شناسهٔ خبر: 65549141 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

جلسه مشترک مجلس و دولت درباره سیاست‌های بانک‌ مرکزی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به دستور قالیباف، گفت: به زودی جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی با مسئولان بانک مرکزی درباره سیاست‌های این بانک برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی، گفت: سیاست‌های ارزی که توسط بانک مرکزی اعمال می‌شود به جای اینکه به تراز تجاری مثبت کمک کند برعکس عمل می‌کند.

وی افزود: در سال نخست دولت آقای رئیسی ما شاهد افزایش 22 درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به سال پایانی دولت آقای روحانی بودیم یعنی در دولت سیزدهم پس از اعمال سیاست‌های ارزی میزان رشد صادرات غیرنفتی کشور حدود 22 درصد نسبت به سال پایانی آقای روحانی افزایش پیدا کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این پرسش که اکنون چه اتفاقی رخ داده که تراز تجاری غیرنفتی کشور با سیاست‌های اشتباه بانک مرکزی در 11 ماهه به 15 میلیارد دلار تراز منفی تبدیل شده است، افزود: این وضعیت قابل قبول نیست و دولت، رئیس جمهور و وزیر اقتصاد باید بازنگری کنند.

پورابراهیمی با بیان اینکه این سیاست‌ها در بخش‌های مختلف مانند محصولات کشاورزی و محصولات صادراتی صنعتی و ... اثرگذار است، تصریح کرد: در بخش سیاست‌های پولی شاهد افزایش نرخ تامین مالی در اقتصاد کشور هستیم یعنی عینا تجربه سال 97 در کشور رقم می‌خورد.

جلسه مشترک مجلس و دولت درباره سیاست‌های بانک‌ مرکزی

وی بیان کرد: اکنون شاهدیم 3 پیشنهادی که در دولت آقای روحانی اجرا و تیر خلاصی به اقتصاد کشور بود، در بدنه کارشناسی بانک مرکزی در حال اعمال است.

نماینده کرمان در مجلس، گفت: ما برای کاهش التهابات ارزی نرخ سپرده بانکی را افزایش دادیم که این اقدام هزینه نظام بانکی را به شدت بیشتر کرد، نرخ تامین مالی در بنگاه‌ها به شدت بالا رفته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سیاست انقباضی بانک مرکزی در حوزه تامین مالی اقتصاد را دچار چالش کرده است، ادامه داد: در حال حاضر نرخ تامین در بازار غیررسمی 35 درصد است، زمانی که بانک مرکزی به اوراق با سود 30 درصد مجوز می‌دهد تکلیف بازار غیررسمی مشخص است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: براساس دستور رئیس مجلس در اولین فرصت نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با بانک مرکزی را برگزار می‌کنیم تا این موضوعات را بررسی کنیم.

 

نظر شما