده. بخش سوم هم استادیوم و اماکن تمرینی و زیرساخت‌ها است که باید مدارک بارگذاری شود. ۱۵ اسفند زمان تمام شده و باید با باشگاه‌ها این کار را انجام بدهیم؛ و آخرین فرصت ۵ اردیبهشت مسایل مالی است. علاوه برمسایل مالی که فقط بدهی نیست صورت‌های مالی میان دوره باشگاهها، تسویه حساب مالیاتی و … است. این مدارک تا ۵ اردیبهشت فرصت دارد. مدارکی که بارگذاری می‌شود بلافاصله سریعا بارگذاری می‌کنیم اگر نقصی باشد تکمیل می‌کنیم. استقلال و پرسپولیس ورزشگاه آزادی را معرفی کردند که نقایصی دارد. ما به این دو باشگاه اعلام کردیم، آن‌ها هم به شرکت تجهیز گفته اند. یکسری نقایص بزرگ و ریز دارد. با وجود این نقایص یکی از ورزشگاه‌های برتر در آسیاست. خیلی از نواقص مانع از گرفتن مجوز نمی‌شود. اما برخی نواقص هست مثل اینکه خروج اضطراری و گواهی نور و ایمنی ورزشگاه مشخص نیست.

میثاقی: سخت افزارش هم خراب است؟ آقای هاشمی تهیه کننده و تیم فوتبال برتر آنجا بود هیچ تغییری ایجاد نشده بود. باید مربی برای رفتن به کنفرانس سه کیلومتر پیاده برود. سکو‌ها همه خراب. ۳۰ هزار نفر یا ۴۵ هزارنفر برای دربی می‌توانند به ورزشگاه بیایند

زارعی: قطعا سخت افزاری هم مشکل دارد. اما AFC حداقلی‌ها را نگاه می‌کند. می‌تواند ۱۰ هزارنفری باشد، اما VIP داشته باشد، گیت‌ها درست باشد و… ورزشگاه آزادی این حداقلی‌ها را دارد. بازدید از ورزشگاه آزادی اواخر اردیبهشت ماه انجام می‌شود. در جلسه با وزارت ورزش تلاش براین است که بخش نرم افزاری درست شود و سخت افزاری هم تا آخر اردیبهشت تکمیل شود. چند مرحله داریم. باشگاه برای اخذ مجوز ورزشگاه معرفی می‌کند بعد از انتخابی باید یک ورزشگاه دیگر معرفی کند. AFC دوباره ورزشگاه را در این زمان بررسی می‌کند.

میثاقی: آقای زارعی بیست و هفت هشت ایراد را گفتند و ما فکر می‌کردیم فقط سه چهارتا ایراد هست. قرار بود تامین اعتبار شود، چون اعداد و ارقام در سایز فدراسیون و وزارت ورزش نیست، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. ماجرای ساخت آن استادیوم ۱۲۰هزار نفری هم اصلا کارشناسی و تخصصی نیست. چندتا ورزشگاه بسازیم خیلی بهتر از یک ورزشگاه بزرگ است. 

زارعی: برخی از این مشکلات به سادگی حل می‌شود.

میثاقی: تا به حال میکسدزون رفتید؟

زارعی: بله قطعا با استاندارد‌ها فاصله دارد. ولی بعضی از این‌ها مثل خروج اضطراری وقتی اتفاقی می‌افتد امن‌ترین جا زمین مسابقه است. ورزشگاه مسابقه این امکان را به خاطر تونل و خندقی که دارد امکان پذیر نیست. به دوستان گفتیم پله‌های متحرک بگذارید. ساده است. جنس اشکالات از این جنس است که خیلی از آن‌ها قابل حل است.

میثاقی: ما گفتیم لااقل بنر‌هایی که برای فینال لیگ قهرمانان زدید بکنید. زشت است مردم می‌بینند. بحث بعدی مسایل مالی است. وضعیت چگونه است؟ سال‌های گذشته پرسپولیس از ۵ نفر کسانی که رضایت گرفت فوت کرده بودند.

زارعی: درباره مدارک بارگذاری نشده نمی‌توانیم نظر بدهیم. ولی کارشناسان مالی ما به این باشگاه‌ها رفته اند. ما فقط به این دو باشگاه خدمات نمی‌دهیم. همه باشگاه‌ها پیگیرند. غیر از یکی دو باشگاه همه پیگیرند. آقای نصیرزاده و آقای مددی پیگیرند. گل گهر و فولاد خوزستان پیگیرند واقعا. غیر از سه چهار باشگاه همه پیگیرند. آلومینیوم اراک ورزشگاهش را ترمیم کرده برای اخذ مجوز. ما هم به همه مشاوره و خدمات می‌دهیم. کارشناسان مالی ما این دوباشگاه که رفته بودند نقایص را اعلام کرده بودند. چندتا بدهی که وجود دارد اگر پرداخت شود فکر نمی‌کنم مشکلی برای استقلال و پرسپولیس پیش بیاید. بحث مالیات و بیمه هم هست در جلسه‌ای که کارشناسان ما با این دوباشگاه داشتند بعد از چندین دهه تکلیف این دوباشگاه با مالیات مشخص است والان اعداد قطعی شده و باشگاه‌ها درحال توافق با بیمه و مالیات هستند. یکی از مشکلاتی که این دوباشگاه دارند فراتر از مجوز است. ما باید رصد کنیم فرآیند را و اگر جایی مشکل هست بگوییم. فوتبال ما با شیب تندی از منظر مالی سقوط می‌کند. باشگاه‌ها زیان روی زیان می‌گذارند. یکی از باشگاه‌ها ۷۳درصد هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و درآمدهایش هم به همین اندازه کم شده. یکی از مسایل مهم که AFC دنبالش است فیرپلی مالی است. فدراسیون هم مصوب کرده که باید فیرپلی مالی مصوب شود. تجارب کشور‌های دیگر مثل کره و ژاپن و قطر را گرفتیم. باید با توجه به زیان انباشته هزینه کنند. یک تجربه خوب کشور کره جنوبی داشت که در اختیار باشگاه‌ها گذاشتیم. من فکر می‌کنم و امیدوارم این اتفاق رخ بدهد. 

میثاقی: شما خوش بین هستین؟ چون بعضی از استادیوم‌ها حتی مشکل سرویس بهداشتی هم دارند…

زارعی: رویکرد ما واقعگرایانه است. وقتی اینطوری نگاه می‌کنیم نباید صورت مساله را پاک کنیم. مثال آلومینیوم است که دوسال پیش مشکل نور ورزشگاه را شناسایی کرد. یک سال و خرده‌ای طول کشیده تا این مشکل برطرف شود. آزادی و یادگار هم مشکل دارند. نمیتوانیم کاسه داغ‌تر از آش باشیم. قطر و امارات و عربستان را در نظر نگیرید، اما دیگر کشور‌های کدام ورزشگاه‌هایشان بهتر از آزادی است. ما نباید کاری کنیم ورزشگاه آزادی مجوز نگیرد.

میثاقی: باید زمانبندی درست کنیم. نگذاریم روز آخر. چرا مالکیت را تا الان حل نکردیم؟

زارعی: پیکان و هوادار دو باشگاهی هستند که یکی خصوصی است و پیکان هم تقریبا خصوصی اداره می‌شود. این دوباشگاه هرچی درآمد دارند خرج می‌کنند. این دو باشگاه الان فرآیندی را طی کرده اند و با ورزشگاهی در اکباتان قرارداد بستند و بعد با یک ورزشگاه دیگر قرارداد بستند ما این ورزشگاه را دیدیم و خواستار حل مشکلات شدیم. اگر این مشکلات حل شود به آن‌ها لایسنس می‌دهیم نشود نمی‌دهیم. می‌دانیم اشکالات سخت افزاری وجود دارد و باید کمک کنیم هرسال بخشی از این مشکلات را حل کنیم. نمی‌توانیم در چند روز مشکل ورزشگاه آزادی را حل کنیم. همان کاری که دیگر باشگاه‌ها کرده اند درباره آزادی هم باید انجام شود. ما اشکالات آزادی را داده ایم، اما هنوز زمان کامل شدن را به ما نداده اند.

میثاقی: معلوم نیست چرا هنوز کامل نشده است؟ راجع به مالکیت که دردسرساز بوده بگویید.

زارعی: از ۵ معیاری که داریم معیار سوم مالکیت است. همیشه مشکل داشتیم و هیچوقت به فکر حل آن نبودیم. سال گذشته هشدار جدی دریافت کردیم و سال گذشته جلسه داشتیم. ما مدیران و مسیولان آن زمان تایم لاینی نوشتند و واقعی به AFC گزارش شد. مالکیت این دوباشگاه راتشریح کردیم که ۱۰درصد واگذار شده و دولت فراخوان می‌دهد برای پیدا شدن خریدار. برای حل مقطعی آن تصمیم گرفته شد یکی از آن‌ها به وزارتخانه دیگر برود. قرار شد امسال کنترل باشگاه‌ها از دست دولت خارج شود و به حداقل برسد. والان هم دوباره AFC پیگیری کرده که ما را آپدیت کند. اینطوری نبوده که در این چند ماه کاری نکرده باشیم. فدراسیون نمی‌تواند کاری کند. باشگاه‌ها باید پیگیر باشند. خصوصی سازی تا به حال دو تا مدیرعوض کرده و ما هنوز ما مدیرجدید جلسه نداشتیم. با آقای قربانزاده و بعد از آن رحمتی صحبت کردیم. هردو عوض شدند. به عنوان یک ایرانی می‌گویم. برخی کشور‌ها از باشگاه‌ها استفاده غیرورزشی برای جذب توریست می‌کنند. این پتانسیل در ایران بیشتر است. همه از مالکیت این دوباشگاه فرار می‌کنند. چرا؟ فکر کنم مشکل اصلی شفافیت است. 

میثاقی: چرا گردن نمی‌گیرند این دو تیم را؟ باید افتخار کند یک مجموعه دو برند برتر ایران را بگیرند. چون حساسیت ایجاد می‌شود و آن مجموعه باید شفاف سازی انجام بدهد

زارعی: من فکر کنم دلیل اصلی همین است. خصوصی سازی و وزارت ورزش مذاکراتی داشته اند، اما گروهی هم هستند که نمی‌خواهند این دو باشگاه واگذار شوند. نمی‌دانم چه کسانی هستند، اما انگار منافعشان در این است که این دوباشگاه مالکیت نداشته باشند. آقای هاشمی دو جلسه برای این باشگاه‌ها برگزار کرده و در جریان پیگیری‌های ایشان هستم. خوش بین هستم این مشکل حل شود، اما اگر حل نشود این دوباشگاه نمی‌توانند مجوز بگیرند.

میثاقی: این خیلی هشدار سنگینی بود.

زارعی: من خوش بین هستم. چون پروسه دو ساله دنبال می‌کنم می‌دانم این عزمی که الان هست هیچوقت وجود نداشته. همه مسیولان متوجه شرایط هستند و می‌خواهند این مشکل را حل کنند.

میثاقی: تامین اجتماعی و پتروشیمی می‌خواستند این دوباشگاه را…؟

زارعی: اطلاع ندارم.

میثاقی: اعلام کردند دولت به عنوان بخشی از بدهی اش می‌خواهد پرسپولیس را به تامین اجتماعی بدهد. 

زارعی: این اتفاق دارد می‌افتد. خیلی وقت‌ها کار تا جایی پیش رفته استعلاماتی از ما گرفتند. من نمی‌توانم به هرکسی دلم خواست مجوز بدهم یا ندهم. ما یک گروه حقوقی داریم. آقای آصفی رییس است. این دوستان از لحاظ قوانین کشور بررسی می‌کنند و براساس آن نظر می‌دهند. استعلامات گرفته شده. نه ما مدرکی دیده ایم و نه چیز دیگری…

میثاقی: شما تا کجا باخبر هستید؟

زارعی: همه چیز درباره ورزش شفاف است و چیزی که من می‌دانم چند روز قبل رسانه‌ها منتشر کردند.

میثاقی: مشکلات عجیبی پیش آمده. پرسپولیس را می‌خواستند واگذار کنند به تامین اجتماعی. گفتند قانونی نیست و رغبتی نداریم. اول اینکه بحث رغبت است یا دستور؟ اگر به نفع فوتبال است نمی‌توانید بگویید نمی‌گیرم! دوم تناقش بین اظهارنظر‌ها است. نامه واگذاری پرسپولیس به تامین اجتماعی وجود دارد (نامه به نمایش در می‌آید) که در آن هشتاد درصد باشگاه پرسپولیس برای بدهی دولت به تامین اجتماعی واگذار می‌شود. معاون قهرمانی وزارت ورزش هم گفته است اینطوری نیست و در راستای بدهی نبوده است. اما در این نامه نشان می‌دهد بوده است. تامین اجتماعی گفته نمی‌خواهد. می‌گوید مشکلاتی داریم خودمان و نمی‌توانیم این کار را بکنیم. انگار بحث براین است که این اتفاق حتما رخ دهد. این‌ها دو برند برتر کشور هستند. نگاهی که به فوتبال است باعث می‌شود آن‌ها هم زیرنظر باشند.

زارعی: من خوشحالم که شفافیتی ورزش فوتبال دارد که بسیار خوب است. ممکن است برخی از دوستان خوششان نیاید، اما نکته مثبت است.

میثاقی: بدترین اتفاق اینست که مجوز صادر نشود. دوستان بگویند در این یازده ماه چکار کرده اند؛ و اگر تصمیمی گرفته شده که به صلاح این دوباشگاه است کسی نباید بگوید من نمی‌گیرم.

زارعی: قاعدتا واگذاری این دو باشگاه فقط در حیطه وزارت ورزش نیست. سازمان خصوصی سازی و واگذاری نقش دارند. برخی از این فرآیند‌ها باید انجام شود. با دوستان‌ای اف سی صحبت کردیم گفتیم که اینطوری نیست که دولت نخواهد واگذار کند. به دلایل گوناگون متقاضی وجود ندارد.

میثاقی: سازمان خصوصی سازی کجای ماجرای مالکیت است. تشخیص صلاحیت…

زارعی: باید از دوستان بپرسید من نمی‌توانم جواب بگویم. اما ضلع اصلی واگذاری خصوصی سازی است؛ و ضلع دیگر وزارت ورزش است. دولت به این دو نهاد سپرده است و یک هیات واگذاری هم با حضور چند وزیر است.

میثاقی: هشداری برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دارید؟

زارعی: هشدار‌ها را به دوستان قبلا در بخش حقوقی و مالی دادیم. دارند تلاش می‌کنند از طرف فدراسیون هم هرکمکی از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم. 

میثاقی: عربستان چگونه مالکیت خصوصی می‌شود؟

زارعی: مکانیزم کنترل آن‌ها فرق دارد. مجمع دو باشگاه مشترک است و این یعنی مالکیت دو باشگاه یکی است، اما عربستانی‌ها این مشکل را حل کرده اند. این مشکل ما نیست فقط. منچسترسیتی در آسیا هم باشگاه دارد. یا در آلمان باشگاه‌های داریم که مالکیت مشترک دارند. آن‌ها مکانیزم‌های کنترل را درست می‌کنند. مهم اینست که شایعه تبانی از بین برود. دو باشگاه مالکیت مشترک دارند دستور نگیرند که نتیجه را طبق خواست کسی پیش ببرند. آنقدر این موضوع مهم بوده که دستورالعمل صادر شده که نباید باشگاه‌ها کنترل مکانیزم یکسان و مالکیت مشترک نداشته باشند.

میثاقی: در ترکیب صدور مجوز و استیناف تغییر داشتیم.

زارعی: رییس بعدی دکتر آصفی است، آقای شمس، آقای ظهیری، آقای قریب و همینطور مرحوم آقای بهروان حضور داشتند. دکتر محمدی رییس مالی هستند. 

نظر شما