شناسهٔ خبر: 65531928 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه: ادعای درخواست ایران از سودان برای ساخت پایگاه در دریای سرخ بی‌اساس است

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر درخواست ایران از سودان برای ساخت پایگاه در دریای سرخ و رد این موضوع از سوی وزیر خارجه سودان بیان کرد: آفتاب آمد دلیل آفتاب. وزیر خارجه سودان تکذیب کرده و در خبرها نیز آمده است و نفس ادعایی که مطرح شده همانطور که وزیر خارجه سودان مطرح کرده ادعای بی اساس با انگیزه و اهداف سیاسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت. وی در ابتدای این نشست درباره انتخابات ۱۱ اسفند بیان کرد و گفت: در روز جمعه گذشته ۱۱ اسفند شاهد رخداد مهم ملی و برگزاری شکوهمند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری بودیم که در فضایی امن و سالم و پر نشاط و با حضور هوشمندانه و با بصیرت ایرانیان در سراسر کشور برگزار شد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: به ملت ایران برای استفاده از حق خود و مشارکت در انتخابات مهم و منتخبان ملت و نامزد‌های راه یافته به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تبریک گفت. از اینکه مورد اعتماد و وثوق ملت ایران واقع شدند تبریک می‌گویم. امیدوارم منتخبان ملت در مسیر خدمت به مردم هم در خانه ملت و هم در خبرگان رهبری توفیقات روزافزونی را داشته باشند

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در جده و مذاکرات درباره توافق آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی عنوان کرد: یک رخداد مهمی را فردا در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با مسأله فلسطین شاهد خواهیم بود. این دومین نشست وزرای خارجه این سازمان درباره تحولات غزه است. هم نشست اول و هم نشست دوم محصول تلاش دیپلماتیک ایران و تعداد دیگری از کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی است. با توجه به جایگاه و اهمیت ویژه سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با مسأله فلسطین و اینکه فلسفه شکل گیری این سازمان در ارتباط با مسأله فلسطین بوده انتظار این بود در طول بازه زمانی پنج ماهه گذشته جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه فلسطین و غزه شاهد اقدام موثر و تعیین کننده‌ای از سوی این سازمان باشیم. کنعانی افزود: به رغم جلسه‌ای که برگزار شد شاهد نبودیم این سازمان آنگونه که اقتضا می‌کند بتواند در مسیر ایجاد بازدارندگی از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی ایفای نقش کند. تلاش مجموعه کشور‌های اسلامی در حمایت از مردم فلسطین و اعلام دیدگاه‌ها قابل تقدیر است. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: متاسفانه شاهدیم در سایه جنگ طلبی مقامات رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت نامحدود آمریکا از این رژیم در طول بازه زمانی پنج ماه گذشته جنگ ناجوانمردانه علیه غزه ادامه یافته است. سازمان همکاری اسلامی در معرض یک آزمون قرار دارد که بتواند نشان دهد تا چه میزان به آرمان فلسطین پایبند است.

وی گفت: انتظار ملت مظلوم فلسطین و همه ملت‌های اسلامی از رهبران کشور‌ها و دولت‌های اسلامی این است که فردا در تکمیل گام‌هایی که تاکنون برداشتند تصمیم قوی و با اتفاق آرا در ارتباط با برداشتن گام موثر برای حمایت جدی از مسأله فلسطین اتخاذ کنند. این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: تکلیف کشور‌های اسلامی فردا در جلسه سازمان همکاری اسلامی روشن است. تصمیم جدی برای ایجاد بازدارندگی و پایان دادن جنگ علیه غزه و همچنین ارسال کمک‌های انساندوستانه و ممانعت از تحقق توطئه رژیم صهیونیستی برای کوچاندن مردم غزه. کنعانی خاطرنشان کرد: از هر رخدادی که به توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی منجر شود حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه شب گذشته شورای همکاری خلیج فارس که مدعی مالکیت کویت و عربستان سعودی بر میدان آرش شدند، گفت: مواضع اصولی خود را مبتنی بر قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل اعلام کردیم. طرح ادعا‌های بی اساس و یکجانبه هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. وی افزود: در ارتباط با بهره برداری از منابع مشترک در خلیج فارس و میدان آرش، جمهوری اسلامی ایران براساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی که در این زمینه وجود دارد، همواره بر همکاری سازنده مبتنی بر منافع و مصالح مشترک تأکید کرده است و در گفتگو‌های دوجانبه با مقامات کویتی بر تداوم مذاکرات حقوق و فنی تاکید کردیم. کنعانی ادامه داد: نگاه ما به مناسبات با همسایگان نگاه مبتنی بر تلاش برای ایجاد فضای مثبت و سازنده و تامین منافع مشترک و حل و فصل موضوعات مورد اختلاف از طریق گفتگو‌های فنی و دوستانه و خارج از طرح موضوعات در چارچوب رسانه‌هاست. به گفته وی طرح این موضوعات در فضای رسانه‌ای و درج آن در بیانیه‌های یکجانبه به هیچ وجه کمک کننده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر درخواست ایران از سودان برای ساخت پایگاه در دریای سرخ و رد این موضوع از سوی وزیر خارجه سودان بیان کرد: آفتاب آمد دلیل آفتاب. وزیر خارجه سودان تکذیب کرده و در خبر‌ها نیز آمده است و نفس ادعایی که مطرح شده همانطور که وزیر خارجه سودان مطرح کرده ادعای بی اساس با انگیزه و اهداف سیاسی است

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای رئیس کمیسیون اروپا در خصوص کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین تصریح کرد: بار‌ها در این خصوص موضع و دیدگاه خود را اعلام کردیم. روابط نظامی و دفاعی ایران و روسیه همکاری‌های متعارف و مبتنی بر حقوق و مقررات بین‌المللی و مصالح و منافع مشترک است و مسبوق به وقوع جنگ در اوکراین است. وی افزود: همکاری‌های دو کشور در این خصوص ادامه می‌یابد و این همکاری‌ها علیه هیچ کشور و طرف ثالثی نیست. مواضع ایران درباره بحران اوکراین صریح، شفاف و روشن است. بار‌ها گفته‌ایم جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و از گفتگو و راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین حمایت می‌کنیم. بار‌ها آمادگی ایران را برای میانجیگری به منظور پایان دادن به جنگ اعلام کردیم. کنعانی ادامه داد: ایران از هیچ جنگی در منطقه حمایت نمی‌کند و همواره یک طرف سازنده در مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: رژیم صهیونیستی در قبال اقدامات تحریک آمیز علیه لبنان مسؤولیت دارد. شکل دادن به ائتلاف‌های تخیلی و وهمی و خودخوانده و یکجانبه را در منطقه کمک کننده به صلح و ثبات در منطقه نمی‌دانیم و آن‌ها را مخل نظم و امنیت می‌دانیم. امیدواریم کشور‌ها از دست دادن به اقدامات یکجانبه با شعار‌های اصلاح طلبانه که در عمل مخل امنیت در منطقه است خودداری کنند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه ایران از هیزمند گفت:حق‌آبه ایران از هیرمند یک حق اثبات شده و قانونی است و بار‌ها مواضع خود را اعلام کردیم. مقامات دولت سرپرستی افغانستان بر مطالبه ایران تأکید کردند. ما انتظار داریم مقامات افغانستان بر تعهد خود متعهد باشند و برمبنای آب موجود و مکانیسم‌های حقوقی حقوق آبی ایران براساس این معاهده تأمین کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و طرح ادعا‌ها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی بیان کرد: با توجه به تحولاتی که در منطقه به ویژه در فلسطین و تداوم جنایات جنگی، نسل کشی و کشتار بی رحمانه فلسطینی‌ها در غزه جاری است، طرح موضوعات اختلاف برانگیز و ادعا‌های بی اساس در نشست‌های شورای همکاری محل تأسف است. کنعانی بیان کرد: مفاد مرتبط با تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را در بیانیه پایانی نشست ۱۵۹ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را قویا محکوم می‌کنیم. جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است و اشاره به آن‌ها در بیانیه این نشست فاقد ارزش حقوقی است. بار‌ها بر حاکمیت خود بر جزایر سه گانه ایرانی براساس اصول و قواعد پذیرفته شده حقوق بین‌الملل تصریح کردیم. ایران حاکمیت خود را بر خاک خود اعمال می‌کند و شورای همکاری در جایگاهی نیست که در خصوص اقدامات حاکمیتی از سوی ایران و اظهارات مقامات عالی ایران در خصوص ابوموسی و سفر‌های مقامات ایران به جزیره‌ای که تعلق ابدی به خاک ایران دارد، اظهارنظر کنند. وی گفت: صدور این بیانیه‌ها و بیانیه‌های یکجانبه و یک طرفه نافی وجود فضای مثبت در مناسبات ایران و کشور‌های این منطقه است. سخنگوی وزارت خارجه افزود: انتظار داریم همسایگان زمینه را برای ارتقای مناسبات منطقه‌ای فراهم کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق اظهار داشت: این توافق امضا شده تا حدود زیادی اجرا شده و کمیته‌ای در این خصوص شکل گرفته و گفتگو‌ها و مشورت‌های تیم‌های امنیتی دو کشور ناظر بر نظارت بر روند اجرای کامل این توافقنامه ادامه دارد. ایران بر ضرورت تکمیل روند اجرای توافقنامه امنیتی تأکید می‌کند و دولت عراق نیز خودش را متعهد اعلام کرده و ما در چارچوب روابط دوستانه و اراده دو کشور انتظار داریم مقامات دولت عراق در اجرای کامل مفاد این توافقنامه گام‌های تکمیلی خود را بردارند. سخنگوی وزارت خارجه درباره واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره از سوی ایران بیان کرد: درباره آنچه مقامات دولت آمریکا به گزاف مطرح کردند لازم است اشاره کنم همکاری‌های دفاعی و فضایی ایران و روسیه همکاری‌هایی متعارف و مبتنی بر قوانین و حقوق بین‌الملل است و براساس منافع و مصالح مشترک دو کشور تعریف شده و کسی نمی‌تواند در ارتباط با اینگونه همکاری‌ها تشکیک بی خود و بی پایه و اساس ایجاد کند. وی افزود: ایران با روسیه همکاری‌های گسترده‌ای در موضوعات مختلف دارد و این حق کشورهاست که براساس قوانین بین‌المللی با یکدیگر همکاری کنند. اظهارات مقامات آمریکایی را قاطعانه رد و این اظهارات را بی اساس تلقی می‌کنیم و طرح ادعا‌های بی اساس درباره همکاری‌های ایران با روسیه در ارتباط با بحران‌های منطقه‌ای از جمله موضوع اوکراین را بی اساس و مبتنی بر اهداف و انگیزه‌های سیاسی تلقی می‌کنیم. کنعانی افزود: ایران در چارچوب حقوق شناخته شده همکاری‌های دوجانبه خود را با کشور‌های دوست براساس منافع و مصالح مشترک ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه نقش آمریکا و اروپایی‌ها در خصوص بحران اوکراین روشن است، اظهار داشت: اگر در چارچوب مقررات بین‌المللی عمل می‌کردند این جنگ رخ نمی‌داد. همواره هم سوخت بر آتش بحران ریختند. آمار مقامات رسمی دولت آمریکا به اندازه کافی گویاست که چه کسانی بر دامن زدن ابعاد و شعله‌های این آتش کمک کردند. سخنگوی وزارت خارجه افزود: در آمار رسمی وزارت دفاع آمریکا آمده است آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به میزان ۸۰ میلیارد دلار از فروش تسلیحات درآمدزایی کند. کنعانی ادامه داد: صنعت نظامی دولت آمریکا در این مدت شاهد رشد ۱۷.۵ درصدی بوده است و این نشان می‌دهد چه کسانی در جنگ دخیل هستند

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما