شناسهٔ خبر: 65547648 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

گزارش اختصاصی روز: بررسی تصویری و تحلیلی تمام بازیکنان خارجی تاریخ استقلال (بخش سوم)

Foreign News

صاحب‌خبر -

بخش اول معرفی بازیکنان خارجی استقلال:https://www.tarafdari.com/node/2431096

بخش دوم معرفی بازیکنان خارجی استقلال: https://www.tarafdari.com/node/2432159

25- گوران لاوره Goran Lovre : یکی دیگر از خریدهای خارجی امیر قلعه نویی برای استقلال گوران لاوره بود که سابقه خوبی داشت. این هافبک مرکزی اهل کرواسی فوتبالش را در تیم جوانان پارتیزان بلگراد و اندرلخت بلژیک آغاز کرد. 5 سال در تیم اندرلخت حضور داشت و در 61 بازی 6 گل و 6 پاس گل را ثبت کرد. لاوره به صورت رایگان به خرونینخن هلند پیوست و بهترین دوران فوتبالش را در این تیم سپری کرد. 149 بازی 28 گل و 19 پاس گل در هلند ، ارزش این بازیکن را به 1.6 میلیون یورو در ترانسفرمارکت رساند. مدت کوتاهی در بارنزلی در چمپیونشیپ انگلیس و پارتیزان بلگراد در لیگ صربستان بازی کرد و سپس به استقلال پیوست. یک نیم فصل نیمکت نشینی و 3 بازی و فقط 34 دقیقه حضور حاصل کار او در استقلال بود. به جز این 3 بازی نیز فقط 3 بازی دیگر توانست در لیست تیمش قرار بگیرد. آلم آلمان مقصد بعدی و نهایی این بازیکن بود و سال 2014 فوتبالش به پایان رسید. گوران لاوره در حال حاضر مدیریت ورزشی باشگاه اندرلخت را برعهده دارد. لاوره در دوران بازی در رده ملی برای تیم های جوانان یوگسلاوی و صربستان و مونته نگرو بازی کرده بود.

26- بوباکار کبه Boubacar Kébé: این مهاجم 180 سانتی متری دورگه مالیایی-بورکینافاسویی بوده و در تیم نوجوانان مالی و جوانان بورکینافاسو بازی کرده و یک بازی ملی نیز در رده بزرگسالان برای بورکینافاسو به میدان رفته است. کبه محصول تیم های پایه بوردو فرانسه بود و در تیم دوم این باشگاه نیز بازی کرد. بعد از رسیدن به تیم اصلی به تیم سنت سئورین قرض داده شد و مدتی بعد فروخته شد. المپیک نیم، استراسبورگ و شربورگ تیم های بعدی او در فرانسه بودند. بجز سال آخرش در فرانسه فقط در لیگ2 یا سطح دوم فرانسه بازی کرد و در سال آخرش نیز در سطح سوم فونبالش را ادامه داد. داماش گیلان بانی ورود این بازیکن به ایران شد. در همان اولین بازی اش برای داماش در برابر استقلال به عنوان تعویضی به میدان آمد و گل 3 امتیازی تیم خود را به ثمر رساند. همین عملکرد باعث پیوستن او به استقلال شد. کبه 17 بازی و 2 گل در یک و نیم فصل برای داماش ثبت کرد و با 10 هزار یورو مبلغ رضایتنامه به استقلال پیوست. کبه در استقلال 7 بازی و 3 گل را تجربه کرد و از جمله گلهای او می توان به دبل برابر الریان در لیگ قهرمانان آسیا اشاره کرد. الهلال سودان و بازی در لیگ برتر عربستان و باشگاه الرائد ، تجربیات بعدی کبه بودند. پراگرسو در آنگولا و دو تیم فرانسوی نیز آخرین تیم های فوتبالش قبل از پایان فوتبال در سال 2020 بودند.

27- آنتونیو کاروالیو Antônio Carvalho: تونی کاروالیو 27مین خارجی استقلال در تعطیلات نیم فصل با نظر امیر قلعه نویی به استقلال پیوسته بود. تونی فوتبالش را در بوآویشتا برزیل شروع کرد و جابجایی های زیادی را در برزیل ثبت کرد. پست بازی این بازیکن هافبک بازیساز بود. از تیم اولش بوآویشتا به تیم های زیادی قرض داده شد از جمله حضور قرضی در بوتافوگو، دوکه کاکسیاس و سیارا. حضور در دوکه کاکسیاس و آمار 47 بازی 6 گل ارزش او را در ترانسفرمارکت به 500 هزار یورو رساند. باشگاه ABC سرانجام او را دائمی خرید و بعد از یک فصل با 40 هزار یورو او را به استقلال فروخت. استقلال اولین و آخرین تجربه خارج از کشور برای کاروالیو بود. 12 بازی و یک پاس گل حاصل حضورش در استقلال بود و بعد از 6 ماه دوباره به کشورش برگشت. بعد از بازگشت به برزیل در آمریکا مینیرو دو فصل و 51 بازی به میدان رفت و بیشترین بازی کارنامه اش را در همین تیم ثبت کرد. تیم های بعدی این بازیکن نیز ایتوانو، فیگورنزه، گوارانی و سیریکوما بودند و زمستان 2023 پایان فوتبال این بازیکن بود.

28- آلبرتو رافائل داسیلوا Alberto Rafael da Silva : این دروازه بان 192 سانتی متری برزیلی نیز یکی از خریدهای خارجی امیر قلعه نویی برای استقلال بعد از توزی، ردی، آرزه، لاوره، کبه و کاروالیو بود و برای جانشینی مهدی رحمتی خریداری شد. این دروازه بان محصول تیم های پایه پالمیراس بود و بعد از حضور در واسکودوگاما به شهرت رسید. 11 بازی و 3 کلین شیت در سری آ برزیل عملکرد او در 24 سالگی اش بود. فلومیننزه و اتلتیکو گویاننزه تیم های بعدی او در برزیل بودند که ارزش او را به ماکسیموم خود یعنی 400 هزار یورو رساندند. بهترین عملکردش در فلومیننزه و سال 2009 بود که در 19 بازی 6 کلین شیت ثبت کرد. آلبرتو بعد از جدایی از اتلتیکو به تیم های مختلفی از سری ب برزیل پیوست تا بالاخره در سال 2014 با مبلغ 138 هزار یورو رضایتنامه از باشگاه آناپولیس برزیل به سوی اولین و آخرین تجربه خارجی اش یعنی استقلال برود. آلبرتو قرار بود جانشین رحمتی باشد اما بعد از یک بازی در تورنمنت دوستانه ای بین 4 تیم لیگ برتری و باخت استقلال در این بازی، نیمکت نشین محسن فروزان شد و بدون یک بازی رسمی ایران را ترک کرد. آلبرتو بعد از استقلال به تیم های زیادی از سری ب و سطوح پایینتر برزیل پیوسته و هنوز نیز در حال بازی کردن است.

29- هرایر مکویان Hrayr Mkoyan : این مدافع ارمنستانی آخرین خرید قلعه نویی برای استقلال در آن مقطع حضورش بود و شاید بهترین آن. مکویان در پست دفاع وسط و دفاع راست و چپ بازی می کرد و در تیم شیراک فوتبالش را شروع کرد. آرارات یروان و اولیسس و میکا تیم های بعدی او در ارمنستان بودند تا برای اولین بار در روسیه بعنوان یک لژیونر به میدان رفت. اسپارتاک نالچیق روسیه اولین تیم خارجی او بود. مدتی نیز در لیگ برتر چک و باشگاه بودیوویس بازی کرد و دوبار نیز به شیراک بازگشت. در سال 2014 به استقلال پیوست و اولین ارمنستانی تاریخ این باشگاه شد. در استقلال دوران بسیار خوبی را داشت و 4 فصل عضو این تیم ماند. مکویان در استقلال به حداکثر ارزش ترانسفرمارکت خود یعنی 300 هزار یورو رسید. 76 بازی در استقلال برای مکویان ثبت شد. بعد از استقلال به ارمنستان برگشت و دوباره در جند مقطع برای تیم شیراک بازی کرد. در حال حاضر نیز در تیم شیراک مشغول به بازی است. 52 بازی ملی و یک گل ملی در تیم ملی ارمنستان و 7 بازی برای تیم جوانان این کشور در کارنامه ملی او ثبت شده است.

30 - ریوالدو باربوسا Rivaldo Barbosa : این بازیکن برزیلی در پست هافبک دفاعی و دفاع چپ بازی می کرد. ریوالدو از تیم جوانان سانتوس به فوتبال معرفی شد و به مرور به بزرگسالان این باشگاه رسید. بعد از سانتوس در تیم های گوارانی ، ماریلیا و باهیا بازی کرد تا از باشگاه باهیا با 300 هزار یورو مبلغ رضایتنامه به وادوز سوئیس بپیوندد. 20 بازی 4 گل و 3 پاس گل در سوئیس ثبت شد. بعد از یک فصل بازی در سوئیس به برزیل برگشت و در اوسته و آوای بازی کرد تا تیم دسپورتیوو برزیل با 650 هزار یورو او را خریداری کرد. دسپورتیوو این بازیکن را به صورت قرضی راهی تیم های پالمیراس و رسیفه کرد تا در سال 2013 راهی فیگورنزه شد. با فیگورنزه به سری آ برزیل صعود کرد و یک فصل در سری آ حضور داشت تا به عنوان بازیکن آزاد راهی استقلال شود. ریوالدو نیز به جرگه رفقای نیمه راه استقلال اضافه شد و بعد از 3 بازی و 83 دقیقه از استقلال جدا شود. عدم پرداخت مطالبات و نیمکت نشینی از جمله دلایل جدایی این بازیکن برزیلی از جمع آبی پوشان بود. بازگشت به برزیل و باشگاه های CRB و براگانتینو و حضور در نفت الوسط عراق تجربیات بعدی باربوسا بودند. بعد از پایان قرارداد با نفت الوسط عراق در سال 2018 فوتبال ریوالدو نیز به پایان خودش رسید.

31- هندریک هلمکه Hendrik Helmke : از معماهای استقلال می توان به هندریک هلمکه اشاره کرد که بعد از عقد قرارداد در یک بازی دوستانه مصدوم شد و طبق اخبار از ناحیه مینسک آسیب دید اما بعد از مدتی قراردادش فسخ شد و بدون یک بازی رسمی برای استقلال از این تیم جدا شد و پولش را نیز گرفت! هلمکه آلمانی برزیلی بود و در پست هافبک مرکزی بازی می کرد. هلمکه محصول جوانان هامبورگ است و فوتبالش را بعد از این باشگاه در چند تیم از سطوح پایین فوتبال آلمان ادامه داد تا به تیم ماریهامن فنلاند پیوست و در لیگ برتر فنلاند فیکس بازی کرد. صباح مالزی تجربه بعدی ماجراجویی بعدی این بازیکن بود. هلمکه در مالزی 4 بازی و2 گل را ثبت کرد و دوباره به فنلاند و باشگاه جارو پیوست. 21 بازی 4 گل و 7 پاس گل در بازگشت به فنلاند ، دوباره این بازیکن را احیا کرد تا این بار راهی نروژ و باشگاه ترومسو شود. یک فصل در باشگاه نروژی ماند و در لیگ اروپا نیز بازی کرد. بازگشت دوباره به فنلاند و باشگاه قبلی اش جارو باز این بازیکن را به بورس برگرداند و آمار خوبی مثل 30 بازی و 8 گل و 13 پاس گل را برای او به همراه داشت. بعد از همین آمار ، به استقلال پیوست و سی و یکمین خارجی این تیم شد اما بعد از یک مصدومیت خفیف قرارداد خودش را فسخ کرد و راهی الاهلی مصر شد. حضورش در مصر کوتاه مدت بود و دوباره به فنلاند و باشگاه های لاهتی و کوکولان بازی کرد و در سال 2020 از فوتبال خداحافظی کرد.

32- پرو پجیچ Pero Pejic : این مهاجم 195 سانتی متری یکی از خریدهای مهم خارجی استقلال بود. پجیچ زمانی در یک قدمی پیوستن به پرسپولیس بود اما هیچوقت در این تیم بازی نکرد. این مهاجم کروات در در فربووچ کرواسی فوتبال را شروع کرد و در تیم اسلاون بلوپو در سطح برتر کرواسی توپ زد. ابتدا دینامو آلبانی او را به لیگ آلبانی آورد اما دوره اولش در آلبانی چندان عملکرد خاصی از او ثبت نکرد. پجیچ در کاپفنبرگ در لیگ برتر اتریش بازی کرد و سپس مدتی به کرواسی و باشگاه ساسوت برگشت تا جذب تیم تیرانا آلبانی شد و درخشش خود در آلبانی را شروع کرد. 28 بازی 14 گل در آلبانی باعث شد تا الفیصلی عربستان او را جذب کند. در عربستان فقط 8 بازی و 1 گل را ثبت کرد. بعد از نیم فصل بازی در آسیا دوباره به آلبانی و فلامورتاری پیوست اما در این تیم نیز عملکرد خاصی نداشت تا در فصل بعدی باز تیم خود را عوض کند و به اسکندربو دیگر تیم آلبانی بپیوندد. 23 بازی 12 گل و 30 بازی 20 گل در دوفصل بازی در اسکندربو ، دوباره پجیچ را احیا کرد و این بازیکن آقای گل آلبانی شدو به همراه تیمش نیز دو قهرمانی لیگ و یک حذفی را کسب کرد. کوکشی یکی از تیم های مطرح آلبانی نیز او را به خدمت گرفت و پجیچ در این تیم نیز آقای گل آلبانی شد و در 35 بازی 31 گل زد تا بعد از دو عنوان آقای گلی به عنوان امید اصلی استقلال برای گلزنی راهی ایران شود. در آخرین روز نقل و انتقالات ایران و با هزار حرف و حدیث درباره تاریخ فسخ این بازیکن استقلالی شد تا آقای گل ایران شود. در استقلال انتظارات از این بازیکن بسیار بالا بود اما پجیچ فقط توانست آمار 16 بازی و 5 گل را ثبت کند. پجیچ گلهای مهمی برای استقلال زد و با گلهایش 4 امتیاز را به حساب استقلالی ها اضافه کرد اما بعد از یک فصل از این تیم جدا شد و دوباره به آلبانی برگشت. بازگشت به آلبانی و تیم کوکشی برای او یک قهرمانی لیگ و آقای گلی دیگر را به همراه داشت. بعد از آقای گلی مجدد به اسلاون بلوپو کرواسی برگشت و بعد از یک فصل و در سال 2018 از فوتبال کناره گیری کرد. در رده ملی فقط یک بازی در امید کرواسی برای او ثبت شد. پجیچ وارد دوره مربیگری خودش شده است و بعد از مدیریت ورزشی باشگاه کوکشی آلبانی مدتی دستیار ملادن زیوویچ در الخلود عربستان شد و در حال حاضر نیز بعنوان دستیار در یکی از باشگاه های آلبانی فعالیت می کند.

33- عادل شیحی Adil Chihi : شیحی یکی از مطرح ترین خریدهای خارجی استقلال بود که دوران موفقی را در این تیم داشت. شیحی مراکشی-آلمانی بود و در 7 بازی برای تیم بزرگسال و 5 بازی تیم جوانان مراکش بازی کرد. شیحی از تیم جوانان دوسلدورف و سپس کلن فوتبال را شروع کرد و به تیم بزرگسالان کلن رسید. شروع این بازیکن در کلن در بوندسلیگا 2 بود و با این تیم دو فصل در این سطح حضور داشت و توانست به یکی از بازیکنان فیکس تیمش تبدیل شود. شیحی بعد از دو فصل با کلن به بوندسلیگا رسید و 4 فصل با کلن در بوندسلیگا بازی کرد. بعد از سقوط کلن به بوندسلیگا 2 نیز به مدت یک فصل در این تیم ماند اما بعد از ناکامی در صعود از این تیم جدا شد. فولام مقصد بعدی شیحی بود اما در این تیم به یک نیمکت نشین تبدیل شد. بعد از جدایی از فولام به مدت 6 ماه بدون تیم بود تا استقلال او را به فوتبال بازگرداند. شیحی در استقلال بازی های خوبی از خودش نشان داد و در دربی پایتخت نیز فیکس تیمش بود اما در دقیقه 27 این مسابقه مصدوم شد و نکته مهم آن است که بعد از مصدومیت این بازیکن استقلال دربی را با نتیجه 4-2 باخت آن هم در زمانی که حضور شیحی به خط هافبک استقلال در این بازی کمک زیادی کرده بود. شیحی کلا در استقلال 6 بازی کرد و بعد از مصدومیت دیگر به میدان نرفت و در پایان فصل نیز از این تیم جدا شد. اف سی وی فرانکفورت و الاتحاد طنجه در مراکش و دویسبورگ آخرین تیم های شیحی بودند. شیحی در سال 2020 از فوتبال کناره گیری کرد.

34- رابسون جانواریو Róbson Januário : رابسون بازگشت استقلال به سبک خریدهای اولیه خارجی اش بود یعنی خرید های خارجی جوان.. رابسون از تیم باهیا به فوتبال معرفی شد و در پست دفاع وسط بازی می کند. سه فصل در باهیا حضور داشت و با این تیم بازی در سری آ و سقوط از این لیگ و بازی در سری ب را تجربه کرد و مدتی در ژاپن و باشگاه کاوازاکی فرونتاله به صورت قرضی بازی کرد. استقلال بعد از تیم ژاپنی این بازیکن را قرضی جذب کرد تا یک فصل به خط دفاعی این تیم کمک کند. رابسون دوران موفقی را در استقلال سپری کرد و به یکی از ارکان خط دفاعی این تیم تبدیل شد. رابسون بعد از درخشش در استقلال پیشنهادهای بسیاری را دریافت کرد و در بازگشت به باهیا به تیم بوآویشتا پرتغال فروخته شد. یک فصل در پرتغال بازی کرد و بعد از آن دوباره به صورت قرضی راهی تیمی دیگر شد و این بار بازی در بنی یاس امارات را تجربه کرد. در بنی یاس حضور موفقی داشت و همان باعث شد تا خورفکن او را خریداری کند. تیم های بعدی رابسون، بوتافوگو اسپی و نووریتزونو در برزیل و فارنسه در پرتغال و الجندل در عربستان بودند. بعد از حضور در عربستان به دالیان اینگبو چین منتقل شد و در حال حاضر نیز عضو این تیم است.

35- لئوناردو پادووانی Leandro Padovani : این بازیکن در پست مدافع وسط بازی می کرد و از باشگاه برازیلینزه برزیل فوتبال را شروع کرد. از تیم برازیلینزه به صورت قرضی در گاما، باهیا و حتا امارات بازی کرد و بعد از پایان قراردادش با این تیم به صورت آزاد به ولتا ردوندا دیگر تیم برزیلی پیوست. بعد از بازی در دو تیم دیگر برزیلی به فولاد خوزستان پیوست و توسط این تیم به فوتبال ایران معرفی شد. این بازیکن با فولاد قهرمانی ایران را تجربه کرد و به یکی از خریدهای خوب خارجی تاریخ لیگ برتر تبدیل شد. پادوانی از فولاد به صورت قرضی مدت کوتاهی راهی الریان قطر شد و بعد از بازگشت به فولاد به نفت تهران پیوست. در نفت تهران نیز حضور موفقی داشت و با این تیم به نایب قهرمانی لیگ برتر رسید. پادوانی یکی از بهترین مدافعان لیگ ایران بود و به همراه علی منصوریان سرمربی اش در نفت به استقلال پیوست. 41 بازی و 10 گل در نفت تهران بهترین عملکرد فوتبالش بود. دو فصل در استقلال بازی کرد و در 41 بازی 2 گل زد و قهرمان جام حذفی شد. بعد از مصدومیت در استقلال ، پادوانی مجبور به خداحافظی از فوتبال و بازنشستگی اجباری شد.

36- سرور جپاروف Server Djeparov : جپاروف در پست هافبک بازیساز بازی می کرد و یکی از بهترین خارجی های تاریخ استقلال بود. جپاروف با سابقه مرد سال آسیا به استقلال پیوسته بود و همین باعث محبوبیت او در بین هواداران این تیم شد. جپاروف در تیم نوبهار نمنگان فوتبالش را شروع کرد و بعد از بازی های خوبش در این تیم به پاختاکور پیوست. حضور در پاختاکور باعث شروع درخشش این بازیکن در آسیا شد و جپاروف به تیم ملی ازبکستان و بازی در جام ملتهای آسیا رسید. بعد از 6 فصل حضور در پاختاکور به رقیب مهم این تیم در ازبکستان یعنی بنیادکار پیوست و با این تیم نیز حضوری موفق در بازی های داخلی و قاره ای داشت. در بنیادکار به ارزش یک میلیون یورویی در ترانسفرمارکت رسید و با 800 هزار دلار به صورت قرضی به اف سی سئول پیوست و با این تیم به قهرمانی لیگ و حذفی کره جنوبی رسید. حضور موفق در این تیم باعث پرداخت 800 هزار یورو دیگر برای جذب دائمی او توسط تیم کره ای شد و جپاروف در لیگ کره جنوبی ماندگار شد. الشباب عربستان با 1.6 میلیون یورو او را از تیم کره ای خریداری کرد. دو فصل در این تیم حضور متوسطی داشت تا سئونگنام کره با مبلغی کمتر از الشباب یعنی 550 هزار یورو ، اسطوره ازبکستان را در تیم خود داشته باشد. اولسان هیوندای کره و لوکوموتیو تاشکند تیم های بعدی او بودند. جپاروف بعد از بازگشت به ازبکستان به استقلال پیوست اما به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی این تیم ابتدا مجبور به حضور قرضی در سپاهان شد و در 10 بازی یک گل برای این تیم به ثمر رساند. بازگشت به استقلال باعث درخشش این بازیکن در پیراهن آبی و محبوبیت شدید او بین هواداران شد. 40 بازی برای استقلال و 6 گل و 5 پاس گل آمار او در استقلال بود. ژیتسو قزاقستان و متالورگ بیک آباد تیم های آخر او در فوتبالش بودند و در سال 2020 کفش هایش را آویخت. جپاروف در حال حاضر به مربیگری روی آورده و بعد از سرمربیگری در جوانان و بزرگسالان لوکوموتیو تاشکند در حال حاضر در تیم ملی ازبکستان و اف سی المپیک دستیار سرمربی است. 128 بازی ملی و 25 گل ملی در رزومه ملی جپاروف ثبت شده و 10 قهرمانی ازبکستان، 1 قهرمانی حذفی ایران، یک آقای گلی ازبکستان، یک لیگ کاپ کره، یک حذفی کره ، یک قهرمانی لیگ برتر کره و یک قهرمانی لیگ عربستان از جمله افتخارات او به جز دوبار مردسال آسیا شدن می باشند.

 

 

نظر شما